همونطور که میدونید انقلابیون از حدودا سه ماه پیش تا کنون، بعد از فتح صنعا و استعفای دولت، برای جلوگیری از دو تکه شدن کشور، در دو محور اصلی پیشروی داشته اند.

1- محور شرقی با هدف کنونی عتق و معارب

2- محور جنوبی با هدف کنونی عدن..

همونطور که اطلاع دارید تا یک ماه پیش انصارالله هدف اصلی خودش رو فتح عدن گذاشته بود.

اهمیت این شهر به عنوان پایتخت یمن جنوبی (حاصل از تجزیه یمن به دو کشور یمن شمالی و جنوبی) و همچنین پایگاهی برای دولت مستعفی و تجهیز نیروهای طرفدارش ذکر میشه..

پس از اینکه حدود نیمی از عدن بوسیله حمله برق آسای دو هفته ای انصارالله فتح شد و با ورود نیروهای انقلابی به کاخ ریاست جمهوری عدن، رییس جمهور مستعفی "منصور هادی" به عربستان فرار کرد تا مقدمات دو گزینه مطلوب سعودی ها رو فراهم کنه :

1- برگشت به قدرت به عنوان دیکتاتور جدید

2- تجزیه کشور و انتخاب به عنوان رییس جمهوری یمن جنوبی.

پس از پیشرفت در عدن، سیاست نظامی انقلابیون تغییر کرد تا نیروهای انقلابی دو شهر معارب و عتق رو نیز فتح کنن.به این وسیله عملا 3 شهر از 4 شهر بزرگ کشور آتی یمن جنوبی به دست انقلابیون می افتاد و راه رو بر هر گونه تجزیه آتی می بست..

با ورود نیروها به عتق و رسیدن نیروها به نزدیکی معارب، در حدود یک ماه پیش، عربستان مقدمات حمله نظامی به یمن رو فراهم کرد و با سه استراتژی کلی پا به رویارویی نظامی گذاشت :

1- حمله هوایی به یمن برای تضعیف نیروهای انقلابی

2- حمله زمینی به یمن برای تسلط نظامی

3- سرکوب انقلابیون و رهبرانشان و جایگزینی دیکتاتوری هادی.

اما در این بین پیشبینی های پادشاه جدید عربستان و مشاورانش درست از آب در نیومد و هرچند به هدف اول به عنوان تضعیف انقلابیون تا حدودی دست یافتن اما در جلب نظر پاکستان و مصر برای حمله زمینی ناکام بودن..

با ناامید شدن عربستان از مصر و پاکستان، حربه قدیمی مورد استفاده در سوریه بکار گرفته شد. نیروهای القاعده تجهیز و تقویت شدن تا از شرق به سمت عدن پیشروی کنن؛ تا با این حربه عربستان انقلابیون رو از زمین فرضی یمن جنوبی خارج کنه و سپس کشور رو تجزیه کنه..این وسط اما یک مورد مهم توجه عربستان رو جلب کرد. اینکه درسته جنگ احتمالی آینده در معارب و عتق ممکنه به علل گوناگون راحت باشه اما در عدن به علت جزیره ای بودن منطقه و نزدیکی به خطوط پشتیبانی و شاید حتی مداخله نظامی ناو های روسیه و ایران در جلوگیری از پشتیبانی ناو های مصری از عدن، کار رو در عدن تحت سلطه کامل انقلابیون بسیار مشکل خواهد کرد..

از طرف دیگه با توجه به اینکه احتمال مداخله کشور های دیگر و سازمان ملل در شروع گفتگوهای صلح میره، تنها گزینه روی میز عربستان دو تکه کردن کشوره که اون هم در صورتی که عدن و عتق و معارب دست انقلابیون باشه، تقریبا بدون فایده خواهد بود..

از این رو عربستان تمام تلاش خودش رو برای ادامه حضور مخالفان در عدن انجام داد.

فازهای این حمایت ها به ترتیب شامل موارد زیر هست:

1- پشتیبانی هوایی در هدف قرار دادن ادوات سنگین انقلابیون و ساختمانهای فتح شده

2- ارسال بسته های مواد غذایی و کمک های امدادی با توجه به محاصره بودن مخالفان

3- ارسال بسته های تجهیزات نظامی پیشرفته با توجه به محاصره بودن مخالفان.

در آخرین فاز این حمایت ها با توجه به کاهش چشمگیر مخالفان موجود در منطقه، عربستان اقدام به هلی برن نیرو کرده تا شاید بتونه عدن رو برای مدت بیشتری نگه داره..

پیشبینی:

به نظر من عربستان با توجه به اینکه نمیخواد شکست رو بپذیره و از طرفی هم احتمال رسیدن القاعده به عدن بسیار کمه، با زدن محموله های غذایی و سوختی و دارویی میخواد انصارالله رو سر میز مذاکره بشونه و با توجه به اینکه منصور هادی هم از گزینه های روی میز تقریبا حذف شده؛ میخواد یمن رو دو تکه کنه.

برای دو تکه کردن یمن حداقل وجود شهرهای عدن، مکلا و عتق در کشور آتی یمن جنوبی الزامی هست وگرنه این کشور فقط بیابون خواهد بود.به همین دلیل فرض عربستان اینه که فعلا عدن رو از دست نمی دهیم تا انصارالله تحت فشارهای معیشتی مجبور به صلح و دو تکه کردن کشور بشه، سپس سر میز مذاکره میتونیم روی این گزینه کار کنیم که نصف عدن دست ما هست پس باید به عنوان پاییتخت یمن جنوبی ازش عقب نشینی کنید.

اینطوری بعد از چند سال یمن جنوبی مانند کشورهای حاشیه خلیج میشه مستعمره عربستان و البته آمریکا و اونها هم میتونن کمی روی تنگه باب المندب تسلط داشته باشن.

/حمیدرضا