غوطه شرقی دمشق وارد مرحله ی جدیدی از درگیریهای ارتش و مسلحین شده.

در این مرحله به طور واضح از نظر نظامی دست برتر با ارتش هست.غوطه شرقی پیش از بحران سوریه حدود 800 هزار نفر جمعیت داشت که بخش بزرگی از این جمعیت در سالهای اخیر به دلیل جنگ مجبور به ترک خانه های خود و مهاجرت به مناطق دیگر از جمله شهر دمشق شدند.

اما مردمی به دلایل مختلف در غوطه شرقی ماندگار شدند با شرایط سختی مواجه شدند. شهر دوما بزرگترین شهر غوطه شرقی، مانند عدرا البلد شهری عموما کارگرنشین و کارمندنشین واقع در حومه ی شرقی دمشق هست که با وجود اینکه عده زیادی از اهالی شهر رو ترک کردن، همچنان جمعیت زیادی (شاید بیش از50 هزار نفر) رو در خودش جای داده. در ابتدای بحران و قبل از ظهور گروههای مسلح تظاهرات مسالمت آمیز هم در این شهر با پرچم رسمی سوریه و بدون شعارهای تحریک آمیز (بر خلاف درعا و حمص) برگزار می شد که با سرکوب نیروهای دولتی و ظهور گروههای مسلح کار به خشونت و درگیری کشید. و پس از دست به دست شدن بین دولت و مسلحین نهایتا به دست گروههای مسلح از جمله جیش الاسلام سقوط کرد و به عنوان پایگاه اصلی جیش الاسلام برای عملیات به منظور فتح دمشق بدل شد.

بعد از مصالحه هایی که سال 2014 در اطراف دمشق صورت گرفت و آرامش به بعضی مناطق بازگشت، امید می رفت مصالحه ها به غوطه شرقی هم امتداد پیدا کنه. اما جیش الاسلام با رد هر گونه مصالحه گذرگاههای امن خروج مردم عادی به سمت شمال دوما (اردوگاه وافدین) رو مسدود کرده و خمپاره باران و موشک باران شهر دمشق رو شدت بخشیدند که ارتش هم در پاسخ با حملات هوایی و موشک و بمبهای بشکه ای بر روی شهر دوما باعث کشتار غیرنظامیان بی گناه در اون مقطع بحرانی شد.

همین امر باعث شد ارتش برای چند هفته یکی از مهمترین و اصلی ترین راههای امدادرسانی به دوما رو قطع کنه و بحران در غوطه در اون مقطع تشدید بشه.

اگوست امسال هم جیش الاسلام بعد از اینکه جنگنده های ارتش سوریه بازار دوما رو هدف قرار دادند (که در اون بیش از 60 غیرنظامی شهید شدند)، در اقدامی بلندپروازانه حمله بزرگی رو به سمت تل کردی، زندان عدرا و بزرگراه دمشق-حمص ترتیب داد و باعث شد درگیریها تشدید بشه.

بالا رفتن آمار تلفات غیرنظامی بر اثر بمباران های هوایی ارتش همواره به عنوان برگی به دست جیش الاسلام و بقیه مخالفین به خصوص مخالفین خارج نشین برای فشار حقوق بشری بر دولت سوریه مطرح بوده و در واقع به نظر میرسه از افزایش اون استقبال هم می کنن!

و البته از نقش ارتش سوریه هم نمیشه گذشت که بدون توجه به بعد انسانی و تبعات حقوقی و کیفری در باب جرایم جنگی با بمباران مناطق مسکونی غوطه و به خصوص دوما، این برگ رو در اختیار مخالفین قرار میده.

در روزهای اخیر مردم دوما خسته از جنگ و کشتار و همچنین اختناقی که جیش الاسلام در این شهر و روستاهای اطراف حاکم کرده، تظاهرات هایی رو در حمایت از آتش بس در کل غوطه شرقی برگزار کردند و روی پلاکاردها خواسته های خودشون رو نوشتند. 

بخشی از اهالی غوطه هم از غوطه خارج شده و برای مبارزه و طرد مسلحین از محل زندگیشون به ارتش پناه آوردند. خانم دارین فضل گزارشی از پیوستن تعداد زیادی از مردان غوطه به ارتش برای تشکیل دفاع مردمی در غوطه تهیه کرده که لینکش رو قرار دادیم.در چند روز اخیر با افزایش فشار ارتش دو گروه از مسلحین جیش الاسلام با تسلیم سلاح به ارتش خواستار تسویه وضعیتشان و بازگشت به زندگی عادی شدند :

http://fs2.filegir.com/a7up/%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88_%D8%AE%D8%A7%D8%B5___%D8%A8%D9%87%D8%A4%D9%84%D8%A7%D8%A1_%D8%B3%D9%8A%D8%AD%D8%B1%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4_%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A_%D8%A7%D9%84%D8%BA%D9%88%D8%B7%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%B1%D9%82%D9%8A%D8%A9%21_%5BE4gkrSef0zc%5D_%5Btag18%5D.mp4