ابتدا نیروهای القاعده موفق شدند با حملاتی، بر برخی مقرهای حکومتی در عدن مسلط شده و ۳۰ نظامی ارتش یمن را سر بریده و جسد آنها را در خیابان‌ها بکِشند.

عصر همان روز هم القاعده، این مقرها را به گروه‌های مسلح وابسته به عبدربه منصور هادی تسلیم نمودند.گروه بین‌الملل رجانیوز: داستان، آنگونه که برخی مسئولان یمنی وابسته به دولت غیرمشروع تأکید می‌کردند نشد و عبدربه منصور هادی، روز عید فطر نتوانست به عدن بازگردد. هنوز هم بخش اعظم این شهر مهم جنوبی تحت سیطره‌ی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی است و درگیری‌ها همچنان در اطراف فرودگاه یمن (که هر کدام از طرفین بخشی از آن را در دست دارند) ادامه دارد. چند روزی که شروع حمله‌ی اخیر به عدن (با نظارت اماراتی‌ها) می‌گذرد کافی است تا به همه ثابت شود همه‌ی بیانیه‌های «آزادسازی عدن» که مهاجمین در چند روز گذشته در رسانه‌هایشان منتشر می‌کردند، چیزی نبود جز «فتح ... در اینترنت»!

به گزارش روزنامه‌ی الاخبار، در مذاکرات اخیری که در مسقط پایتخت عمان صورت گرفت، واسطه‌های ائتلاف مهاجمین (به رهبری عربستان سعودی) از جنبش انصارالله خواسته بودند ولو شده «به صورت رسانه‌ای» از استان عدن اعلام عقب‌نشینی کنند. این موضوع (که صحت وقوع آن را برخی طرف‌های پی‌گیری کننده‌ی مذاکرات مخفیانه‌ی طرفین هم تأیید کرده‌اند) اولین «کوتاه آمدن» ریاض در مقابل انصارالله نیست.

ریاض حالا خوب فهمیده به واسطه جنگ شکست‌خورده‌اش ضد یمن، در چه چاه عمیقی گیر افتاده است. به همین دلیل است که عربستان بارها و بارها در طی چند ماهی که از جنگ می‌گذرد، سقف درخواست‌های خود را پایین و پایین‌تر آورده است. پیش از این هم عربستان به جای درخواست قبلی‌اش مبنی بر ضرورت عقب‌نشینی ارتش یمن و نیروهای جنبش انصارالله از کل شهرهای یمن، این را مطرح کرد که برای متوقف کردن حمله‌ی نظامی ائتلاف، ارتش و انصارالله تنها از عدن عقب‌نشینی کنند.

موقعی که این پیشنهاد سعودی‌‌ها رد شد، ظاهرا به این نتیجه رسیدند که بهتر است خودشان دست به کار تهیه‌ی «پیروزی ...در رسانه‌ها» شوند. و این، همان چیزی است که در چند روز گذشته شاهد آن هستیم.نبرد به اصطلاح «آزادسازی یمن» عملا در تلویزیون‌های حامی تجاوز سعودی‌ها در جریان است نه در خاک یمن.

حمله‌ای که قصد داشت رئیس جمهور یمن را روز عید فطر به عدن بازگرداند تا نماز عید را در آنجا اقامه کند، دست آخر فقط توانسته دو وزیر از حکومت ساقط‌شده‌ی هادی را به این شهر برگرداند و موجب سیطره عناصر القاعده بر بخشی از شهر عدن شود.

طرح اماراتی‌ها چگونه شکست خورد؟

اواسط ماه گذشته بود که رسانه‌های نزدیک به تجاوزگران شروع کردند به مانور بر روی «نزدیک بودن آزادسازی عدن». فرماندهی این عملیات هم به عهده‌‌‌‌ی بخشی از نیروهای ویژه‌ی ارتش امارات متشکل از ۶۰ افسر گذاشته شده بود. این نیروها هم با انتقال به یمن، در منطقه‌ی البریقة که تحت تصرف القاعده و نیروهای سلفی است مستقر شدند. تعدادی نیروی سعودی هم در نزدیکی همان نیروهای اماراتی مستقر شدند و مأموریت‌های لجستیک و اطلاعاتی به عهده‌ی آنها گذاشته شد. اماراتی‌ها به سرعت شروع کردند به ایجاد هماهنگی بین گروه‌های مسلح طرفدار متجاوزین و توزیع سلاح و پول در بین آنها. درست در همین زمان، حدود هزار نفر یمنی که مدتی بود در خاک عربستان آموزش می‌دیدند هم به عدن ارسال شدند.

