این نوشتار در ادامه ی این پست : http://newss.blog.ir/post/%D9%86%D9%82%D8%B4%D9%87-%DB%8C-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84-%D9%84%D8%A7%D8%B0%D9%82%DB%8C%D9%87
است .

مسلما پاکسازی کامل استان لاذقیه آغاز فصل جدیدی از تغییر و تحولات در سوریه خواهد بود ، شاید در حال حاضر مقداری برای بیان استراتژیهای پیش رو و چگونگی پیشبرد عملیات های آتی زود باشه ... ولی ( با فرض پاکسازی استان لاذقیه ) سناریوهایی محتمل خواهد بود ..

حمله به قلب دشمن !
مطمئنا سقوط ادلب در سالی که گذشت ضربه ی مهلک و سختی برای سوریه بود ، شکستی که سقوط های دومینو وار بعدی رو تا اخرین مترهای استان ادلب رقم زد ..
سناریوی محمتل ، تسخیر پایتخت مسلحین در عمق استان ادلب هست ، چیزی که حالا و با در نظر گرفتن شرایط موجود دور از دسترس نیست .
به نقشه ی زیر دقت کنید : (3 مگ)
http://www.mediafire.com/convkey/9875/75zqd8tf620cd6rzg.jpg


دو پیکان اصلی که یکی از شمال شرقی و دیگری از جنوب غربی درست روبروی یکدیگر و هدفی که در آن وسط چشمک میزند ! ادلب !
یکی نیروهای مقاومت با آن خصوصیات که همه میشناسند از بالا و دیگری نیروهای سوری تازه جان گرفته از پایین و روس هایی که از بالا و در آسمان آبی کدر سوریه پرواز میکنند .
نیروهایی که در نهایت در ادلب باهم دست خواهند داد ؛؛؛ این طرح حمله ، جزییات و فراز و نشیبهای زیادی داره که هر قسمت از پیشبرد عملیات در مقطع های مختلفش متاثر از عوامل زیادی هست  و تابعی از شرایط مختلف خواهد بود .
که میشه ساعت ها در موردش صحبت کرد و مطلب نوشت و هر قدم از عملیات رو به نحوی برنامه ریزی کرد که .. دیگر ریز این برنامه ریزی ها بماند ..

سناریوی بعدی خالی کردن زیر پای دشمن !
یکی دیگر از مراکز مهمی که در گذشته همواره خاری در گلوی ارتش سوریه بود و حالا مستعد عملیات خوردن ! هست ؛ شهری نیست جزء معره النعمان
و صد البته گرامی باد یاد آن اسطوره های وادی ضیف و حامدیه که خاری در چشم مسلحین و جای پایی برای ارتش در اطراف معره النعمان بودند ولی حالا  ..
جبل الزاویه در حال حاضر چیزی کم از دژ مستحکم مسلحین ندارد .
به نقشه ی زیر دقت کنید : (3 مگ)
http://www.mediafire.com/convkey/ac20/f9dsv8o3txp3ewdzg.jpg


به نحوه ی حرکت نیروها از دو جهت نگاه کنید ، یکی از سمت شمال به جنوب از نواحی شرقی و دیگری از شمال به جنوب از سمت نواحی غربی و جایی که نیروها باهم دست خواهند داد و البته و صد البته نیروهایی که باید برای همراهی از جنوب به طرف شمال حرکت کنند ! و این مهم است ...
در نگاه اول شاید این طرح خیلی جسورانه به نظر برسه ولی با کمی دقت و توجه به تجربیاتی که از عملیاتهای اخیر در جنوب حلب دستگیر ما شد و با برهم زدن تمرکز دفاع متحرک دشمن ( که در گذشته ها ! در اوون معروف بودند ) و مدیریت منابع انسانی دشمن با انجام عملیات های موثر در نقاط خاص و در زمان خاص و به موقع اش میشه این طرح رو با ذکاوت پیش برد و کاملا عملیاتی خواهد بود.
لازمه ی سمت غربی این عملیات در ابتدا پاکسازی و برقراری امنیت در مناطق اطراف نهر العاصی از امتداد شمال دشت غاب تااا خود حماه هست .
نهر العاصی و ما ادارک نهر العاصی !
و لازمه ی سمت شرقیش حرکت در جنوب و رسیدن به فرودگاه ابوظهور و پاکسازی این منطقه از نامردانی هست که مردان ابوظهور رو ناجوانمردانه بشهادت رساندند .

باز هم تکرار میکنم که این طرح حمله نیز جزییات و فراز و نشیبهای زیادی داره که هر قسمت از پیشبرد عملیات در مقطع های مختلفش متاثر از عوامل زیادی هست  و تابعی از شرایط مختلف خواهد بود که میتونه در هر مقطعی با تصمیم فرماندهان به سمت دیگری شیف پیدا کنه .

دو سناریوی بالا تنها و "فقط" بیان کلی از "دو" روش موجود هست و هر یک از روش ها در بردارنده ی مزایا و معایبی هست که بحث در مورد جزییات آنها فعلا بماند برای زمانی دیگر ...

پ.ن : خط تماس جنوبی ممکنه در برخی نقاط درست نباشه و این تنها یک نمای کلی هست .