امروز پیش نویس قطعنامه ای غیرالزام آور توسط عربستان سعودی ریاست کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل! ،به همت قطر و امارات و پشتیبانی قدرتهای غربی بر علیه ائتلاف ایران و روسیه ارائه شد و حضور ایران و روسیه در سوریه را غیر مفید و باعث تقویت داعش عنوان کرد!

در این پیش نویس از حملات ایران و روسیه به مخالفین موسوم به میانه رو و بدون ذکر نام روسیه از حملات هوایی ارتش این کشور در سوریه انتقاد شده است. همچنین در این پیش نویس سعودی ها خواستار خروج همه تروریستهای خارجی "به خصوص" نیروی قدس، فاطمیون،حزب الله و نیروهای عراقی از سوریه شدند.

لینک: http://reuters.com/article/idUSKCN0T834320151119

پاسخ ایران و روسیه قابل پیش بینی بود.

هر دو با محکوم کردن و رد این پیش نویس اعلام کردند عربستان و حامیان گروههای تروریستی در پی مخدوش کردن مرز بین تروریستها و نیروهایی هستند که با آنها در حال مبارزه اند و عملیات علیه ترویستها از این به بعد تشدید خواهد شد.

ائتلاف معارضین خارج نشین هم رضایتش رو از تصویب این پیش نویس با ایراد بیانیه ای اعلام و از سعودی،قطر و امارات به عنوان بانیان آن تشکر کرد!

قطعا جریانی که پشت این قطعنامه هست خیلی فراتر از عربستان سعودی هست و قدرتهای غربی تصمیم گرفته اند با جلو انداختن عربستان هم توهمات خود بزرگ پندارانه ی سعودی ها(که بعد از تصاحب کرسی ریاست کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل و ماجراجوییهای یمن به اوج خود رسیده) رو ارضا کنند و هم سعی کنند عربستان و کشورهای عربی تابع غرب رو به جای خودشان در معرض درگیری و خصومت با ایران و متحدینش قرار بدن.

بدین ترتیب تا حد امکان از تبعات منفی این رویارویی هم اجتناب کنند.این اولین پیش نویس قطعنامه ی ضد ایرانی پسا برجام هست که نشون میده بعد از برجام مناقشه ایران و غرب به رهبری ایالات متحده وارد مرحله ی جدیدی شده.

با نگاهی به کاندیداهای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا به وضوح میشه دید که تمامی کاندیداها در ایراد تندترین مواضع ایرانی با هم رقابت دارند.

این بدین معنی هست که کلاف پیچیده ی مناقشه ی ایران و آمریکا باز هم پیچیده تر میشه.سعودی ها هم پس از مرگ عبدالله پادشاه سابق شان، در سایه حمایت بی دریغ آمریکا،اسراییل و غرب در خاورمیانه شمشیر را در مقابل ایران از رو بسته اند و در همه عرصه های خاورمیانه مسیر مخاصمه رو در پیش گرفتند.