سرانجام پس از هفته ها درگیری و بمباران شدید مخا، کنترل این منطقه از دست انصارالله خارج شد. با توجه به حضور ناوهای عربستان در سوحل یمن دفاع در مناطق ساحلی کاری سخت و دشوار است و انصافا انصارالله در طول این مدت به خوبی از مخا دفاع کرد.

سخنگوی نیروهای مسلح گفته است که نیروهایشان در حال خنثی سازی مین های جاگذاری شده در مخا هستند و همچنین از نیروهای محلی برای حفاظت و طوق امنیتی شهر استفاده خواهند کرد .

ناصر شریف معاون وزیر حمل و نقل هادی از آماده به کار شدن بندر مخا طی روزهای آتی خبر داد.

سرلشگر احمد سیف الیافعی گفت : عملیات "نیزه طلایی" که در هفتم ژانویه (18 دیماه) با هدف سیطره بر سواحل غربی یمن آغاز شده است؛ مرحله اول آن با تصرف مناطق بین باب المندب تا مخا به پایان رسید.ائتلاف عربی در این عملیات به خوبی از نیروها پشتیبانی کرده و نیروهای اماراتی سهم پررنگی در موفقیت های اخیر داشته اند.

وی اشاره کرد برای مرحله دوم هرچیزی ممکن است و حتی الحدیده میتواند هدف بعدی باشد اما در درجه اول هدف اصلی از عملیات در سواحل غربی، رفع محاصره تعز میباشد .

در حال حاضر نیروهای هادی پیشرویهایی در شمال مخا در یختل داشته اند اما اصلی ترین و سنگین ترین درگیریها در مناطق شرقی مخا گزارش شده است . جایی که نیروهای هادی سعی میکنند خود را به تعز برسانند .

در روزهای گذشته محسن العوقی یکی از رهبران القاعده در شرق مخا توسط نیروهای انصارالله کشته شد و این خود نشان دهنده همکاری نزدیک القاعده با نیروهای هادی میباشد.