چند روز قبل گزارشی از سوی یکی از مراکز تابعه‌ی سازمان ملل به نام اسکوا منتشر شد که اسرائیل را یک رژیم نژادپرست معرفی می‌کرد. بلافاصله پس از انتشار گزارش، آمریکا و اسرائیل واکنش نشان دادند و تهدید کردند در صورتی که این گزارش پس گرفته نشود، کمک‌های مالی‌شان را به سازمان ملل قطع خواهند کرد. دبیرکل جدید سازمان ملل نیز به مرکز اسکوا دستور داد گزارش خود را پس بگیرد اما خانمی که مسئول این مرکز بود این دستور را نپذیرفت و استعفا داد. مشابه این موضوع حدود یک سال پیش در زمان دبیرکل قبلی نیز رخ داده بود. یکی از مراکز دیگر سازمان ملل گزارشی در مورد ارتکاب جنایات جنگی توسط عربستان در حق کودکان در جنگ یمن منتشر کرد که با تهدید مالی عربستان و دستور دبیر کل، گزارش پس گرفته شد. این نشان می‌دهد این سازمان‌های جهانی چقدر ضعیف، شکننده و سرسپرده‌اند و به هیچ وجه نمی‌توانیم برای بازپس‌گیری خاک، آزادی اسیران یا دفاع از حقوق بشر به آن‌ها تکیه کنیم. همه‌ی افراد شریف و آزاده‌ی جهان و همه‌ی حکومت‌ها و سازمان‌های رسمی اسلامی وظیفه دارند از موضع خانم ریما خلف، مسئول مرکز اسکوا، که شغل و جایگاه خود را از دست داد، حمایت و این موضوع را پی‌گیری کنند.

در زمینه‌ی قانون انتخابات لبنان ما به دنبال درمان کوتاه‌مدت یا نگارش قانونی برای انتخابات پیش رو نیستیم، ما می‌خواهیم قانونی عادلانه و دائم برای همه‌ی دوره‌ها نگارش شود. قانونی که بیش‌ترین و عادلانه‌ترین میزان نمایندگی ممکن را فراهم کند تا حتی کوچک‌ترین نیروها و احزاب سیاسی نیز بتوانند در مجلس حضور یابند. ما به دنبال افزایش یا کاهش سهم خودمان یا هم‌پیمانانمان در مجلس نیستیم و در عمل نیز سهم ما کاهش می‌یابد. همه‌ی نیروهای سیاسی باید کاهش سهم خود را بپذیرند تا دیگران نیز بیایند و در نگارش قوانین، بحث درباره‌ی تشکیل کابینه و رأی اعتماد و تعیین سیاست‌های کشور مردم مشارکت داشته باشند.

#دموکراسی_تناسبی
موضوع سوریه ششمین سال خود را پشت سر گذاشت و در حال ورود به سال هفتم هستیم. جبهه‌ی مقابل هر چه در توان داشتند به میدان آوردند و امروز پس از ۷ سال تنها به واقعیتی خونین و ناکامی دست یافته‌اند. ده‌ها میلیارد دلار در این جنگ هزینه شد که همه متعلق به  کشورهای عربی بود. ترکیه و اروپا برای این جنگ پولی خرج نکردند و البته جنگ به هدف‌هایش نرسید. این هزینه می‌توانست فقر را از کشورهای عربی یمن و سومالی ریشه‌کن کند، موجب بازسازی خانه‌های فلسطینیان شود، فلسطینیان را در بیت المقدس تثبیت کند یا بی‌سوادی صدها میلیون نفر از مسلمانان را از میان ببرد اما متأسفانه خرج نابود کردن سوریه شد.

