عملیات آزادسازی شهر شیعه نشین تلعفر توسط حشدالشعبی انجام می گیرد.
پس از گذشت دو سال از اشغال تلعفر در غرب موصل دستور عملیات باز پس گیری این شهر شیعه نشین توسط حشدالشعبی صادر شد.
تلعفر در غرب شهر موصل و بر سر راه سوریه قرار دارد. عمده ساکنین این شهر شیعیان ترکمن بودند که با هجوم داعش آواره شده و به استان های دیگر مهاجرت کردند.
تعدادی از بازماندگان این واقعه در این دوسال در ایام اربعین با لباس ماتم زده در مسیر پیاده روی نجف-کربلا به عزاداری میپرداختند تا قصه مظلومیت خود را به گوش شیعیان دنیا برسانند.
تلعفر به دلیل دور افتاده بودن از سایر نقاط شیعه نشین عراق بارها مورد حمله و تخریب جریان های تکفیری قرار گرفته که در سال 2007 چندین مورد قتل عام و انفجار توسط القاعده عراق ( داعش امروزی) در این شهر به وقوع پیوست.
شروع عملیات حشد به سمت این شهر، که در تضاد با سیاست های امریکا و ترکیه است دارای نکات فراوانی است که در پست بعدی بیان خواهد شد....

پس از اعلام عملیات حشدالشعبی به سمت تلعفر، وزیر خارجه ترکیه با لحن تهدید آمیز اعلام کرد: ترکیه تمام تدابیر لازم را برای حفظ امنیت خود ( بخوانید تغییر بافت جمعیتی منطقه ) به کار خواهد برد.

از طرفی با آغاز این عملیات، چندین ماه فشار شدید امریکا برای عدم حضور حشدالشعبی در عملیات #موصل بی نتیجه خواهد شد.
در مقابل منابع عراقی اعلام کردند سردار #سلیمانی از دو روز پیش و بعد از دیدار با مسئولین اقلیم #کردستان در اربیل عازم بغداد شده تا هماهنگی های لازم برای این عملیات را به انجام برساند.

اما اهمیت تلعفر برای ایران چیست؟

1- یکی از اهداف ترکیه برای حضور در عملیات موصل و سایر مناطق شمال #عراق، تغییر بافت جمعیتی این مناطق با توجه به منافع خود است. یعنی دقیقا همان چیزی که دیگران را متهم میکند. در این مورد، قطعا حذف شیعیان از شمال عراق در صدر اولویت ها قرار دارد.
طبیعتا ایران بزرگترین مانع این هدف ترکیه است که اجازه چنین اقدامی را به ترکیه و سایر طرف ها نمی دهد. و حشدالشعبی با کنترل تلعفر می تواند جای پای محکمی داشته باشد برای شمال عراق و مانع طرح های تمامیت خواهانه سایر طرف ها شود.

2-نقشه راه نظامی امریکا برای عملیات موصل، شامل باز گذاشتن غرب موصل برای خروج راحت نیروهای داعش از موصل به سمت سوریه و سایر مناطق، جهت فعال نگه داشتن جبهات ارتش سوریه است.
این مورد هرچند برای ایران یک شمشیر دو لبه است و تقویت داعش در رقه به نفع مقاومت و در دیرالزور و سایر مناطق سوریه به ضرر منافع مقاومت است؛ اما در مجموع، تقویت داعش در سوریه در برهه فعلی به ضرر جبهه مقاومت تمام می شود.

3- تصرف محور قیاره تا تلعفر این امکان را به جبهه مقاومت میدهد تا از عراق جبهه ای به سمت سوریه باز کند. و بتواند قبل از سایر طرف ها ( مسلحین، اکراد و ... ) خود را به دیرالزور که مدتهاست در محاصره است و همچنین رقه و سایر مناطق مرکزی سوریه برساند.
🔴🔴🔴
با توجه به نکاتی که ذکر شد، طبیعتا با آغاز این عملیات یک نبرد نظامی و سیاسی سنگین بین جبهه مقاومت و امریکا و ترکیه صورت خواهد پذیرفت که تعیین کننده دست برتر در شمال عراق باشد.
به نظر میرسد کنار کشیدن حشد از ورود به شهر موصل ارزش آزادسازی تلعفر را داشت...
هر چند که گفته میشود نیروهای حشد الشعبی در کنار و با لباس ارتش عراق وارد موصل هم خواهند شد!! ...

موقعیت تلعفر در غرب موصل و محور عملیات حشدالشعبی از قیاره به سمت تلعفر

از کانال پلاک 44

https://telegram.me/pelak_44