حدود یک سال است مسحلین در #سوریه پیروزی قابل تثبیتی نداشته اند، حلب و حمص به دست دولت سوریه پاکسازی و امن شده و ترکیه مجبور شده است که نیروهای ارتش خود را وارد کارزار کند تا هنوز شانسی برای بازی در زمین های شمالی سوریه داشته باشد.
در جبهه جنوب حداقل در سه شهر مردم به پای مصالحه آمده اند و برخی به ارتش پیوسته اند و دستاورد مسلحین در جنوب این بوده که پس از مدتها تنها در یک محله درعا پیشروی داشته اند.
 در بیابانهای شرقی سوریه، تلاش چند ماهه مسلحین با عملیات چند ساعته ارتش و نیروهای متحد عراقی در حال از هم پاشیدن است.
داعش حدود دو سال است که در حال عقب نشینی است، شاید توانسته در تدمر و دیرالزور ضرباتی بزند، اما این آخرین جان کندن های این گروه است.
🔹در #عراق تا یک ماه دیگر چند ده هزار نیروی عملیات موصل آزاد شده و به مناطق دیگر منتقل خواهند شد تا ان شاءالله در پایان سال داعش در عراق قدرتی نداشته باشد.
🔹در #یمن بیش از دو سال است که عربستان و متحدین محلی و بین المللی وعده سرکوب چند هفته ای انصارالله و متحدینش را می دهند در حالی که بیش از شش ماه است که پیشروی قابل توجهی در این کشور صورت نگرفته است.
🔹در #افغانستان طالبان در حال قدرت گیری جدی بوده و داعش درحال گسترش است تا رشته های چند ساله غرب را پنبه کند.
🔹در #بحرین و #عربستان از سال 2011 شاهد گسترش اعتراضات جدی اما صلح جویانه هستیم و حکومت ها هر روز در حال سرکوب بیشتر این اعتراضات.
🔹#مصر پس از حدود سه سال از ظهور داعش در صحرای سینا و بمب گذاری ها و عملیاتهای چریکی، با یکی از قوی ترین و مجهزترین ارتش های خاورمیانه نتوانسته بر این گروه غلبه کند و البته هنوز از ناآرامی های بعد از بهار عربی رنج میبرد.
🔹وضعیت #ترکیه بهتر نیست، ترکیه که زمانی برای افزایش قلمرو چشم به دمشق و حلب داشت، اکنون در تلاش است که کردها بر خاکش مسلط نشوند و از یک کودتا به سختی جان به در برده است.
🔹#اسرائیل به وضوح در تلاش برای تقویت مسلحین است و از نابودی داعش نگران است، با بیانیه جدید حماس برای قبول دو دولت، عملا توپ در زمینش افتاده و نمیداند با این حرکت چه کند.
🔹#ایران اما طی چهار سال گذشته از برخی تحریم ها آزاد شده تا سهم خود در بازار نفت را پس بگیرد، از بند 7 خارج شده و طی چند سال گذشته در تمام انتخابات هایش مردم حضور حداکثری داشته اند تا حمایت خود از حکومت جمهوری اسلامی و دولتی که در جهان به قدرت دیپلماسی اش معروف است را نشان دهند.
🔹هنوز سوال دارید چرا ترامپ در نخستین سفرهای بین المللی خود به عربستان و اسرائیل سفر کرده و خواهد کرد؟ چرا به صورت هماهنگ اصحاب سیاست در آمریکا، عربستان و اسرائیل لحن تند و ضد ایرانی در پیش میگیرند؟ چرا ایران سیاست طعنه بر زبان و عمل در میدان ظاهر شده است؟