وارد شدن داعش به صحنه نبرد افغانستان بروی همه جناح های درگیر اثر داشته... اون از طالبان و شبکه حقانی که رسما در اسلام اباد پاکستان با دولت افغانستان پای میز مذاکره نشستن و اونم از حزب اسلامی و رهبرش گلبدین حکمتیار که اعلام حمایت کرد از داعش و البته بعدا پس گرفت اعلام حمایتش رو.

هر کسی به هر نحوی داره خودشو اماده استقبال از این زائده کریه جهان اسلام می کنه، اما مسلما حضور داعش در افغانستان بیشترین تاثیر رو روی طالبان داره که هم عمق استراتژیکش و هم منابع مالی، انسانیشو از دست میده!

تمام این مسائل رو میشه براحتی از پیام عیدی امروز ملا محمد عمر رهبر طالبان برداشت کرد... برای اولین بار ملا محمد عمر صحبت از مذاکره و تفاهم کرده!!!

پ.ن: البته چرت و پرت هم زیاد گفته.



بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العلمین و الصلوة والسلام  علی سیدالأنبیاء والمرسلین محمد وعلی آله وأصحابه أجمعین  وبعد قال الله تعالی :

﴿ أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ ﴾ [الحج:۳۹].

به کافهء امت اسلامی، خصوصاً ملت مسلمان و مجاهد افغانستان!

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.

همراه با آرزوهای نیک، فرارسیدن عید سعید فطر و حصول فتوحات عظیم در میدان جهاد را به همهء تان مبارکباد می گویم، خداوند متعال رمضان المبارک و همهء عبادات، صدقات و اعمال حسنهء این ماه را قبول نماید. آمین یارب العالمین.

این فتوحات، نخست در نتیجهء نصرت الله جل جلاله و بعد از آن ثمـرهء قربانی ها، تلاش ها و همکاری بی دریغ ملت مجاهد افغان است. از الله تعالی برای همه خواهان اجرهستم.

جای بسی شکر و افتخار است، که امروز به مناسبت یک چنین روزهای مقدس و با برکت دین مبین اسلام با شما همصحبت هستم، این ایامی است که در آن مسلمانان به یکدیگر تبریکی می گویند، برای یکدیگر دعای خیر وعافیت می کنند و در کنار یکدیگر در فضای اخوت دینی اظهار اخلاص، برادری و همدردی می کنند.

با استفاده از فرصت میخواهم در مورد مبارزه و جهاد جاری دیروز و امروز امارت اسلامی افغانستان بعضی از وضاحتها را با شما شریک بسازم:

 1 – تجاوز از جانب ایتلاف اشغالگران به رهبری آمریکا بر افغانستان، تجاوزی صریح و ظالمانه  بر خلاف تمام ارزشهای انسانی بر بخشی از امت اسلامی بود، که در مقابل آن جهاد مقدس شرعاً بر ما فرض عین گردید، الله جل جلاله می فرماید:﴿ وَقَاتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ… ﴾ [البقرة:۱۹۰].

ترجمه : و در راه خدا، با کسانی که با شما می جنگند، جنگ کنید!…

با توجه به این رهنمود، بیش از یک و نیم هزار تن از علماء کرام کشور در مورد تجاوز امریکا به امارت اسلامی فتوای جهاد دادند و علماء برحق تمام جهان تائید کردند که بر اساس آن فتواء، همانگونه که مایان در ابتدای تجاوز فریضهء جهادی را بجا می آوردیم، امروز نیز به همان شکل جهاد فرض عین است، زیرا کشور اسلامی ما افغانستان اشغال است و اشغالگران بر زمین و فضای آن مسلط و حاکم هستند، نسبت به گذشته فقط تفاوت ایجاد شده اینست که اشغالگران بعد از متحمل شدن تلفات جانی و مالی سنگین، تعدادشان را کاسته و خودشان را به مراکز محفوظ و بزرگتر انتقال دادند و در عوض تعدادی بی بند و بار جامعه و قاتلان اجرتی آموزش دیدهء استخبارات خارجی، و جوانان نادان بنام نیروهای امنیتی افغان را به میدان جنگ گسیل داشتند که تمویل، تجهیز و در مواقع فشار از جانب اشغالگران حمایت مستقیم می شوند، لهذا ما هنوز هم همانند گذشته برای آزادی کشور و حاکمیت نظام اسلامی مکلف به جهاد مقدس هستیم.

