صحرای سوریه و بخصوص مرکز این منطقه یعنی شهر تاریخی تدمر و میادین گازی شاعر و منابع سرشار گاز موجود در این منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است ، اهمیتی که با وجود فرودگاه نظامی بزرگ طیاس (فرودگاه شهید عمر ایاس ) یا همان t4 معروف و انبار تسلیحات عظیم زیر زمینی اش دو چندان میشود ...

و داعش این مهم را بخوبی درک کرده و میداند که تسلط بر این مناطق به معنای در دست گرفتن نبض تپنده ی سوریه میباشد.. کما اینکه در مدت کوتاهی که اختیار این میادین گازی در دستان داعش بود ، مناطق وسیعی از شهر دمشق و بعضی مناطق دیگر طعم تلخ نبود برق را بیشتر از قبل چشیدند ..

این منطقه بعلت موقعیت استراتژیک و راههای مواصلاتی که مرکز سوریه را به شمال و حلب و شمال شرق به  دیرالزور و غرب به حمص ، حماه و خط ساحلی و در جنوب به دمشق متصل میکند ؛بسیار حیاتی و حائز اهمیت است.جبل شاعر و سلسله کوههای اطراف نیز در صورت استفاده ی درست و اصولی مانع بزرگی بر سر راه نیروهای رزم دیده ی داعش بحساب می ایند ، داعشیانی که حضور خود را در رقه و مناطق زیادی از دیرالزور ثابت کرده اند و و علاوه بر جبهه ی شمالی ؛ حضور پررنگی در شمال صحرای سوریه تا عقیربات و اطراف سلمیه از خود به نمایش میگذارند .

البته شایان ذکر است که عدم استفاده ی درست از بلندی های منطقه نتیجه ای معکوس دارد که متاسفانه شاهد برخی از عواقب این امر بوده ایم.

یکی از دلایل مهم عدم ثبات منطقه ی مرکزی وجود روستاهای کوچک فراوان در امتداد جبل شاعر تا سلمیه است ،مناطقی که مامن و پناهگاه گروهای مختلف مسلح میباشد و این امر بر دشواری کار می افزاید. و بعلت موقعیت بیابانی منطقه نیروهای متخاصم همواره شب را بعنوان زمان تحرکات خود به منظور برقراری ارتباط با شرق انتخاب میکنند.

در گذشته نیز ذکر شد که یکی از اهداف بلند مدت داعش در منطقه ، حرکت از سمت صحرای سوریه به سمت سلمیه ، حمص و به داخل اراضی لبنان و رسیدن به دریای مدیترانه است ، هدفی که با موقعیت فعلی بعید به نظر میرسد ... البته این موضوع را کسانی که تحولات اخیر طرابلس لبنان را دنبال کرده اند و به عملکرد هسته های خفته ی داعش در این شهر آگاهند به خوبی تایید میکنند . هسته های خفته ای که دیگر نه خفته اند و نه پنهان ؛ و هوشیاری ارتش لبنان تا حد زیادی اهداف داعش را نقش بر آب کرد ... عصبانیت سرکرده ی داعش از اقدام زود هنگام هسته های پنهان این گروهک در طرابلس لبنان را میتوان در راستای همین اهداف بلند مدت داعش جای داد و بررسی کرد .

در حال حاضر موقعیت منطقه میطلبد تا ارتش عملیاتی جدید و جدی به منظور برگرداندن امنیت و ثبات به عقیربات و روستاهای اطراف آن شروع کند .. تجربه نشان داده که گاهی دست کم گرفتن مناطق کوچک باعث به بار آمدن خسارتهای فراوان در مقیاسهای بزرگ شده است. امنیت آینده ی حلب و حماه و حمص حاصل نمیشود مگر با یکسره کردن کار داعش در صحرای سوریه.

بسیاری از تحلیل گران منطقه براین اعتقادند که نبرد نهایی بین داعش ، النصره و ارتش سوریه خواهد بود ، النصره از پتانسیل به نسبت کمتری برخوردارست وارتش سوریه این واقعیت اجتناب ناپذیر را بخوبی میداند که نبرد نهایی پس از غلبه بر سایر گروههای مسلح تازه آغاز خواهد شد.

پس بهتر است ارتش سوریه از همین حالا برنامه های بلند مدت خود را برای مبارزه با داعش آماده و یا حداقل درصدد تضعیف مواضع داعش در مناطق مرکزی باشد و اقدامی شایسته انجام دهد .