دیروز، طی سخنرانی سخنگوی نظامی خاندان آل سعود جمله ای گفته شد که منجر به تحقیقاتم در مورد ابعاد ادعای ورود زمینی ارتش سعودی در سوریه شد و باعث شد که اینبار به جای اعتماد به ترجمه های فارسی (حتی از منابعی همچون بی بی سی فارسی) سراغ اصل مصاحبه یا سخنرانی برم.

وضعیت اینطوره که هیجانات ترجمه ای که بعضی از مترجم ها برای داغ کردن خبر میدن باعث کم رنگ شدن یا حذف چند جمله کلیدی شد که این جملات کم کم دارن با وضوح بیشتر از سمت سعودی ها اعلام میشن.

اوضاع از این قراره که مطمئنا میدونید کشورهای غربی و به خصوص آمریکا و فرانسه از کشورهایی بودن که با راه اندازی ائتلاف ضد داعش، بمبارانهای منظم رو ضد اهداف مطلوب خودشون به صورت دائم و از پایگاه های ترکیه و عراق صورت میدادن و هنوز هم ادامه میدن.اما این ائتلاف همیشه از احتمال ورود زمینی به جنگ با داعش خبر داده که تا به حال این ادعا محقق نشده و باید گفت که به علت یک سری پیامدها، بعید میدونم محقق بشه.که یکی از مهمترین عواملی که باعث شده که ائتلاف ورود زمینی انجام نده، حضور پیشمرگه و ارتش عراق در عراق و کردها در سوریه به عنوان نیروی زمینی ائتلافه.

حال درسته که عربستان در ادعاهای اولیه، به صورت مبهم اشاره ای به ورود مستقل یا زیر نظر ائتلاف غربی برای دخالت در سوریه نکرد (که این نشون میده عربستان علاقه داشت که مستقیم وارد بشه) اما دیشب در کنفرانس خبری، سخنگوی ارتش عربستان به صورت تلویحی اعلام کرد که عربستان زیر نظر ائتلاف وارد خواهد شد و " ایران هم اگر ادعای مبارزه با داعش داره باید زیر نظر ائتلاف عمل کنه و از حمایت از تروریستهای سوریه بپرهیزه".

البته عربستانی ها ثابت کردن که از ظرافت های سیاسی در مسائل نظامی برخودار نیستن و ممکنه فردا ادعای دیگری کنن ولی فعلا میشه گفت که حضور نظامی عربستان، منوط به عملیات زمینی ائتلاف شده و ائتلاف البته بعیده که با توجه به روند خوب شکست های داعش بخواد از نیروهای زمینی کشورهای دیگه استفاده کنه.

(البته بجز فتح رقه و موصل که واقعا نمیشه پیشبینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد)..

سه نکته دیگه:

اول:بالا اشاره کردم که دیروز سخنگوی ارتش سعودی گفت که " ایران هم اگر ادعای مبارزه با داعش داره باید زیر نظر ائتلاف عمل کنه و از حمایت از تروریستهای سوریه بپرهیزه"؛ واقعا نمیتونم درک کنم که سعودی ها به چه گروهی اشاره دارن!

دوم:اخباری که از تجمع نیروهای سعودی در مرز شمالی با اردن منتشر میشه فعلا رسما به عنوان مانور اعلام شده.اگر عربستان بخواد زیر نظر ائتلاف در عملیاتهای شرکت کنه که بعیده از مرز اردن "برای مبارزه با داعش" اقدام به ورود به سوریه کنه.

سوم:روند ورود نظامی یک کشور به کشور دیگه به این راحتی ها نیست. سوریه از هیچ نظر با یمن قابل مقایسه نیست. اگر بخوایم یه مقایسه سریع کنیم، واقعیت اینه که دخالت عربستان در یمن در ماه های اول بدون اجازه بین المللی بود و هیچ کشوری جز ایران از حوثی ها حمایت سیاسی نمیکرد در صورتی که روسیه، ایران و حتی چین اجازه سیاسی-بین المللی ورود مستقل عربستان رو به سوریه نمیدن و در صورت ورود بدون اجازه عربستان به سوریه، اوضاع بسیار پیچیده خواهد شد و دست ها برای اقدام ضد عربستان باز خواهد بود..

دیگه مطلب رو طولانی تر نمیکنم،فعلا بعد از ادعای ورود عربستان به سوریه برای مبارزه با داعش که واسش پست زدیم، اینکه عربستان احتمالا زیر نظر ائتلاف غربی ضد داعش به نیروی زمینی ممکنه اعزام کنه مهمترین مطلب بود.

اگر خبری مهم دیگه ای شد، پیرامون اون مطمئنا مطلب خواهیم گذاشت.راستی، این نکته رو فراموش نکنید که در مصاحبه های جدید مسئولان غربی-عربی، دیگه اسمی از ارتش 150 هزار نفری اورده نمیشه و از نیروهای ویژه اسم برده میشه پس احتمالا اگر نیرویی هم بخواد فرستاده بشه، یه نیروی محدود اما پربازده هست..