⭕️ شماری ازنمایندگان شورای ولایتی (استانی ) و فعالین مدنی دراستان بدخشان افغانستان ضمن شکایت از جدی نبودن اقدامات نظامی علیه مخالفان دولت،  از بد تر شدن اوضاع امنیتی این استان درماههای پیش روی ابراز نگرانی کردند .
عبدالله ناجی نظری رئیس شورای استانی بدخشان می گوید : در حال حاضر دو شهرستان این استان به طور کامل در تصرف طالبان  قرار دارد،  و مخالفان مسلح در 19 شهرستان دیگر حضور دارند .
این نماینده مردم می گوید : در سال گذشته نیروهای دولتی نتوانستندشهرستانهای وردوج ویمگان را ازتصرف مخالفان بیرون کنند . از سوی دیگر 60 درصد مناطق شهرستانهای "راغستان  و  جرم " نیز در تصرف طالبان است اما دولت، عملیات نظامی برای پاکسازی این مناطق براه نیانداخته است .
وی می گوید : اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد در بهار سال آینده  مردم بدخشان بامشکلات امنیتی زیادی روبروخواهند بود . از سوی دیگر عبدالبصیر واثق یکی از فعالان مدنی بدخشان می گوید : نیروهای دولتی دراین استان در حالت دفاعی قرار دارند .
اما مقامات نظامی  این موضوع راتایید نمی کنند . محفوظ الله اکبری ، سخنگوی پلیس شمال شرق افغانستان گفته است : در حال حاضر عملیات تهاجمی  نیروهای امنیتی به هدف پاکسازی مناطق تحت تصرف طالبان در چندین شهرستان و مرکز استان بدخشان جریان دارد .
👈 بدخشان ، شرقی ترین و دور افتاده ترین استان در افغانستان است که بیش از 700 کیلومتر ازکابل ، پایتخت فاصله دارد. اما کوهستانی ودشوار گذر بودن راههای  بسیاری ازشهرستانهای این استان سبب میشود تا بیش از 6 ماه جاده تردد  به این شهرستانها قطع گردیده وانتقال کالا توسط حیوانات صورت   گیرد .
⭕️ کوهستانی بودن منطقه و وجود معادن لاجورد و دیگرسنگهای گرانبها از یکسو،  و هم مرز بودن با پاکستان در جنوب و تاجیکستان درشمال از سوی دیگر سبب شده تا طالبان ،  برخی ازشهرستانهای این استان رابه پناه گاههای امن خود تبدیل کنند .