درست است که اکنون بیشترین ساحات کشور را مجاهدین فتح کرده اند اما این مبارزهء جهادی تا زمانی ادامه خواهد داشت که کشور از خبث اشغال کفری بطور کامل پاک گردیده و نظام اسلامی در آن حاکم شود.

۲ – در کنار جهاد مسلحانه، رسیدن به هدف مقدس خویش از راه های صلح آمیز و فعالیت سیاسی یک امر مشروع و بخش اهم سیاست نبوی است، پیشوای مبارک ما حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم همانطور که در میادین بدر و خیبر با کفار مشغول جنگ بود، در کنار آن به نفع مسلمانان در بستن عهد، جرگه ها با نمایندگان کفار، فرستادن پیام ها و سُـفـرا و حتی در مواقع مختلف با کفار محارب سیاست گفتگوی مستقیم را نیز عملی مینمود، اگر ما رهنمودهای شرعی را با دقت تحت غور بگیریم، مشاهده می کنیم که دید و بازدید و یا هم در بعضی مواقع  تعامل صلح آمیز با دشمن مانعی ندارد، بلکه مانع اینست که از موقف عالی اسلام تنزل صورت گیرد و اوامر شرعی زیر پا گردد، پس بناءً ما فعالیت های سیاسی و تماسها و ملاقات ها با افغانهای خود و کشورهای مختلف را به این خاطر انجام میدهیم که اشغال کشور پایان پذیرد، و یک نظام مستقل و اسلامی در کشور حاکم گردد. این حق شرعی ماست که از تمام راههای مشروع استفاده کنیم، زیرا ما بحیث یک ادارهء مسئول و منظم، ملت عظیمی در حمایت از خود پشت سر داریم، در جامعهء بشری زندگی می کنیم و به یکدیگر احتیاج داریم، باید تمام مجاهدین و ملت مطمئن باشند که در این سلسله از موقف شرعی خود در همهء میادین دفاع می کنیم و برای فعالیت های سیاسی دفتر سیاسی ایجاد کرده ایم، که مسئولیت هرنوع امور سیاسی را بدوش دارد.

۳ – ما از اینرو بر وحدت صف جهادی در افغانستان اصرار داریم که اولاً امر الهی است و ثانیاً اینکه در وجود تعدد گروه ها، نتیجهء جهاد حاصل شدهء گذشته در مقابل تجاوز شوری از دست رفت.

 الله تعالى دربارهء وحدت صف جهادی چنین میفرماید:

 ( إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً کَأَنَّهُم بُنیَانٌ مَّرْصُوصٌ (4) الصف.

ترجمه: بدون شک خداوند کسانی را دوست میدارد که در راه او همانند بنائی آهنین (منظم و متحد) می جنگند.

و در جایی دیگر با نص صریح قرآن کریم مسلمانان را از تنازع، تفرقه و اختلافات درونی منع میکند و به آنان چنین می فرماید: ( وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ (46)  الانفال .

ترجمه:امر الله جل جلاله و پیامبرش صلی الله علیه و سلم را اطاعت کنید! و در بین خود نزاع و کشمکش نکنید، و گرنه سست خواهید شد، قدرت و توان شما از بین خواهد رفت! صبر و استقامت کنید، بدون شک الله جل جلاله با صابران است.

و ارشاد رسول الله صلی الله علیه و سلم است که می فرماید:{لاَ یُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَیْنِ}  رواه البخاری.

ترجمه: مومن از یک غار دوبار گزیده نمیشود.

لهذا در کشور ما متحد نگه داشتن صف جهادی یک فریضهء شرعی است، از اینرو به تمام مجاهدین خود امر کرده ایم که وحدت فیمابین خود را حفظ کنند و کسی که باعث اختلاف میشود، این صف جهادی را تخریب می نماید و در تلاش تقسیم مجاهدین است، باید جلو آن با جدیت گرفته شود.

۴ – رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است : ( الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا یَظْلِمُهُ وَلَا یَخْذُلُهُ وَلَا یَحْقِرُهُ التَّقْوَى هَاهُنَا” وَیُشِیرُ إِلَى صَدْرِهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، “بِحَسْبِ امْرِئٍ مِن الشَّرِّ أَنْ یَحْقِرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ کُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ وَمَالُهُ وَعِرْضُهُ ) رواه مسلم و احمد .

