اوضاع حسکه زیاد جالب نیست

شهر حسکه در این چند مدته تبدیل به صحنه ی نبرد همیشگی ارتش سوریه و داعش شده .
داعش بارها سعی کرده تا این شهر رو تصرف کنه ولی هربار ارتش و نیروهای بومی حسکه و کردها مقاومت کردند .
ولی اینبار فرق میکنه !
دفعات گذشته کردها در کنار ارتش سوریه از شهر دفاع کرده و در برابر حملات داعش ایستادگی میکردند ، اما در یورش اخیر داعش به النشوه کردها عکس العمل خاصی نشان ندادند ...

دو سه هفته ی پیش شاهد بودیم که داعش تلاش میکرد با انتحاری و حملات بی مهابا از سمت زندان و ایستگاه برق و رسیدن به حاجز پانوراما به داخل شهر نفوذ کنه ولی هربار پس از پیشروی ، این  حملات به خوبی توسط ارتش سوریه دفاع شده و مجبور به عقب نشینی میشدند .

اما اینبار محور حملات تغییر کرد و دواعش بجای حمله از مسیر مستقیم ، جناحین ورودی جنوبی شهر را برای حملات جدید خود انتخاب کرد .
در دو روز گذشته انتحاری های زیادی توسط داعش استفاده شد و این مورد در جای خود بسیار جالب هست .
البته پیشروی های داعش مقداری غیر منتظره بود ، داعشی که ماه هاست در مناطق جنوبی حسکه زمین گیر شده بود به یکباره از دو سمت موفق به پیشروی شد !
وقایع دو روز اخیر حسکه میتواند علل مختلفی داشته باشد .
از یک سو شکستهای اخیر داعش در شمال سوریه در برابر کردها ،دواعش را بر این داشته به هرقیمتی که شده در ازای مناطق از دست رفته و حداقل برای تقویت روحیه نیروهای خودی به هرقیمتی که شده حسکه را تصرف کند ؛ استفاده ی گسترده از انتحاری رونده ها ! هم میتواند گواه این مدعا باشد .
خبرهای دیگری هم به گوش میرسد که نیروهای ویژه ای از داعش که تابعیت قفقازی و چچنی دارند به این مناطق گسیل شده اند و حتی عمر چچنی هم برای نبرد حسکه امده است .

اینها همه یک روی سکه اند  .
روی دیگر سکه عدم همکاری کردها با ارتش سوریه هست . بخاطر دارید که سال گذشته درگیریهایی بین YPG و ارتش سوریه در شهر حسکه اتفاق افتاد تا جایی که کار به درگیری مسلحانه کشیده شد و پس از بجای ماندن تلفات از طرفین ، صلح برقرار شد .
و نکته ی دیگر ، حوادث اخیر شمال سوریه و اتحادی که YPG  در آن موفق شد با کمک ائتلاف و گروه هایی از ارتش آزاد ، شمال سوریه و تل ابیض را تصرف کند .
پیش بینی میشد در صورت موفق شدن این همکاریها ، درگیریها به شهرهای حسکه و قامشلی نیز کشیده شود ،که در قامشلی بصورت خفیف شاهدش بودیم و در حسکه نیز با بی تفاوتی YPG در قبال پیشروی داعش نمایان شد .
البته در آخرین خبرها گفته میشود که YPG راضی به همکاری و کمک به ارتش سوریه شده .
در هر صورت اتحاد بین ارتش سوریه و YPG ، اتحادی شکننده و ناپایدار است و هر  لحظه امکان شکستن  آن وجود دارد ؛
چه داعش در این میان باشد ، چه نباشد .

نقشه با کیفیت بهتر : http://s2.img7.ir/MFfdI.jpg