برای بسیاری این سوال پیش اومده که این چند میلیون نفری که در پاسخ به ندای مرجعیت برای جهاد ثبت نام کردن، در چه وضعیتی به سر میبرن و چرا نیروهای نظامی از این نیروی انسانی بهره نمیبرن..

برای پاسخ باید گفت که با توجه به اینکه قانون سربازی در عراق چندین ساله ملغی شده، نیروهای جوان که اغلب گزینه مناسبی برای جهاد هستن، آموزش های کافی برای مقابله با نیروهای آموزش دیده و با تجربه داعش رو ندارن.

برای همینه که بعد از ثبت نام، داوطلبان طبق اطلاعات اظهار شده اولویت بندی شده و در پادگانها انواع آموزش های عمومی و تخصصی رو میبینن.

از این بین بیشتر افراد آموزش دیده، بعد از آموزش های عمومی مرخص شده و از بین اونها، افراد با استعداد به دوره های آموزشی تخصصی تر فراخونده میشن (البته یکی از مهمترین شرایط اینه که داوطلب پای کار باشه تا وقت و تجهیزات هدر نره).

طبق خبری که از یکی از دوستان گرفتم، فعلا ترجیح داده میشه کسانی آموزش های عمومی رو ببینن که ساکن مناطق درگیر هستن. در این صورت با توجه به اینکه در خانه بیشتر عراقی ها سلاح پیدا میشه، در صورت حمله غافلگیرانه داعش به شهرها یا روستاها، مردم شهر مقاومت اولیه رو صورت بدن تا نیروهای کمکی برسن.

نیروهای مجهز و آموزش دیده هم فعلا بیشتر به الانبار فرستاده میشن.