 ترجمه: مسلمان برادر مسلمان است نه بر او ظلم می کند و نه هم از حمایتش خود را عقب میکشد و نه هم به او به دیدهء تحقیر می نگرد. تقوا در اینجاست- پیامبر اکرم سه بار به سینهء خود اشارهء می کند- برای مسلمان همین گناه بس است که به برادر مسلمان خود به دیدهء سبک می نگرد. خون، مال و عزت هر مسلمان بر مسلمان دیگر حرام است.

با توجه به ارشاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم ما بحیث اعضای جامعهء اسلامی به هرمسلمان به دیدهء برادر خود می نگریم و بشمول اقلیت، حقوق مشروع تمام افغانها را بحیث یک مسئولیت دینی به رسمیت میشناسیم، امارت اسلامی که شخصیت های صالح و دانا از میان تمام مناطق و همهء اقوام در تشکیلات خود دارد، از تجارب 36 سال گذشته و مسئولیت پذیریهای بیست سال اخیر تجربه های فراوانی را حاصل نموده است لهذا کسی نباید نگران این باشد که اگر امارت اسلامی حاکم گردد چه خواهد شد، من به همهء شما اطمینان میدهم که تحول جاری به شکل سرنگونی دوران رژیم کمونیستی که همه چیز سرچپه گردید، نخواهد بود. اکنون همانند آن زمان  در میان صف جهادی اختلافات وجود ندارد. اینبار در هر کنج و کنار کشور پیشرفتهای انجام شدهء مشروع حفظ خواهد شد، دارائی های ملی و دستاوردها و پیشرفت های سکتور خصوصی محفوظ خواهد بود، به حیثیت اقوام و شخصیت های کشور احترام گذاشته خواهد شد و طبق ضروریات و مایحتاج دینی و دنیوی افغانها  یک ادارهء جوابگو، شفاف، مسلکی و افغان شمول ایجاد می گردد، ما تلاش می کنیم که با تمام کشورهای همسایه و جهان در روشنائی اصول اسلامی و منافع ملی روابط متقابل داشته باشیم و افغانستان را از شرِّ بیگانه ها و اختلافات داخلی محفوظ نگه داریم.

۵- بعضی حلقات مجاهدین را متهم می کنند که شما افراد پاکستان یا ایران هستید، این افراد قضاوت بسیار ظالمانه ای می کنند، زیرا تاریخ گذشته و جریانات جاری ما این ادعای آنان را تصدیق نمی کند، و تاریخ آینده نیز بر خلاف تهمت آنان شاهدی خواهد داد. ان شاء الله

بلی این یک حقیقت آشکار است که با پاکستان و ایران و همهء همسایگان، خواهان روابط نیک بوده ایم، همانند ملت های پاکستان و ایران خواهان خیر برای ملت های دیگر همسایه، منطقه و جهان بوده  و هستیم  و این پالیسی فیصله شده از جانب ما به خیرهمه است.

در این مورد تقاضای من از صاحبان عقل و خرد اینست که خودشان را به این پروپاگندۀ نا معقول استخبارات دشمن فریب ندهند، افتخارات عظیم وشایان قدر خود را به دیگران منسوب ننمایند اگر این مقابله عظیم با همکاری بیگانگان انجام میگرفت که از بدخشان تا قندهار، از فاریاب تا پکتیا و از هرات تا ننگرهار تمام کشور را در بر گرفته است، و اگر کمک های خارجی موثر میبود، درد و زخم ادارهء کابل را درمان مینمود که گرداگرد آنرا حدود پنجاه کشور احاطه کرده اند، از سلاح گرفته تا افراد همه چیز از خارج برایشان می آید و حتی رؤسای این اداره را نیز خارجی بزرگ کرده و تربیه نموده اند. اما همهء اینها پاهایشان را پایدار و استوار ننمود و روز بروز مناطق و ساحات را از دست میدهند، پس اگر با ما نصرت الله تعالی ، حمایت ملت مومن و معنویات جهاد همراه نباشد، آیا این ممکن میبود که چهارده سال جنگ نامتوازن با قوتهای عظیم نظامی جهان را با همکاری جزئی و پنهان یک یا دو کشور به پیش می بردیم؟ باور کنید که این سخن برای صاحبان عقل سلیم قابل پذیرش نیست.