در اصل قرار بود با جمع شدن و هماهنگی همه‌ی این نیروها، حمله به شهر عدن (که دومین شهر یمن از حیث اهمیت به شمار می‌رود) بیست روز پیش آغاز شود اما لو رفتن یکی از واحدهای ناظر اماراتی در منطقه‌ی دارسعد و کشته شدن یکی از افسران (که البته اعلام شد در مرزهای عربستان و یمن کشته شده است) موجب عقب افتادن شروع عملیات شد.اماراتی‌ها همچنان به طرح‌ریزی و آماده‌کردن تجهیزات و وارد کردن وسایل لازم ادامه دادند تا آنکه ساعت صفر شروع عملیات، در همان روزی که جمع‌بندی توافق هسته‌ای بین ایران و غرب اعلام شد، تعیین گردید.

در این روز، یک کشتی جنگی در بندر البریقه پهلو گرفته و ۱۵۰ وسیله‌ی نظامی به اضافه‌ی ۱۰۰۰ رزمنده‌ی دیگر یمنی که در عربستان و امارات آموزش دیده بودند را پیاده کرد. در کنار اینها، گروه‌های مسلح حامی متجاوزین هم در کف میدان حاضر و آماده، و منتظر فرمان حمله بودند.

در طرحی که شباهت بسیاری به عملیات استان لحج داشت (که چند روز پیش از شروع جنگ رخ داد) ابتدا نیروهای القاعده موفق شدند با حملاتی، بر برخی مقرهای حکومتی در عدن مسلط شده و ۳۰ نظامی ارتش یمن را سر بریده و جسد آنها را در خیابان‌ها بکِشند. عصر همان روز هم القاعده، این مقرها را به گروه‌های مسلح وابسته به عبدربه منصور هادی تسلیم نمودند.اما حمله‌ی اصلی، روز سه شنبه‌ی هفته‌ی گذشته با هجوم زمینی سریع نیروهای متجاوز و مزدور شروع شد که البته همزمان شده بود با ۲۰۰ حمله‌ی هوایی و بمباران متمرکز از سوی شناورهای جنگی حاضر در ساحل، ضد مراکز ارتش یمن و کمیته‌های مردمی.

در لحظات ابتدای حمله، شکافی در خط فرودگاه بین‌المللی عدن و منطقه‌ی خورمکسر و العریش به وجود آمد و مهاجمین موفق شدند بر برخی محله‌های در این مناطق مسلط شوند، هرچند که موفق به تثبیت مواضع خود در این مناطق نشدند.[نیروهای ارتش و کمیته های مردمی]تا ظهر همان روز، ارتش یمن و کمیته‌های مردمی از «شوک نظامی»وارد شده کاملا بیرون آمدند و از همان روز، ضد حملات شروع شد که در پی آن، اولا شدت و سرعت حملات کاسته شده و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی توانستند بر وضعیت کلی مسلط شوند، و ثانیا جلوگیری از بقا و استقرار مهاجمین آغاز گردید.

در روز دوم، ارتش و کمیته‌ها توانستند با حملاتی سریع ضد مراکز انتشار مهاجمین، آنان را از تمامی نقاط حیاتی‌ای که توانسته بودند در آن پیشروی‌هایی به دست آورند، بیرون کنند و از آن گذشته، جلوی استفاده‌ی مهاجمین از هرکدام از این مناطق (از جمله فرودگاه) را بگیرند.از نظر عملی می‌توان گفت که نیروهای اماراتی نقش فعالی در جنگ ضد ارتش و کمیته‌های مردمی دارند. نیروهای انصارالله تا به حال موفق شده‌اند چند تن از آنان را اسیر کنند. یک خبرگزاری دولتی اماراتی هم روز پنجشنبه به کشته شدن دست‌کم یک نظامی این کشور در نبردهای عدن اعتراف کرد. و البته این، اولین اعتراف رسمی مبنی بر حضور نیروهای خارجی در عملیات‌های زمینی جنگ ضد یمن است.

جلسه‌ی دولت در عدن با غیبت همه‌ی وزرا!از روز آغاز حملات، رسانه‌های سعودی اعلام می‌کردند که هادی و دولتش «نماز عید فطر را در عدن خواهند خواند». هنوز غبار نبردها فروننشسته بود که نخست‌وزیر حکومت مستعفی یمن خالد بحاح هم با عجله «آزادسازی عدن» را اعلام کرد. اما در عمل تا این لحظه تنها دو وزیر از حکومت مستعفی سابق موفق شده‌اند به یمن بازگردند که عبارتند از وزیر کشور و وزیر حمل و نقل که به همراه برخی مسئولان امنیتی ابتدا از ریاض به اریتره رفتند و سپس از آنجا و از طریق دریا به عدن وارد شدند.به این ترتیب، نیروهای مهاجم (و دولت مستعفی که با کشورهای خارجی مهاجم و گروه‌های تکفیری ضد مردم خودش همکاری تنگاتنگ دارد) از بازگشت هادی مأیوس شده و در عوض اعلام کردند جلسه دولت با حضور نخست‌وزیر خالد بحاح و اعضای کابینه (که البته همگی جز دو تن در ریاض هستند!) در عدن تشکیل خواهد شد. اما برای آنکه چندان جایی هم برای جبران آبروریزی باقی بماند اعلام کردند «جستجو برای منطقه‌ی امن جهت جلسه‌ی وزرا در حال انجام است چرا که باقی‌مانده‌های [!] ارتش و کمیته‌ها همچنان در شهر هستند».

