نشست دیروز وین در مورد سوریه دیروز 30 اکتبر 2015 با حضور نمایندگان چین، مصر، اتحادیه اروپا،فرانسه،آلمان،ایران،عراق،ایتالیا،اردن،لبنان،عمان،قطر،روسیه،عربستان سعودی، ترکیه، امارات، انگلستان، سازمان ملل و ایالات متحده در شهر وین برگزار شد.

جالب اینجا بود که هیچ نماینده سوری (نه از طرف دولت و نه از طرف مخالفین) در اولین مذاکرات جدی راجع به آینده سوریه شرکت نداشتند.

با وجود اختلافات بنیادی بین شرکت کنندگان، یک بیانیه مشترک به عنوان نقشه راه آینده خروجی این جلسه شد با این مفاد: (کلمات مهم و کلیدی درون گیومه آورده شده اند)
1- استقلال، "یکپارچگی"، "تمامیت ارضی" و "هویت سکولار" سوریه بنیادین و غیرقابل تغییرند.
2- "موسسات دولتی" دست نخورده می مانند.
3- حقوق همه شهروندان سوریه از هر "مذهب" و "نژادی" باید محافظت شود.
4- تلاشهای دیپلماتیک برای خاتمه جنگ بایستی تسریع شود.
5- دسترسی انسانی به تمام مناطق سوریه تضمین خواهد شد و تمام طرفها باید پشتیبانی شان از آوارگان و مهاجرین را افزایش دهند.
6- "داعش" و "دیگر گروههای تروریستی" که توسط شورای امنیت سازمان ملل به به عنوان تروریست شناخته شده باشند، همان گونه که شرکت کنندگان توافق می کنند، باید شکست داده شوند.
7- بر اساس کمیسیون ژنو 2012 و قطعنامه 2118 شورای امنیت سازمان ملل، شرکت کنندگان از سازمان ملل دعوت می کنند تا نمایندگان دولت سوریه و مخالفان سوریه را برای یک روند سیاسی که به دولتی قابل اطمینان، فراگیر و "فرا طائفه ای" همراه با قانون اساسی جدید و انتخابات منتهی شود، گرد هم بیاورد. این انتخابات باید تحت نظارت سازمان ملل و با رعایت استانداردهای بین المللی شفافیت و مسئولیت پذیری، آزاد و عادلانه با حضور "همه ی" سوری ها شامل سوری های "خارج از کشور" برگزار شود.
8- روند سیاسی با "هدایت سوری ها" و "متعلق به سوری ها" هست و "مردم سوریه" آینده سوریه را تعیین می کنند.
9- مشارکت کنندگان به همراه سازمان ملل تمام راهکارهای حصول یک آتش بس فراگیر را در یک "زمان معین" و به موازات تمدید روند سیاسی بررسی می کنند. شرکت کنندگان روزهای آتی را برای کم کردن حوزه های اختلاف صرف خواهند کرد. وزرا دو هفته آینده برای ادامه بحث ها گرد هم خواهند آمد.


مورد 6 و مورد 7 از موارد مورد اختلاف ایران و روسیه با آمریکا و متحدانش هست.
آقایان ظریف و لاوروف (که اولی در جلسه شرکت نکرد و امیر عبداللهیان جانشینش شد) از قبل از شروع گفتگوها از طرف مقابل درخواست کردند لیست گروههای تروریستی از دید خودشان را در این جلسه ارائه کنند. مساله ای که هنوز غرب و متحدان در آن تردید دارند.

قطعا "داعش" و "القاعده (النصره)" دو پایه ثابت این لیست هستند اما آمریکاییها برای معرفی دیگر گروههای مسلح جهادی مانند "احرار الشام"، "جیش الاسلام"، " جندالاقصی"،"جیش السنة" و .. مردد هستند.

در پست های آینده راجع به گروههای مسلح موسوم به میانه رو و رویکرد دو ائتلاف مخالف درگیر در سوریه در مقابل آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد.
در مورد 7 ایران و روسیه خواهان اجرای بدون پیش شرط انتخابات هستند در حالیکه غرب و متحدان اصرار بر حذف رییس جمهور اسد از روند سیاسی و بدون انجام انتخابات دارند.