مسئولین امنیتی افغانستان گفته اند :  50 هزار جنگجوی مسلح و بیش از 20 گروه تروریستی در این کشور حضور دارند .
تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان ضمن بیان این خبر گفته است: گروه طالبان افغانستان با دیگر گروههای تروریستی منطقه ارتباط دارند و  از این گروهها نیرو جذب کرده اند . به باور آقای غورزنگ این امر می تواند تهدیدات جدی برای منطقه در قبال داشته باشد .
این مسئول افغان می افزاید : نیروهای امنیتی افغانستان همزمان با گروه طالبان افغانستان ، شبکه القاعده ، نیروهای موسوم به داعش ، گروههای تروریستی پاکستانی مانند لشکر طیبه ، تحریک طالبان پاکستان ، شبکه حقانی و لشکر جنگهوی می جنگند .
با این حال دولت افغانستان ریشه نا امنی های این کشور را در پاکستان دانسته و  بارها  از مجامع جهانی خواسته است تا به پاکستان به منظور مبارزه جدی با گروههای تروریستی فشار وارد کنند . چندی قبل "دانیل مارکی " کارشناس ارشد شورای روابط خارجی امریکا به مجله " فارین پالیسی " گفته بود : دولت جدید امریکا باید در قبال پاکستان سختگیرانه عمل کند .
این کارشناس امریکایی گفته بود : تمامی دولت مردان امریکایی به خوبی می دانند که ارتش و سازمانهای اطلاعاتی پاکستان ترجیح می دهند، تا روابط کنونی خود را با گروههای تروریستی حفظ کنند .
از سوی دیگر دولت هند نیز بارها پاکستان را به حمایت از گروههای اسلامگرا که در امنیت این کشور بخصوص در منطقه کشمیر مداخله می کنند متهم ساخته است .
اما پاکستان حمایت این کشور از گروههای تروریستی را رد نموده و می گوید : بدلیل خود مختار بودن بعضی ایالت ها تسلط دولت بر مناطق دور افتاده ضعیف است و به همین منظور گروههای مسلح غیر مسئول دراین مناطق فعالیت می کنند .
درحال حاضر نزدیک به 350 هزار نیروی امنیتی افغانستان تقریبا در اکثریت شهرستانها و روستاهای این کشور در حال مبارزه با تروریسم می باشند .