روزنامه «جوان» در یادداشتی به قلم «محمدرضا عشوری» نوشت:
انفجار تروریستی در محله «برج البراجنه» در منطقه شیعه نشین «ضاحیه» بیروت بیش از آنکه ابعاد عملیاتی و نظامی داشته باشد، جنبه روانی و رسانه‌ای داشته است. این انفجار که بلافاصله گروه داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، دهها شهروند لبنانی را هدف قرار داد. برای درک بهتر ابعاد این اقدام تروریستی بهتر است نگاهی به موقعیت زمانی و مکانی این انفجار داشته باشیم. این عملیات انتحاری دو روز پس از آن رخ داد که نیروهای ارتش سوریه و حزب الله توانستند پس از درگیری‌های سنگین، محاصره دوساله داعش بر فرودگاه نظامی «کویرس» را در شرق حلب بشکنند. عملیات ارتش و مقاومت از حدود یک ماه قبل در جنوب غربی و شرقی حلب آغاز شده و شکست محاصره فرودگاه در این بازه زمانی، پیام واضحی برای داعش و حامیان منطقه‌ای آن داشته است. داعش که مناطق متعددی را پیش از شکست در کویرس از دست داده بود حالا باید انتظار تبعات سنگینی را در این نبرد داشته باشد.

ابعاد شکست محاصره کویرس البته تنها به درگیری‌های حلب محدود نمی‌شود. این شکست می‌تواند مقدمات کنترل یافتن ارتش سوریه بر بخش مهمی از مسیر 200 کیلومتری حلب تا شهر رقه پایگاه اصلی داعش را فراهم کند. داعش به خوبی می‌داند که با ادامه این وضع، دیگر مسیر استان رقه به حلب برایش امن نخواهد بود.  برای داعشی‌ها اما مشکل فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود. با این اوضاع آنها احتمالاً امنیت کافی برای فروش و ترانزیت نفت از عراق و دیرالزور به مرزهای شمالی سوریه را از دست خواهند داد و این یعنی یک فاجعه بزرگ برای داعش. آنها اما بیش از همه این شکست را از چشم حزب الله لبنان می‌بینند.

واقعیت آن است که این عملیات تروریستی یک واکنش عصبی و عجولانه از سوی داعش بود. داعشی‌ها البته در این سیاست خود تنها نبودند. از مدت‌ها قبل در خود لبنان جریان 14 مارس بارها نسبت به ورود حزب‌الله به جنگ علیه گروه‌های مسلح تکفیری مخالف دولت در سوریه هشدار داده بود.

هرچند این بار این حادثه با محکومیت گسترده‌تر بین‌المللی روبه‌رو شد اما داعشی‌ها خواستند با این انفجار این پیام را برسانند که انتقام شکست‌های اخیر در سوریه را از حزب الله می‌گیرند. نظری کوتاه به مواضع جریان تکفیری و سلفی بعد از وقوع این انفجار حاکی از این نگاه انتقامجویانه است.

«ابومحمد المَقدسی» مفتی سنتی القاعده در واکنش به این انفجار گفت: «آنچه حزب‌الله در سوریه می‌کارد محصولش را در لبنان درو خواهد کرد.» این جنگ روانی می‌تواند در آینده ابعاد جدی تری هم داشته باشد. خالد دخیل نویسنده وهابی سعودی از دولت لبنان خواسته تا سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله را به عنوان مسئول این انفجار و باز شدن پای داعش به لبنان معرفی کند.

عملیات تروریستی بیروت می‌خواهد به لبنانی‌ها پیام دهد که باید پاسخ عملیاتشان در جبهه سوریه را با ناامنی در لبنان بگیرند. هدف عمده در این مرحله بی‌ثباتی لبنان خواهد بود، آن هم در شرایطی که این کشور در سایه تدبیر رهبران گروه‌های سیاسی به سوی همگرایی بیشتر گام برمی‌دارد.  

شاید بهتر آن باشد که بگوییم پیام انفجار بیروت، خرد شدن استخوان داعش در سوریه است. بدون شک با ادامه پیشرویها در جبهه سوریه و ورود نظامی و جدی روس ها، فشارها علیه حزب الله افزایش خواهد یافت.

تحولات میدانی در سوریه اکنون به مرحله حساس و سرنوشت‌سازی رسیده است. حزب الله به خوبی می‌داند که این نبرد سنگین، هزینه بَر خواهد بود. با این حال اما تجربه 30ساله حزب الله در جنوب لبنان و مواجهه با اسرائیل نشان می‌دهد که با چنین تهدیداتی از کوره درنخواهد رفت.

شاید این پیام چندی قبلِ سید حسن نصرالله درک بهتری از تحولات پیش رو ارائه دهد: «یکی از واکنش‌های ما به چنین انفجارهایی باز هم به روشنی تمام این است که اگر تا پیش از این 100 رزمنده در سوریه داشته ایم می‌شوند 200 نفر و اگر 10 هزار نفر داشته ایم می‌شوند 20 هزار نفر. کسی خیال نکند اگر جنگی را با ما شروع کرد اوست که نتیجه را مشخص می‌کند،  ما هستیم که نتیجه و زمان پایان آن را مشخص می‌کنیم. تیر آخر را در جنگ «25 مه» و عملیات «خوشه‌های خشم» در 1996 و همچنین «14 آگوست» 2006 ما زدیم و آنچنان که در همه جنگ‌هایمان با اسرائیل پیروز شدیم با تمام توان به جنگ با تکفیریهای ویرانگر ادامه خواهیم داد.»