این روزنامه نگار طرفدار وحدت اعراب و نزدیکی با ایران، در حالی دار فانی را وداع گفت که اعراب بیش از هر زمانی ضعیف و از ایران دور شده و به قول خودش «کشورهای عربی در حال حاضر با تقسیم، ویرانی، سردرگمی، ناامیدی و خلأ رهبری دست و پنجه نرم می‌کنند».

هیکل با تقسیم جهان عرب به دو قطب شیعه و سنی مخالف بود و معتقد بود این تقسیم یکی از بزرگترین جنایات در تاریخ اسلام است.

محمد حسنین هیکل فروردین ماه 1394 در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه مصری سی بی سی پخش شد، گفته بود:

من از شیوه برخورد کشورهای عربی با ایران بسیار ناراحتم، واقعا نیازی به این طرز تعامل نبود. من در پاریس با امام خمینی (ره) دیدار کردم و صحبت های او را شنیدم. امام خمینی (ره) نیم ساعت با شیخ محمد شلتوت شیخ اسبق الازهر مصر (از بزرگان اهل سنت و از فعالان وحدت بین شیعه و سنی) صحبت و تلاش های وی را در تقریب بین مذاهب اسلامی بسیار تحسین کرد و آن را ستود.

وی، یمن را یک «آتشفشان خاموش» در جنوب شبه جزیره عربی توصیف کرد و گفته بود انفجار این آتشفشان کل منطقه را دربرخواهد گرفت و به طور قابل توجهی کشورهای حاشیه خلیج فارس را تحت تاثیر قرار می دهد و از توسل عربستان به گزینه نظامی در یمن انتقاد کرده بود.

در مصاحبه با تلویزیون سی بی سی مصر 21 فروردین 1394 هیکل گفت: «جان کری به کشورهای خلیج فارس اعلام کرد که بزودی توافق هسته ای با ایران امضاء خواهد شد به همین خاطر کشورهای خلیج فارس، در راه اندازی عملیات عاصفه الحزم علیه یمن عجله کردند».

(لینک مصاحبه : http://www.shorouknews.com/news/view.aspx?cdate=10042015&id=bd3fdbe6-16e7-4cbe-9f87-7fa4794819d6)

پیربداغی