بناءً برادران مسلمان، کسانی که از ما دورهستند یا نزدیک، باید شکار تبلیغات دشمن نشوند، دشمن بسیار مکار و چالاک است و تبلیغات خود بر خلاف حرکت های اسلامی و مسلمانان را با مهارت زیاد به عامهء مردم میرساند، اما مسلمانان باید هوشیار و با فراست ایمانی مجهز باشند.

۶ – بعضی افراد به شکل نادرست و بدون کدام دلیل موجه امارت اسلامی را مخالف با پیشرفت های جدید، علوم و وسائل عصری میدانند، در حالیکه در زمان حاکمیت امارت اسلامی تعداد مکاتب و مؤسسات تحصیلات عالی و مصارف آن از مدارس دینی بیشتر بود، تقریباً بیست فیصد از بودیجهء کشور خرچ تعلیم و تربیه می گردید و علماء دینی ما تعلیم عصری را بخاطر اینکه اسلام آن را ضروری دانسته است حمایت و سفارش می کنند. خداوند متعال می فرماید:

( وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ… ) الانفال ۶۰

  ترجمه: و به اندازهء توان خود در کسب توانائی، نشانه زنی و آموزش اسب سواری مهارت حاصل کنید، تا بدین وسیله دشمنان الله و دشمنان خود  را بترسانید.

به دلیل ارشاد مبارک فوق که الله تعالی میفرماید در مقابل دشمن آماده گی بگیرید، در حال حاضر که جهاد یک فریضهء مهم است، عواملی که سبب تحقیر و شکست دشمن میشود، بدون استفاده از تعلیم و تجارب جدید حاصل نمی گردد و نه هم میتوان استعمال کرد، همچنین برای تداوی زخمی های مجاهدین و کافهء ملت و رهایی از احتیاجات دشمن در بخش های فنی، تخنیکی، صنعتی، زراعتی و دیگر بخش ها و عرضهء خدمات سالم و خودکفائی جوامع اسلامی بدون علوم عصری ناممکن است و قاعدهء پذیرفته شده در فقه ما نیز است که : (ما لا یتم الواجب إلا به فهو واجب ــ آنچه که بدون آن واجب تکمیل شده نمیتواند آن نیز واجب است ) لهذا امارت اسلامی در روشنائی شریعت مقدس بر اهمیت علوم و وسائل عصری باورمندی دارد و بر آن اصرار میکند، از اینرو مجاهدین باید شرایط تعلیم و فراگیری علوم دینی و عصری برای نسل جدید کشور عزیز را در مناطق خود مساعد نمایند.

۷ – یکبار دیگر به مجاهدین یادآور میشوم که دو سخن را عملی کنید، و فتح آخر نصیب شما خواهد شد، یکی اینکه در تمام اعمال و افعال خود رضای خداوند متعال را مد نظر داشته باشید، با دین، وطن، امارت و بزرگان خود به اخلاص و وفاداری ادامه دهید و این رهنمودهای دین است که الله تعالی میفرماید : ( یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْکمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَکمْ.) محمد ۷

 ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر به (دین) الله کمک کنید، (الله) به شما کمک خواهد کرد و شما را ثابت قدم خواهد کرد.

دیگر اینکه رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید ( لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یَرْحَمْ صَغِیرَنَا وَلم یُوَقِّرْ کَبِیرَنَا )… ترمذی.

ترجمه: کسی که بر کودکان ترحم نمی کند و احترام به بزرگان ندارد، از ما نیست.

یعنی این افراد از امت محمدی صلی الله علیه و سلم نیستند و نبی کریم صلی الله علیه و سلم از آنان اعلام برائت کرده است.

