سازمان ملل در اعلامیه ای گلبدین حکمتیار "رهبر حزب اسلامی افغانستان" را از فهرست تحریمهایش حذف کرد .
دو ماه قبل دولت افغانستان به صورت رسمی و توسط وزارت خارجه این کشور ، از سازمان ملل خواسته بود تا تحریم های سازمان ملل بر آقای حکمتیار را لغو کند .
دولت افغانستان در مورد حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل تاکنون ابراز نظر نکرده اند .
مقامات کابل خوشبین اند که این کار به روند صلح این کشور و پایان دادن به جنگ در افغانستان کمک خواهد کرد .
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در تاریخ هشتم مهر ماه توافقنامه صلح امضا کردند ، که بر اساس آن دولت افغانستان برخی امتیازات به حزب اسلامی اعطا می کند،  و در قبال آن این حزب دست از مخالفت نظامی با دولت کشیده و به روند صلح می پیوندد .
قرار است تاپایان بهمن ماه گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که تا اکنون در خفا زندگی می کند  ، وارد کابل شده ، و در این شهر به فعالیت های سیاسی اش ادامه بدهد .
حکمتیار رهبر یکی ازاحزاب جهادی در افغانستان است که  حزب وی در جنگها ، ویرانی و کشته شدن افراد بی دفاع در چهار دهه  اخیر نقش بسزایی داشته است . داغ ترین پرونده علیه حزب اسلامی وآقای حکمتیار به سالهای 1371 – 1375 بر می گردد که وی را یکی از عاملین مستقیم  کشتار مردم بی دفاع شهر کابل در این دوره می داند .
در این دوره که حکومت مجاهدین توسط برهان الدین ربانی اداره می شد ، حکمتیار در مخالفت با دولت مرکزی قرار داشته واز تپه های شرقی و جنوبی کابل این شهر را مورد موشک باران قرار می داد . موشک باران کابل و دوام جنگهای تنظیمی سبب کشته شدن دهها هزار ساکن این شهر ، تخریب 80 درصدی کابل و مهاجرت سایر ساکنان کابل به کشورهای خارجی و دیگر شهرهای افغانستان گردید .
طالبان در سال 1375 با تصرف کابل به این جنگها و موشک بارانها برای همیشه خاتمه بخشیدند .
امیر