جنان موسی خبرنگار میدانی شبکه الان که قبل از این مستند منحصر به فرد "زیرپوست ادلب" را تهیه کرده بود این روزها در حال گزارش عملیات رقه است.
وی در کمپ آوارگان منطقه رقه، با عده از زنان داعشی ملاقات و مصاحبه کرده است.
گزارش کامل این ملاقات هنوز منتشر نشده اما در خلاصه این مصاحبه، نکات جالبی عنوان شده است:
حدود 10 زن داعشی و کودکانشان در قسمتی جداگانه از کمپ آوارگان رقه زندگی میکنند. همه آنها ملیتی غیر سوری دارند و طبق گفته های خود، همسران اعضای غیرسوری داعش بوده اند (تونسی، فلیپینی، لبنانی و چچنی).
این خانواده ها برای این از دیگر آوارگان سوری جدا سازی شده اند، که بیم جان آنها از انتقام گیری مردم محلی می رود. طبق گزارش ها اکثریت مردم محلی فرار کرده از رقه که به این کمپ آمده اند، (همچون مردم موصل) با داعش ضدیت دارند.
در مصاحبه با چند زن داعشی که حاضر به گفتگو شدند، آنها گفته اند پس از کشته شدن شوهرهای خود، از رقه فرار کرده اند، اما مسئولان اردوگاه میگویند که این زن ها به صورت آواره فرار نکرده اند بلکه در حال خروج مخفیانه از منطقه برای رسیدن به ترکیه و سپس برگشت به کشورهای خود بوده اند.
طبق معمول اعضای داعش از پشیمانی و فریب خوردن خود در جذب شدن به داعش گفتند؛ جنان موسی میگوید که خواستم به آنها کمک کنم اما لحظه ای تصور کردم که اگر به دست آنها اسیر میشدم، چه بلایی سرم می آوردند، برای همین از آنها پرسیدم که آیا تا به حال به کسی برای فرار از گروه داعش کمک کرده اید؟

یکی از آنها جواب داد که تنها موردهای کمک برای فرار، دخترانی بودند که زنها از حسادت (اینکه مردشان با آن بیشتر همبستر میشود) فراری داده میشدند، به خصوص ایزدی ها که کم سن تر و زیباتر بودند.
یکی از آنها دلیل فرار خود را وضعیت زنان بعد از مرگ شوهران خود عنوان میکند، به خصوص زنان غیر بومی زمانی که شوهرانشان کشته میشود، سریعا به داعشی دیگری شوهر داده می شوند.

آنها از دختران کم سن و سالی میگویند که زیر تجاوزهای جنسی وضعیت خطرناکی پیدا کرده اند.