بنده در ماه‌های اول حوادث سوریه گفتم و هر کس تجربه‌ی افغانستان را خوانده بود می‌توانست این را بفهمد که آمریکا و سعودی در حال استفاده از القاعده برای پروژه‌ی خودشان هستند و در پایان آن‌ها را تصفیه می‌کنند اما القاعده خیال کرد می‌تواند از آمریکا، ترکیه و سعودی برای برپایی پروژه‌ی خودش در سوریه بهره ببرد و این اوج حماقت بود. امروز داعش در ادلب و حلب توسط ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا، ترکیه، اردن، روسیه و همه‌ی طرف‌های درگیر در سوریه بمباران می‌شود و تازه صحبت درباره‌ی حقه‌باز بودن آمریکایی‌ها را آغاز کرده است. صبح به خیر! ما شش سال پیش به شما گفتیم آمریکا از شما برای منافعش استفاده می‌کند و سپس شما را سر می‌برد، شما حالا پس از آن که سوریه را نابود کردید بیدار شدید؟! کار داعش چند هفته یا چند ماه دیگر در عراق یکسره می‌شود. همچنین در سوریه داعش و النصره و گروه‌های تکفیری رو به نابودی‌اند و در آینده‌ی نزدیک دیگر هیچ حضوری نخواهند داشت جز آن‌که بتوانند به نشان ناکامی استراتژیک نظامی چند عملیات انتحاری انجام دهند و زنان و کودکان و مغازه‌داران را بکشند.

بنده به کسانی که هنوز خیال می‌کنند در حال جنگیدن برای اسلام، امت و میهن هستند می‌گویم جنگ شما هیچ فایده و آینده‌ای جز ریخته‌شدن خون بیش‌تر از دو طرف ندارد و فایده‌اش تنها به آمریکا و اسرائیل می‌رسد. شما دانسته یا نادانسته ۶ سال در جبهه‌ی دشمن جنگیدید. ندیدید نتنیاهو چگونه سراسیمه به مسکو رفت؟ نتنیاهو از شکست داعش می‌ترسد. شکست داعش برای نتنیاهو یعنی پیروزی خط مقاومت. او رفت جلوی این موضوع را بگیرد و به جناب پوتین بگوید دارید چه کار می‌کنید؟ بعد از شکست داعش می‌خواهید با ایران و حزب الله چه کنید؟
ما باید نه‌تنها به قصور، بلکه به تقصیر خودمان در معرفی حضرت زهرا(س) به جهان اعتراف کنیم. همه‌ی ما باید بکوشیم ایشان را با توجه به نیازهای زمانه به عنوان یک الگو ارائه دهیم. امروز با پیشرفت‌های علمی، تمدنی و گشایشی که پیش آمده زن دوشادوش مرد در ساختن زندگی، چالش‌ها و انتخاب‌ها حضور دارد و دیگر در حاشیه یا دنباله‌رو نیست بلکه در قلب هماوردی است.

زن امروز با توجه به حضورش در میانه‌ی میدان نیاز به قناعت، صبر، تحمل سختی‌ها و شجاعت دارد و حضرت زهرا(س) برترین الگو در همه‌ی این حوزه‌هاست.

مستکبران می‌خواهند همه چیز ما را مسخ کنند؛ از جمله فرهنگ، سنت‌ها، رسوم، دین، تمدن، اندیشه، اخلاق، ارزش‌ها، انتخاب‌ها، وجود، منابع و توان ما را. در این میان خطرناک‌ترین جنگ، جنگ فرهنگی و اجتماعی است. امروز دیگر فساد به فسادهای طبیعی و قهری محدود نمی‌شود بلکه فساد به صورت روش‌مند و برنامه‌ریزی‌شده به جوامع تزریق می‌شود. این سخت‌ترین بخش این نبرد است. من نه با هنر مخالفم و نه می‌خواهم از ادبیات حلال و حرام استفاده کنم اما مردم و جوانان جهان عرب بیش‌تر مسابقات خوانندگی را دنبال می‌کنند یا مثلا اخبار جنگ غزه ۲۰۱۴ را؟ حتی ما وقتی اخبار بمباران میلیون‌ها مسلمان را پخش می‌کردیم مردم می‌گفتند خسته شدیم از این همه اخبار غزه. در حالی که این فقط سرنوشت فلسطینیان نیست، سرنوشت خودتان و فرزندانتان و آینده‌ی خودتان است.