پیشروی عملی ارتش و کمیته‌ها در مقابل پیشروی‌ اینترنتی عربستان درحالیکه رسانه‌های نزدیک به عربستان سعودی (در راستای پیشروی‌های اینترنتی!) با تأکید بر آزادسازی عدن، خبر از شروع مرحله‌ی تأمین امنیت آن و حتی آغاز عملیات بازسازی شهر و ادامه یافتن عملیات برای «آزادسازی» استان‌های تعز و لحج و شبوة و ابین می‌دهند، خبرگزاری یمنی «سبأ» از قول چند منبع نظامی مدعی شده است که ارتش کمیته‌های مردمی موفق به سیطره‌ی مجدد بر فرودگاه شده‌اند و موفق شده‌اند نیروهای القاعده و حزب اصلاح و گروه‌های مسلح وابسته به هادی را در یکی از ورودی‌های فرودگاه محاصره نمایند.

درحالیکه درگیری‌ها در منطقه‌ خورمکسر و برخی محله‌های کریتر و العریش ادامه دارد، منابع روزنامه‌ی الاخبار مطلع شده‌اند که بخشی از فرودگاه در تصرف مهاجمین و بخشی دیگر در اختیار کمیته‌های مردمی و ارتش است و در حال حاضر نبرد برای بازپس‌گیری همان نقاط از مهاجمین ادامه دارد.در عین حال، یک سرهنگ ارتش یمن (که نخواست نامش فاش شود) در گفتگو با روزنامه الاخبار (بر خلاف آنچه در برخی رسانه‌ها مطرح شده) تأکید کرد که نیروهای طرفدار هادی مطلقا وارد منطقه‌ی التواهی نشده‌اند و این منطقه همچنان در کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی است.

موضع‌گیری سران انصارالله در همین راستا، مسئول ارتباطات در بخش «ستاد تبلیغات جنگی» انصارالله، صلاح العزی هم اعلام کرده است که نیروهای وابسته به منصور هادی و القاعده فقط و تنها فقط در همان ابتدا موفق به سیطره بر دو منطقه شدند که عبارت بود از رأس عمران و فرودگاه که این هم به دلیل بمباران شدید ائتلاف از هوا و دریا بود.

العزی در ادامه تأکید کرده است که اکثر مناطق عدن هنوز شاهد جنگ و گریز است ولی در عین حال ارتش و کمیته‌های مردمی موفق به پیشروی‌های گسترده‌ای در المنصوره شده و توانسته‌‌اند حملات به التواهی و خورمکسر را سد نمایند.[صلاح العزی]العزی در ادامه اعلام کرده که تعدادی از تجهیزات نظامی که از طریق ناوچه‌ای اماراتی ارسال شده بود توسط نیروهای مدافع عدن به آتش کشیده شده و چند افسر اماراتی و بیش از دویست نیروی القاعده هم کشته شده‌اند. به گفته‌ی وی ارتش و کمیته‌های مردمی همچنان بر کاخ ریاست‌جمهوری و مقر فرماندهی نظامی منطقه تسلط دارند.

سخنگوی رسمی انصارالله محمد عبدالسلام هم اعلام کرده تحولات اخیر نشان داد مزدورانِ تجاوزگران و نیروهای القاعده هیچگونه پذیرشی از جانب مردم عدن و مردم شهرهای دیگر یمن ندارند. وی در ادامه افزوده است: «پیشروی محدود و متزلزل این نیروها در مناطقی بی‌نهایت کوچک ابدا معادل پولی که خرج آن شد و زمینه‌سازی‌ها و تبلیغاتی رسانه‌ای که روی آن صورت گرفت و پشتیبانی آتش دریایی و هوایی که از آن صورت پذیرفت نیست، پشتیبانی آتشی که فقط در ظرف ۲۴ ساعت، ۲۰۰ حمله‌ی هوایی صورت داد و از بمب‌های خوشه‌ای نیز استفاده کرد.

[محمد عبدالسلام]عبدالسلام سازمان ملل را نیز به دلیل ایفای «نقش گمراه‌کننده»، به دست داشتن در ادامه‌ی تجاوز متهم کرد چون یمن را وارد تله‌ی آتش‌بس انسانی کرد و حوادث اخیر عدن «در وقتی رخ داد که آتش‌بس انسانی اعلام شده از طرف این سازمان بین‌المللی هنوز در جریان بود.» سخنگوی انصارالله در خاتمه به آمادگی انصارالله برای ورود به «مرحله‌ی گزینه‌های راهبردی» (که عبدالملک الحوثی اخیرا به آن اشاره کرده بود) و روی آوردن به تمام جبهه‌ها «آنطور که تحولات نبرد اقتضا دارد» اعلام کرد.

/جنگ پنهان