با ملت خود با اخلاق نیکو، مهربانی و محبت رفتار کنید، به بزرگان به دیدهء پدر و مادر نگریسته و کودکان را برادر و فرزندان خود بدانید، حفاظت از سر و مال عامهء مردم وظیفهء اسلامی و انسانی شماست، خصوصاً در پلانهای نظامی خویش توجهء خاصی به جلوگیری از تلفات ملکی داشته باشید، اگر شما تاریخ را مطالعه کنید، برایتان آشکار خواهد شد کسانی که با دین الله خیانت کرده اند و به این ملت مؤمن و مجاهد به دیدهء تحقیر نگریسته  و اخلاق اسلامی را زیر پا کرده اند در تمام عمرشان روز خوشی در این سرزمین نداشته اند. رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: ( أکمل المؤمنین إیماناً أحسنهم خلقاً ) رواه ابوداود

ترجمه: شخصی درمیان مسلمان صاحب ایمان کامل است که اخلاقش از دیگران بهتر باشد.

پس قلوب ملت را با اخلاق حسنه از خود سازید.

۸– برادران مجاهد! اکنون که الله تعالی باب فتوحات را بر رویتان باز نموده است، تلاش کنید که افراد موجود در صف مخالف را به راه حق دعوت کنید و شرایط زندگی محفوظ و با عزت را برایشان مساعد نمائید، بجای کُشتن در اصلاح کردن آنان خوشحال باشید، زیرا خانواده و ایتامش جامعهء ما را می آزارد و دوباره بر دوش شما خواهند بود، خداوند متعال آن افراد را ستوده است که قهر و غضب را تحمل نموده و عفو مینماید: ( وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ)‌ آل عمران (134)

ترجمه: و (کسانی که از الله تعالی میترسند) قهر و غضب خود را تحمل کرده و دیگران را عفو می کنند، الله جل جلاله اینگونه افراد نیکو را بسیار دوست میدارد.

9- از تمام جهانیان و خصوصاً از ملت مسلمان افغانستان میخواهم که در سلسلهء آغاز این فتوحات همانند 14 سال گذشته با سر و مال با برادران مجاهد خود همکاری کنند بلکه اکنون بیشتر از گذشته کمک و همکاری نمایند، به این نقطه باید متوجه باشید که جهاد بر هریک از ما و شما فرض عین میباشد، اگر کسی نمیتواند خودش به سنگر جهاد برود، میتواند در تجهیز یک مجاهد و با همکاری مالی ، سیاسی و فرهنگی وجیبهء جهادی خویش را اداء کند، رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است :

 ( مَنْ جَهَّزَ غَازِیاً فِی سَبِیلِ الله فَقَدْ غَزَا، وَمَنْ خَلَفَ غَازِیاً فِی سَبِیلِ الله بِخَیْرٍ فَقَدْ غَزَا )  متفق علیه

 ترجمه : کسی که برای مجاهد فی سبیل الله وسائل آماده نمود، در حقیقت خودش غزا نموده است و کسی که از خانوادهء مجاهد فی سبیل الله حمایت و سرپرستی نمود، بدون شک او جهاد کرده است.

10- و در اخیر از تمام سران کشورهای اسلامی و عموم مسلمانان امیداوارم که در میان خود با اخوت و اتفاق زندگی کنند و صفوف خود را در نتیجهء اختلافات داخلی ضعیف نکنند، سیاست صبر و حوصله، تدبر را پیشه کرده و پایبند شریعت اسلامی باشند. از همهء برادران مالدار و اهل خیر امید دارم که در خوشحالی های ایام عید مبارک خانواده های شهداء، اسراء، معیوبین، مساکین، ایتام و به خانواده های غازیان سنگر، کمک های همه جانبه کنند، در خوشحالی های عیدتان آنان را نیز شریک سازید، از آنان احوالپرسی کنید، که با این عملتان سعادت و کامیابی دنیا و اخرت را حاصل خواهید کرد، همانند خود خواهان خیر و خوشبختی دیگران باشید، زیرا این خیر اندیشی راه فلاح و کامیابی است: (  وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ) الحج – ۷۷

 ترجمه: کارهای نیک ( همانند صلهء رحمی و اخلاق نیکو) انجام دهید، تا کامیاب شوید.

یکبار دیگر عیدتان را مبارکباد گفته و خداوند متعال عباداتتان را قبول نماید.

 

والسلام                               خادم اسلام امیر المؤمنین ملا محمد عمر مجاهد (حفظه الله)

 

۲۷  رمضان  المبارک ۱۴۳۶ ه ق

۲۲/۴/۱۳۹۴ ه  ش

2015/7/14 م