از صبح امروز خبرهایی مبنی بر ورود 1200 نیروی ترکیه ای به کوه های باشیقه در شمال شرق موصل شنیده میشد. البته هر دو طرف اقلیم و ترکیه این شایعه رو تکذیب کردن، اما هنوز بعضی منابع دارن خبر رو کار میکنن.

به نظر من هم شایعه ای بیش نیست.

اولا فعلا خبری در اطراف موصل نیست، دوما ترکیه اگر بخواد با داعش بجنگه جاهای زیادی داره و موصل گزینه خوبی نیست، سوم اینکه دولت عراق هیچ وقت این اجازه رو به ترکیه نمیده و البته چندین دلیل دیگه.

البته بعضی منابع خبر دادن که این نیروهای بسیار کمتر از چیزی که ادعا شده بوده و برای آموزش نیروهای کرد به منطقه رفتن که این هم با توجه به دسترسی نیرویهای اقلیم به آموزش دهنده های اروپایی به نظرم مورد داره.

خبر با نگاه اول مشخصه که مشکل داره ولی اگر اطلاعات جدیدی رسید، بی خبرتون نمیزارم.

**

خبر تکمیلی :

سی ان ان و چند شبکه خبری دیگه اطلاع دادن که تعداد نیرویهای وارد شده به باشقیه حدود 130 نفر و 20 تانک بوده و برای تعلیم نیروهای پیشمرگه وارد این منطقه شده اند. (بعضی منابع میگن که این نیرویها جایگزین نیرویهای ترکی شدن که از 2 سال پیش در کوه های باشیقه کمپ تمرینی داشتن (قابل تایید نیست)).
نکته جالبی که وجود داره موضع گیری بعضی طرف هاست که میگن این نیروهای برای شرکت در عملیات آزادسازی موصل وارد اقلیم شده اند.
واقعا ترکیه داره به هر دری میزنه تا اوضاع رو تغییر بده، حاضر به تحریک همه هم هست.
آزادسازی موصل به جرات میگم که بیش از این رقم ها نیرو میخواد.
خبرهای محلی میگن که این نیروها در قالب نیرویهای زرهی و دو روز پیش از مرز استان دهوک وارد اقلیم شدن.
البته این همکاری پیشمرگه و ترک ها مطمئنا روی روابط دیگر کردهای درگیر با ترکیه و اقلیمی ها تاثیر خواهد گذاشت.
.
یه نکته جالبی که از سیاست های غربی ها در دخالت در جنگها یاد گرفتم اینه که تا جایی که میشه باید از جنگ دور موند و حتی شده جنگ رو تشدید کرد اما زمانی که یک طرف بر طرف دیگه در حال پیروزی بود، باید خود رو کنار طرف پیروز جا کنی تا در پیروزیش سهیم باشی.
همین الانش هم سهم ترکیه در کمک به داعش مشخصه چه برسه به زمانی که آب ها از گل آلودی بیوفته، این دو طرفه بازی کردن ترکیه و نمایشش در کمک به پیشمرگه در جنگ با داعش جز صحنه ای مصنوعی برای القای این فکر که ترکیه هم در جنگ با داعش سهیمه نیست.
اما اگر یکی دو تا حرکت حتی مصنوعی دیگه از ترکیه ببینیم یه پیام مهم برای ما داره، اونم اینه که ترکیه هم کم کم داره قبول میکنه که داعش ممکنه پیروز میدان نباشه و باید برای اینکه در آینده فشار کمتری رو تحمل کنه، در زمره مبارزان و پیروزها خودش رو نشون بده.