با احتساب امروز 3 هفته از آغاز عملیات زبدانی میگذره.

منطقه ای که شهر زبدانی در اون قرار گرفته بدون احتساب مناطق کوهستانی و با در نظر دشتهای اطراف مثل سهل زبدانی حدود 25 کیلومتر مربع هست. میشه گفت تقریبا با توجه به نقشه ارتش و حزب الله بر حدود 15 کیلومتر مربع تسلط کامل دارند و بقیه مناطق یا در اختیار مسلحین هست یا جزو مناطق درگیریه. دیروز برای اولین بار فعالان رسانه ای مخالفین از محاصره شدن 1300 نیروی مسلح داخل شهر زبدانی خبر دادند، این به معنای موفقیت ارتش و حزب الله در بستن تمامی معابر و تونل های جنوبی و کنترل شهر از کوههای شرقی و شمالی و منطقه جمعیات در غرب زبدانی داره.

رسانه های مخالفین بنا بر عادت دیرینه که در مورد القصیر،یبرود و قلمون هم داشتند به محض آرام شدن موقت درگیریها شروع به شایعه پراکنی کردند که بعضی از این شایعه ها واقعا مضحک بود مثل: فرار رزمندگان حزب الله از نبرد در زبدانی (انگار در یک سیستم نظامی رسمی به زور مجبور به جنگیدن شدند!)،اختلاف بین رهبران مذهبی! و نظامی حزب الله و..مثل همیشه در مسیر شکست خبر از تلفات سنگین حزب الله دادند، در حالیکه خوب به یاد دارند در فتح استراتژیک القصیر که نقطه عطفی در جنگ سوریه بود حزب الله بیشترین آمار شهدا را داشت اما تا شکست کامل مسلحین عملیات متوقف نشد.

در مورد اوضاع انسانی در زبدانی، محسن برهان از فعالان مخالفین ساکن زبدانی به پایگاه Al-Monitor گفت:"خانواده های زیادی از مناطق درگیری به سمت انشائات و الشلاح که تحت کنترل ارتش هستند جابجا شده اند. خانواده های باقیمانده به خصوص کودکان از کمبود غذا رنج می برند و از شدت بمباران قادر به ترک پناهگاهها نیستند . مخالفین مسلح پایگاه مردمیشان در زبدانی را از دست داده اند و ساکنین زبدانی آنان را عامل ایجاد درگیری و حمله ارتش می دانند"بر خلاف استان ادلب، منطقه زبدانی که تفرجگاه و محل آرامی بوده، ساکنین شامل مویدین و مخالفین دولت در مناطق همجوار زندگی می کردند و مسلحین تحت فشار ساکنین مجبور به پذیرش آتش بس با ارتش برای چندین ماه شدند.

المنار دیروز گزارشی از آخرین پیشرفت ارتش و حزب الله در تصرف منطقه المراوح در جنوب زبدانی پخش کرد .

این گزارش رو با حجم 40 مگ میتونید از لینک زیر دانلود کنید :

http://media2.almanar.com.lb/videofiles/2015/July/news/reports/22-07-2015/zabadani-new.mp4