چندی پیش خبری از دمشق مخابره شد که از حمله اسرائیل به پایگاه هوایی Al Mezzeh در قلب پایتخت سوریه حکایت داشت.
ساعت 3 بامداد 7 دسامبر 2016 دمشق شاهد صدای چند انفجار مهیب در منطقه المزه بود که بزودی با بیانیه ارتش سوریه مشخص شد این حمله کار اسرائیل بوده و طبق معمول شاهد هیچ تایید یا تکذیب رسمی از طرف اسرائیل نبودیم.
یک هفته بعد کانال 10 اسرائیل تصویری ماهواره ای از قبل و بعد نقطه هدف این حمله به نمایش گذاشت. تصویر واضح بود؛ هدف گیری در نهایت دقت انجام شده بود!
رادارهای ارتش سوریه حمله را یک موشک زمین به زمین از مبدأ تل ابوندی تشخیص دادند. تل ابو ندی تپه ای به ارتفاع 1204 متر در جولان اشغالی است که در سالهای اخیر اسرائیل در آنجا یک پایگاه موشکی احداث کرده است.

✳️ اما هدف اسرائیل چه بود؟

با توجه به تصاویر ماهواره ای پیش از حمله، به نظر میرسد این آشیانه، نقطه خاصی برای نقل و انتقال و نگهداری بوده است. طبق اطلاعاتی که بدست آمد، شاهد هیچ گونه تلفات نظامی و غیر نظامی هم در جریان این حمله نبودیم.

برخی کارشناسان معتقد بودند که هدف یک راه یا انبار زیر زمینی بوده که پس از قطعی شدن موشکی بودن حمله، این نظریه رد می شود. چرا که برای چنین کاری، حمله هوایی با مهمات نفوذ کننده نیاز است.

از طرفی بررسی طیف تسلیحات موشکی کوتاه برد اسرائیل تنها یک گزینه را مطرح می کند. موشک تازه به میدان آمده 306 م.م اکسترا ( Extra ) که شاید این اولین آزمایش جدی این موشک بوده باشد.
برد این موشک هدایت شونده حدود 150 کیلومتر است که اینجا در بردی حدود 56 کیلومتری مورد استفاده قرار گرفته است.

بنابراین باید گفت هدف همان خودروها و محل دپوی لجستیکی بوده است.
که طبق موارد پیشین احتمالا محموله ای از تسلیحات خاص ( موشکی و .. ) مربوط به حزب الله لبنان پیش از جابجایی هدف حمله بوده است. یک هفته قبل از آن هم شاهد یک حمله هوایی به صبوره در غرب دمشق و در نزدیکی مرز لبنان بودیم.

اسرائیل همواره هدف قرار دادن حزب الله در خارج از مرزهای لبنان را کم هزینه تر می داند و همچنین خط قرمز خود را انتقال تسلیحات موشکی و پدافندی از سوریه به جنوب لبنان و هرگونه تحرکات گسترده در مرزهای جولان اشغالی می داند.
سال 2015 هم فرودگاه بین المللی دمشق شاهد حملات شدید و البته دقیق نیروی هوایی اسرائیل بود که  طی آن یکی از انبارهای این فرودگاه را با تمام محتویاتش! از بین برد. و البته این حمله هم دقیقا چند دقیقه بعد از آن صورت گرفت که افراد حاضر از انبار مذکور خارج شدند!!
مورد دیگر هم حمله به خودروی فرماندهان حزب الله و سپاه پاسداران در قنیطره بود که به شهادت حاج عیسی ( فرمانده عالیرتبه حزب الله در سوریه ) و سردار الله دادی و جهاد مغنیه انجامید.

جهاد_رضا