درگیری ها در داخل و اطراف بصری الشام در ریف درعا شرقی وارد سومین روز خودش شده و مبارزین شیعه همچنان در مقابل مهاجمین تکفیری مثل کوه ایستادند. بگذارید ضمن آشنایی با این شهر نیمه شیعه نشین نگاهی هم به وضعیت بصری الشام و مناطق اطرافش قبل و بعد از بحران سوریه بیندازیم.

بصری الشام قبل از بحران سوریه :

شهر بصری الشام در منتهی الیه جنوب شرق استان درعا و تقاطع مرز استان سویدا در شرق و مرز سوریه-اردن در جنوب واقع شده. قدمت شهر تاریخی بصری الشام به دوران امپراطوری روم و قرن 14 پیش از میلاد برمیگرده.فاصله بصری الشام تا شهر درعا،مرکز استان 40 کیلومتر و تا دمشق پایتخت 140 کیلومتر هست. شهر بصری الشام از جنوب با شهر صماد،از شرق با روستای برد(تابعه استان سویداء)، از غرب با شهر معربه و از شمال با روستای جمرین همسایه ست. بصری الشام تا پیش از بحران سوریه 33 هزار نفر جمعیت داشت.بیش از نیمی از جمعیت شهر رو شیعیان و بقیه رو اهل تسنن تشکیل میدن.

بصری الشام بعد از بحران سوریه :

با آغاز نا آرامی های سوریه در ماه مارس 2011 ، استان درعا اولین استانی بود که از شورش های مسلحانه متاثر شد، در ماههای پایانی سال 2011 افراد مسلح به تدریج اقدام به وارد شدن به شهرهای ریف جنوب شرقی استان درعا کردند و تا تابستان 2012 بیشتر شهرهای ریف درعا جنوب شرقی در کنترل افراد مسلح بود ولی محورهای مواصلاتی و پایگاه های نظامی و حواجز ورودی شهرها همچنان در کنترل ارتش سوریه بود. اولین شهر در جنوب سوریه و استان درعا که سقوط کرد شهر بصر الحریر بود که در دسامبر 2012 به دست افراد مسلح افتاد.با سقوط بصر الحریر و به تبع اون پایگاه های نظامی و زاغه های مهمات اطرافش مثل گردان نقل و تسلیح، مقادیر بسیار زیادی اسلحه به دست افراد مسلح افتاد و شهرهایی مثل ناحته،صوره،علما،غاریه شرقی و غربی،ملیحه شرقی و ملیحه عطش،کرک،ام ولد،مسیفره،صیدا،کحیل،طیبه،جیزه،سهوه و همچنین پایگاه های نظامی مثل تیپ 38 ،گردان پدافند هوایی صیدا، گردان پدافند هوایی سهوه،گردان پدافند هوایی غاریه غربی و گردان پدافند هوایی ملیحه عطش هم طی دو ماه یعنی بین فوریه و مارس 2013 سقوط کردند.در همین شهر بصری الشام هم مسلحین در اواخر سال 2012 به تعدادی از محلات شرقی و غربی(عموما سنی نشین) این شهر حمله و اونجا رو تصرف کردند، با حمله مسلحین به شهر حدود نیمی از جمعیت، شهر رو ترک کردند و نزدیک به 18 هزار نفر(کلا شیعیان) با حمایت کمیته های مردمی در شهر باقی موندند، در مارس 2013 و با قطع امداد از غرب(درعا) به واسطه سقوط کلیه شهرهای ریف درعا شرقی شهر بصری الشام در محاصره شدیدی قرار گرفت و تنها یک راه امداد محدود از سمت شرق(سویداء) براش باقی موند.

معرکه قادسیه، مقاومت در حصار :

از سه روز پیش صدها فرد مسلح شامل جبهه النصره، عامود حوران و حرکت مثنی نبردی موسوم به قادسیه برای تصرف بصری الشام آغاز کردند، شهری که دو سال زیر محاصره فلج کننده تکفیری ها قرار داشته و در طول همین محاصره هم شیعیان مظلوم بصری الشام تقریبا به طور روزانه زیر آماج حملات موشکی و خمپاره ای نوادگان معاویه و یزید قرار داشتند.

در روز اول هجوم، مسلحین جبهه بکا و ذیبین در ریف سویداء و جنوب بصری الشام رو هم فعال کردند ولی در دو روز گذشته با تمرکز بر روی محاور به سمت بصری الشام به ویژه از سمت غرب(معربه) سعی در تشدید فشار بر روی مدافعان شهر دارند، همزمان مسلحین داخل شهر هم در محلات شرقی تلاش هایی برای تصرف قلعه تاریخی بصری الشام داشتند که مدافعان با مقاومت اسطوره ای که از خودشون نشون میدن تا حالا تلاش تکفیری ها رو ناکام گذاشتند.

با گذشت سه روز حمله سهمگین، مسلحین جز تلفات بسیار دستاورد دیگه ای نداشتند، ارتش سوریه هم با حملات مداوم هوایی و توپخانه به خطوط امداد مسلحین در غرب بصری الشام از جمله معربه،مسیفره،صیدا و جیزه سعی در کم کردن فشار حملات به شهر داره.

درگیری های شدید و مستمر داخل و اطراف بصری الشام همچنان ادامه داره. آخرین گزارش های رسیده از شکست محاصره قلعه بصری الشام توسط مبارزین حکایت داره.

برای شیعیان مقاوم بصری الشام دعا کنید...

Bosra_alsham_23march.jpg