مخزن هایی که در پایگاه شعیرات دپو شده اند آیا مخازن گاز سارین هستند؟!
از دیروز و با انتشار تصاویری از پایگاه شعیرات که نشان دهنده وضعیت آن بعد از حمله موشکی آمریکا بود، یک تصویر دست آویز کسانی شده است که حمله شیمیایی خان شیخون را به ارتش سوریه منتسب میکنند.
در این تصویر مخازنی مشاهده می شود که قبل از این و در سال 2013، عکس هایی از آن تحت عنوان پروژه پاکسازی انبارهای مواد شیمیایی ارتش سوریه منتشر شده بود، به طور مثال در لینک زیر:
http://www.humanrights-iran.ir/news-33966.aspx
اما ماهیت این مخازن و کاربرد آنها چیست؟
مخازن اشاره شده در واقع مخزن ایمن سازی انبار مواد منفجره است. مخازنی چند منظوره که تحت استاندارد آیین نامه های نظامی شوروی برای انبار طیف گسترده ای از سلاح های پرتابی همچون خرج های موشک های هوا به زمین استفاده می گردد.
سوریه به علت شوروی پایه بودن طیف اصلی سلاح های خود به خصوص در نیروی هوایی به صورت گسترده از این مخازن برای انبار سلاح استفاده میکند، به خصوص در موشک های ثقلی KMGU که در تصاویر منتشر شده از پایگاه شعیرات، از همین موشک ها هم عکس گرفته شده است (عکس سمت چپ)
همچنین در بروشور قدیمی موشک مین ریز KMGU  که در سمت راست و پایین تصویر مشاهده می شود، دقیقا همین مخازن در کنار موشک مشخص شده است که دور آن خط قرمز کشیده شده است.
نکته دیگر نوع انبار و هدف قرار گرفتن مخازن توسط تاماهاک های آمریکایی است، اگر این مخازن حاوی سلاح شیمیایی مثل سارین بود، اولا دپوی آن در فضای باز ممکن پذیر نبود و دوما با مورد اصابت قرار گرفتن سنگر پشت آنها (که مورد هدف نیز قرار گرفته) حجم بسیار زیادی از گازهای شیمیایی منتشر می شد که کشته های بسیار زیادی داشت.
با توجه به محدودیت تصویر، بسیاری مدارک دیگر آورده نشده است، در صورت علاقه به مطالعه بیشتر میتواند سلسله توییت هایی زیر را مطالعه کنید:
https://twitter.com/bm27_uragan/status/850504210294636544
https://twitter.com/DuitsyWasHere/status/850587280817348609

همچنین با سوالی که از دوستان در ارتش سوریه کردیم، علاوه بر تایید موضوع فوق، با ارسال عکس زیر گفتند که به علت عدم استفاده از سلاح هایی همچون مین یا بمبهای خوشه ای، مخازن خالی بوده و سربازان فرودگاه از آنها برای گل کاری استفاده میکنند و اگر مخازن حاوی سلاح های شیمیایی بود هیچ وقت در آنها سبزه رشد نمیکرد.