خانواده قلب جامعه است. تیر خوردن قلب مثل تیر خوردن دست یا پا نیست و دیر یا زود به مرگ می‌انجامد. امروز در سه سطح در حال تخریب خانواده‌اند. اولین سطح، جلوگیری از تشکیل خانواده است. با ترویج فرهنگ‌هایی مثل هم‌جنس‌گرایی که امروز بعضی در لبنان به دنبال قانونی کردن آن هستند. این موضوع خارج از منطق، فطرت و عقل بشر است و مسلمانان و مسیحیان و هر کس دین دارد یا ندارد اگر نگران محیط اخلاقی جامعه است باید جلوی این موضوع بایستد. همچنین با موضوعاتی مثل تجارت انسان و چیزی که امروز بردگی سفید نامیده می‌شود. و موضوع بعدی مسئله‌ی مبارزه با ازدواج در سنین پایین با استناد به بعضی آمارهای طلاق است. بنده هم برای شما به آمار طلاق در سنین بالاتر استناد می‌کنم. مگر شما از خداوند که خالق انسان است بیش‌تر می‌دانید که می‌گویید ازدواج در سنین پایین خطرناک است؟ موضوع بعدی مهریه‌های بالا و شروط سنگین است. این موضوع نیز همان‌طور که می‌دانید بیش‌تر به مادران مربوط می‌شود. شما باید روی تشخیص اخلاق و دین خواستگار دخترتان تمرکز کنید. تضمین واقعی این است، نه مهریه. بنده مسئولیت این موضوع را بر عهده می‌گیرم و می‌گویم این شرط‌های سنگینی که برای ازدواج مطرح می‌شود در این شرایط زمانه، شبهه‌ی حرام بودن دارد. شما با گذاشتن این شرط‌ها دختران و پسران خودتان و جامعه را نابود و راه را برای ورود و بازی‌های شیاطین باز می‌کنید. همه‌ی ما شبانه روز باید برای تسهیل ازدواج در سنین پایین و غیر پایین بکوشیم.

سطح دوم، حفاظت از خانواده است. تداوم زندگی به صبر، تواضع و احترام متقابل وابسته است. دختر و پسر نباید به محض برخورد با اولین مشکل به فکر طلاق بیافتند. خانواده‌ها نیز نباید آن‌ها را همراهی کنند. خانواده‌ها در زمان قدیم  در مورد طلاق بسیار با شدت برخورد می‌کردند اما امروز مادر دختر یا پسر، تابع فرزندانشان هستند! شما با این کار جامعه و دنیا و آخرت فرزندان خودتان را نابود می‌کنید. من نمی‌گویم با شدت برخورد کنید اما منطقی باشید و سعی کنید زندگی را حفظ کنید. زندگی سخت است. زندگی دختر پیامبر(س) چگونه بود؟ قصه‌ی سوره‌ی انسان را ببینید. پیامبر(ص) آن روز حاکم مدینه بود اما دخترش سه روز در خانه جز نان و آب نداشت. بله، اگر خدا به کسی داد، زندگی خوب اشکالی ندارد اما از همسرانتان درخواست‌هایی نداشته باشید که آن‌ها را خدای ناکرده به کارهای حرام وا بدارد.

سطح سوم، تربیت فرزندان است. من خودم یادم می‌آید در گذشته بچه می‌آوردند و در روستا رها می‌کردند و خودش در بهترین آب و هوا و محیط و رسوم بزرگ می‌شد اما امروز ما در کثیف‌ترین جوامع تاریخ به لحاظ معنوی و حتی مادی و محیط زیست هستیم. می‌خواهید بچه‌هایتان را کجا رها کنید؟ در اینترنت؟ در شبکه‌های ماهواره‌ای؟ در هرزگی؟ در مواد مخدر؟ در محیط فاسد؟ نه، دیگر نمی‌شود بچه را رها کرد. همان طور که به فکر مدرسه، لباس و خوراک بچه‌هایتان هستید، به فکر آخرتشان هم باشید. این مسئولیت نیز به طور عمده بر عهده‌ی مادران است چون پدرها به دلایل مختلف از این مسئولیت شانه خالی می‌کنند. این که گفته‌اند بهشت زیر پای مادران است چه کسی گفته منظور مادری است که بچه می‌آورد و بچه‌اش را رها می‌کند؟ منظور مادری است که بچه می‌آورد و او را تربیت می‌کند.
#سید