چند روز قبل از اعلام جدایی رسمی جبهه النصره از القاعده ، لوگوی گروه جند الاقصی به وضوح در موسسه السحاب رسانه القاعده به نمایش در آمد .
لازم به ذکر هست که موسسه السحاب به جز جبهه النصره که زیرمجموعه القاعده بود ، لوگوی هیچ  گروه دیگری را نشان نمیداد .
در مورد ماهیت جند الاقصی و خط فکری آنها همواره بحث های فراوانی وجود داشت و دارد؛
جند الاقصی توسط ابو عبدالعزیز القطری بنیان نهاده شد و یکی از زیرشاخه های جبهه النصره محسوب میشد ، این گروه که بیشتر نیروهای آن از مهاجرین غیر سوری و بویژه عراقی ها تشکیل شده ؛ پس از اختلافات پیش آمده با جبهه النصره وجولانی از جبهه النصره جدا شد و بصورت مستقل آغاز به فعالیت کرد .
تشتت و گوناگونی عقاید در جند الاقصی فراوان است ، بطوریکه عده ای طرفدار القاعده و عده ای دیگر طرفدار داعش هستند اما برآیند اعمال و رفتار جند الاقصی و آنچه که از تصمیم های این گروه نمایان است ، نقش میانه روی این گروه و یا شاید معلق بودن آن است .
به گونه ای که بعنوان یک حائل بین داعش و القاعده محسوب میشود .
جندالاقصی از یک سو با جبهه النصره همکاری میکند و از سوی دیگر با داعش دشمنی ندارد و حاضر به حمله به داعش نیست و حتی در پاره ای از اوقات با داعش همکاری نیز میکند.

اما سوال اصلی اینجاست :
آیا القاعده با نشان دادن لوگوی جند الاقصی بعد از جدایی جبهه النصره از القاعده ، قصد اعتبار بخشیدن به این گروه از طرف خود و دادن آدرس به مهاجران غیر سوری جبهه النصره و دیگر گروه های جهادی جهت پیوستن به جند الاقصی را دارد ؟
مطمئنا جبهه النصره و القاعده نگران سرنوشت نیروهای مهاجر غیر سوری خود و پیوستن احتمالی آنها به گروه رقیب یعنی داعش است .