چند هفته ای میشه که نیروهای ارتش عراق به صورت گسترده در حال اعزام به مناطق جنوبی استان نینوا به خصوص پایگاه های مخمور و قیاره هستند.
درگیری های سیاسی عراق و ترکیه حول موضوع حضور یا عدم حضور نیروهای ارتش ترکیه در عملیات نظامی موصل نیز به حساسیت عراقی ها افزوده.
چند نکته ای هست که ذکرشون برای روشنتر شدن اوضاع خالی از لطف نیست:
1- ترکیه یکی از مهمترین دلایل الزام حضورش در عملیات موصل رو اطمینان از عدم تغییر ترکیب جمعیتی در منطقه میدونه، البته در بیانیه خودش طوری عنوان کرده که به خواننده القا میشه که منطقه عمومی نینوا قبل از این تنها سکونت گاه کردها یا اعراب سنی بوده؛ در صورتی که شیعیان شبک در جنوب موصل و شیعیان ترکمن در منطقه تلعفر جمعیت قابل توجه و حتی اکثریتی داشتند. (به نقشه ها دقت کنید)

موقعیت شبک های جنوب موصل و ترکمان های تلعفر، جمعیت شیعیان استان نینوا.

روزهای اول ورود داعش به عراق و عکس العمل شبک های جنوب موصل، به همراه نقشه گستردگی جمعیتی شبک ها.

در همین راستا اگر ترکیه با دلیل نگرانی از تغییر ترکیب جمعیتی خودش رو محق در مداخله نظامی حتی بدون اجازه دولت

مرکزی میدونه، حشد الشعبی یا حتی ایران! هم میتونن خودشون رو محق این حق بدونن...
2- اصولا عدد نیروهای حاضر در پایگاه بعشیقه برای دستیابی که هدف عنوان شده کافی نیست، هرچند که گفته میشه ترکیه در عمق مناطق اقلیم هم پایگاههای مخفی داره، اما چند هزار سربازی که تخمین زده میشه در این پایگاه ها هستن، برای رسیدن به هدف مطرح شده بسیار کم هستند. درصورتی که تنش ها میان عراق و ترکیه کار رو به جایی برسونه که بین نیروهاشون درگیری به وجود بیاد، خود ترکیه هم میدونه که نیروهاش به تنهایی شانسی برای مقاومت در برابر نیروهای عراقی ندارند.
3- هرچند که دولت و گروه های حشد عراقی ترکیه را تهدید به عکس العمل شدید کردند، اما واقعیت اینه اون زمانی که حیدر العبادی فرماندهی جنگ با داعش رو به ائتلاف غربی به فرماندهی آمریکا سپرد باید فکر این روز رو میکرد که ممکنه آمریکا تحت عنوان ائتلاف ضد داعش به ترکیه اجازه ورود زمینی به منطقه رو بده و عملا با این کار به ترکیه مجوز قانونی اعطا کنه!
4- اما دلیل حضور ترکیه یا ایجاد ترکیب جمعیتی متمایل به ترکیه در منطقه عمومی نینوا چیه؟! به صورت خلاصه عرض میکنم:
1-4- آب: کنترل بر سد موصل و رودخانه دجله
2-4- نفت: وجود چندین چاه نقتی در منطقه برای ترکیه ای که این دو سه ساله طعم نفت ارزان رو چشیده
3-4- خطوط نفت: کنترل بیشتر بر شاه لوله شمالی عراق
و البته منافع کوچک و بزرگ بسیار زیاد دیگر

منابع فسیلی و زیرساخت های نفتی شمال عراق