🔹دوستان از #عملیات_محمد_رسول_الله و رسیدن نیروهای حشد الشعبی به مرز سوریه یا شهر دیرالزور می پرسند، ان شاءالله این پست ابهامات این بحث رو جواب بده:
🔹اول:
🔸فاصله کنونی نیروهای حشد (دایره آبی) با نزدیکترین نقطه مرز (دایره زرد): 62 کیلومتر به صورت مستقیم با آزادسازی حداقل 2500 کیلومتر مربع است.
فاصله نزدیک ترین نقطه مرز با دیرالزور (دایره قرمز): 120 کیلومتر به صورت مستقیم با آزادسازی حداقل 4500 کیلومتر مربع است.
🔸برای درک این مقدار آزادسازی و زمان آن باید گفت که پیشروی اخیر حشد در بیابانهای نینوا که طول آن حدودا 120 کیلومتر و مساحت آن حدودا 6000 کیلومتر مربع بوده، با کارشکنی آمریکا بیش از 8 ماه وقت صرف شده است. و البته در شرایطی که پشتیبانی زرهی و توپخانه و هوایی خوبی وجود داشته است و در پیشروی به سمت سوریه و عملیات درون خاک آن، مطمئنا چنین امکاناتی وجود نخواهد داشت.
🔹دوم:
🔸معادلات مذهبی و سرزمینی اجازه حضور آسان حشد در محور نینوا-دیرالزور را نخواهد داد.
🔹سوم:
🔸با توجه به عملیات اخیر در منطقه التنف و حضور نیروهای حشد الشعبی در کنار ارتش سوریه و این موضوع که فرماندهان حشد اعلام کنند که آماده عملیات از عراق به سمت سوریه هستند، واضح تر نشان میدهد که منظور از عملیات از خاک عراق به سوریه، در مرحله و اولویت اول پیشروی از مرز الولید عراق به سمت بیابانهای دمشق (سه راه ظاظا) بوده نه عملیات از نینوا به دیرالزور.
اما باید فاکتوری به عنوان "حضور آمریکا در گذرگاه تنف" را در معادلات فراموش نکرد..
با توجه به پافشاری آمریکا در التنف، رویارویی مستقیم با این نیروها بعنوان آخرین راهکار محسوب میشود و باید دید هزینه ی راهکارهای جایگزین به چه میزان است .
🔸با توجه به حضور گسترده آمریکا و تحرکات مسلحین تحت امر آنها در مرز سوریه-عراق و قصد آنها برای تصرف کامل خطوط مرزی؛ وجود یک کریدور زمینی بین عراق و سوریه برای مقاومت ضروری میباشد. حال این مسیر از تنف بگذرد یا از هر مسیر دیگری ؛ مهم وجود آن است و بحث هزینه های آن ..