پیگیری لحظه به لحظه ی اخبار راجع به سقوط سوخوی روس توسط ترکیه از طریق خبرگزاری RT روسیه:

https://www.rt.com/news/323240-russia-turkey-warplane-downed/

چکیده اظهار نظرهای مسئولین دو کشور تا الان:

پوتین: «اتفاق امروز مانند خنجری از پشت هست از طرف همدستان تروریستها. به شیوه ی دیگری نمی توانم آن را توصیف کنم. جنگنده ی ما در خاک سوریه باموشک هوا به هوای F16 ترکیه سرنگون شده و در ۴ کیلومتری عمق خاک سوریه سقوط کرده در حالی که هیچ خطری از طرف جنگنده و خلبانهای ما متوجه اراضی ترکیه نبوده. اتفاق فاجعه بار امروز تبعات جدی برای ترکیه خواهد داشت و تاثیر به سزایی در روابط روسیه-ترکیه خواهد گذاشت. ترکها به جای اینکه بلافاصله بعد از این حادثه با ما تماس بگیرند، تا جایی که می دانیم برای بررسی مسئله به شرکایشان در ناتو روی آوردند، انگار ما جنگنده آنها را زده ایم، نه آنها جنگنده ی ما را! آنها می خواهند ناتو هم به داعش خدمت کند؟ ما امیدواریم  جامعه جهانی قدرت اجماع و جنگ علیه شیطان و دشمن مشترک را پیدا کند.»

داوود اوغلو: «سرنگونی جنگنده ی روس اقدامی علیه یک کشور خاص نبوده بلکه دفاع از تمامیت ارضی ترکیه بوده. ترکیه هیچ وقت تمامیت ارضی کشوری را تهدید و نقض نمی کند! جامعه جهانی بداند ما هر اقدامی که بدانیم حریم مرزهایمان را زمینی یا هوایی نقض می کند علیه هر که باشد انجام می دهیم»

تنش به شکل بی سابقه ای بین روسیه و ترکیه بالا گرفته. معلوم نیست هدف ترکیه از این ماجراجویی پر هزینه چه بوده ولی انگار در ماجراجویی در خاورمیانه با سعودی ها در رقابت هستند! حتی در صورت صحت ادعای ترکیه آنها می توانستند قضیه رو به شکل بسیار کم هزینه تر و کم تنش تری مدیریت کنند. کاری که حتی ابر قدرتها در چند دهه اخیر برای جلوگیری از ایجاد بحران انجام می دهند. یعنی خودداری، یا استفاده از اخطار و شلیک اخطار برای دور کردن مورد متخاصم.
در صورتی که دلیل ترکیه غیر از حفظ تمامیت ارضی اش و کمک به تروریستها باشد (که قطعا هست) شاید دادن سلاح ضد هوایی به تروریستها و دخالت غیر مستقیم در ضربه زدن به روسها منطقی تر و کاربردی تری بود برای ترکیه ولی آنها مسیر مستقیمی رو برای رویارویی انتخاب کردن..افتادن جنگنده و کشته شدن خلبانها در عمق خاک سوریه هم کار رو برای ترکیه پیچیده تر می کنه.