در شرایطی که اغلب جبهه های سوریه مشتعل و ارتش سوریه به کمک متحدانش در حال خارج شدن از لاک دفاعی هست، وضعیت شهرکهای تحت محاصره ی فوعه و کفریا بعد از آتش بس و با تاخیر در اجرای توافقنامه از لحاظ انسانی در حال بدتر شدنه.

از نظر امنیتی مسلحین چند بار آتش بس رو شکستن و کپسول گاز به داخل فوعه انداختن و حتی تا امروز از جهت صواغیه و رام حمدان با تک تیرانداز و تیربار چند بار اقدام به تیراندازی کردن، اما در کل وضعیت مستقر و آرام هست.

از نظر معیشتی مردم با کمبود شدید آب آشامیدنی، سوخت و دارو به خصوص برای بیماران خاص مانند بیماران قلبی، دیابتی و شیر خشک برای نوزادان و .. مواجهند.

به دلیل رعایت مفاد آتش بس در حال حاضر بالگردها هم قادر به پرواز بر فراز فوعه و کفریا نیستند تا مواد غذایی و دارو برای مردم رها کنند.گزارش اختصاصی فارس از وضعیت نابسامان مردم این شهرکها:http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940723000832

تعلل در اجرای توافقنامه شرایط انسانی رو بحرانی تر خواهد کرد.

جهت یادآوری اتفاقات آخرین حملات زمینی وحشیانه مسلحین و اینکه دقیقا چه افرادی در حمله به فوعه و کفریا شرکت داشتند، کلیپی از انتحاری ازبکی که به فوعه حمله کرد منتشر کردیم. این کلیپ در اخبار الان تی وی که از شبکه های ماهواره ای حامی تروریستهای مسلح هست منتشر شده و جالب هست که اونها هم گریه انتحاری ازبک پیش از عملیات رو ناشی از ترس قلمداد کردن..

در مورد این مسلحین تکفیری خارجی، اتفاق عجیبی دوستان سوری از اولین روز آتش بس در فوعه و کفریا تعریف می کنند که گویا در بعضی صفحات و رسانه های مسلحین هم بازتاب داشته.

ظهر روز آتش بس با توجه به فاصله ی نزدیک مسلحین تا شهر فوعه با پخش اذان از مساجد فوعه، بعضی از مسلحین خارجی از جمله چچنی ها و مسلحین آسیای میانه با توجه به اینکه تصور می کردند مردم فوعه و کفریا کافر و مجوس و.. هستند با شنیدن صدای اذان دچار تردید می شن و عده ای قصد بازگشت از این جبهه می کنن. که بقیه مسلحین با بیان اینکه اینها شیعه اند و حالا که تحت فشارن اقدام به پخش اذان کردن برای فریفتن شما، تقیه می کنند و .. سعی می کنن این افراد مردد را مجاب کنن که بمونن و بجنگن.

این نشون میده که جهالت اصلی ترین عامل تبدیل این جماعت به تکفیریهای بی مغز هست.