شرایط امروزه شمال افغانستان یاداور حوادث اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 شمسی کل افغانستان هست.

در زمان نجیب الله اخرین رئیس جمهور کمونیست افغانستان ( پشتون از پکتیا و وابسته به جناح پرچم حزب کمونیست افغانستان) هر منطقه ی که بدست مجاهدین سقوط می کرد ژنرال عبدالرشید دوستم ( ازبک تبار و از ولایت جوزجان ) و نیروهای نامنظم ازبکش از شمال افغانستان ( فرقه یا تیپ 53) مامور به بازپسگیری منطقه از دست رفته می شد این مهم بدست می امد اما با تلفات بالا برای طرفین، اما همیشه ترفیعات و جوایز برای عده خاصی از دفتر نشینان وزارت دفاع و یا هم احتمالا ارگ کابل بود.

حال در دولت وحدت ملی افغانستان ژنرال مراد علی مراد ( هزاره و از ولایت غور) نقش کلیدی در ارام سازی مناطق نا امن و ایضا بازپسگیری مناطق از دست رفته را دارد. بطوری که در 6 ماه گذشته عملیات های مهم بسیاری را در ولایت های لوگر، هلمند، ننگرهار، بدخشان و فعلا برای مرتبه دوم در قندوز چه در مقام فرمانده نیروی زمینی ارتش افغانستان و چه در نقش معاون کل ستاد ارتش ( لوی درستیز) افغانستان ، رهبری و هدایت کرده و می کند.

پ.ن: ژنرال مراد علی مراد بعد از بازپسگیری موافقانه ولسوالی چهاردره ولایت قندوز، بزودی عملیات بازپسگیری ولسوالی دشت ارچی را اغاز خواهد کرد.

پ.ن 1: ادعا شده نیروی های غیر منظم ازبک مربوط به ژنرال عبدالرشید دوستم ( معاون اول رئیس جمهور ) و همچنین نیروهای غیر منظم تاجیک برهبری عطامحمد نور ( والی بلخ ) هم برای سروسامان دادن به اوضاع اشفته قندوز وارد این ولایت شده اند.