ریان کلدانی، فرمانده ی تیپ بابل (مسیحیان عراق) در مصاحبه با شبکه ماهواره ای بغداد : حاج قاسم سلیمانی در جبهه به ما میپیوندد. اگر او آنجا نبود غیر ممکن بود که نبرد را ببریم. چون او مستشار است...
مجری طرفدار سعودی: چرا ما مستشار عراقی نداریم؟
 ریان: این پرسش باید از فرمانده ی نیروهای مسلح پرسیده شود. طوری که من میبینم حضور قاسم سلیمانی بود که نبرد را مشخص کرد. صادقانه بگم، حاج قاسم سلیمانی خیلی به عراق کمک کرده است. بارها گفته ام...
 مجری: او عاشق عراقیها نیست. او اینکار را برای جلوگیری پیشروی داعش به ایران میکند و یا منافع دیگری دارد ولی به من نگو که عاشق عراقیهاست.
 ریان: امروز اگر مشکلی برای مسیحیان سوریه پیش بیاید من شخصا به دفاع از مسیحیان سوریه خواهم پرداخت. این تکلیف شرعی من است. امروز جمهوری ایران با ما ایستاده است. جمهوری ایران حتی با کردستان هم ایستاد.
مجری: به چه طریق؟
ریان: به طرق مختلف. اگر به خاطر مداخله ی ایران نبود، الان داعش در بغداد، نجف، کربلا و "اربیل" بود.
مجری: یعنی ایران بود که جلوی داعش را از رسیدن به بغداد گرفت؟
 ریان کردانی: بله. نه ایران، بلکه مستشاران و اسلحه هایی که ایران مهیا کرد. وزیر دفاع خودش گفت: زمانی که من از آمریکایی ها موشک و سلاح خواستم، گفتند که ما تایید کنگره را نیاز داریم. و زمانی که من به ایران سفر کردم در کمتر از 15 ساعت آنها اسلحه را فرستادند.
 ما متشکریم از تمام کشورهایی که از عراق حمایت کردند. میخواهد آمریکا باشد، ایران یا عربستان سعودی. ما از این حمایت استقبال میکنیم. ما سپاسگزاریم از هر کشوری که به عراق کمک کرده است.
سعودی، سعودی کجاست؟ ...
 خطری نبود که داعش به سعودی برسه؟! (طعنه به اینکه ادعا که چون داعش ممکن بود به ایران برسه پس ایران برای دفاع از خودش به عراق کمک کرد، پس چرا با وجود احتمال حمله ی داعش به سعودی، سعودی به کمک عراق نشتافت؟! البته پاسخش مشخص است)
مجری: قطعا.
ریان: خودروها (داعش) در انبار پلاک سعودی اند. درسته؟
مجری: شما جزییات جنگ را بهتر از من میدانید.
 ریان: نه شما این را میدانید! اینها خودروهای سعودی بودند! من مخالف مردم سعودی نیستم اما من مخالف سیاستهای آل سعود هستم. بذار برات مثال بزنم. یک گروه مسیحیان لبنان رفتند به سعودی تا آنجا کار کنند. آنها کتاب مقدس انجیل را همراه خودشان برای عبادت بردند. سعودیها آنها را بازداشت کردند.
مجری: چرا؟
ریان: چون آنها با انجیل نماز میخوانند. این عقده و عقبماندگیست. آنها چگونه میتوانند یک حکومت شوند؟ من اعتقاد دارم.
مجری طرفدار سعودی: ولی هیچ کس نمیتواند انکار کند که عربستان سعودی یک کشور قدرتمند است.
ریان: قدرتمند؟! آخرین باری که یک جنگ را بردند جنگ احد بود!
ریان: شما همیشه میتواند آنها را با چندتا بره راضی کنید.
مجری: میبینم که تاریخ اسلام را خوب بلدید!
ریان: البته. امروز سعودی آجندای خودش را دارد.
مجری: همه ی دولتها آجندای خودشان را دارند.
 ریان: درسته. داشتن آجندا صحیح است. اگر مصالح مشترک باشد. بین عراق، آمریکا، روسیه و ایران. مشکلی نیست. ولی وقتی کشوری تروریسم به ما صادر میکند از طریق مساجد تکفیری عربستان سعودی.
مجری: فقط سعودی هست که تروریسم صادر میکند؟
 ریان: این به طور عمومی در مساجد صورت میگیرد. اداره هایی برای یارگیری مردم برای رفتن به "جهاد" در عراق وجود دارد. و چه میشود اگر کسی به تل آویو برای جهاد برود؟ واقعیت است! به اسراییل گذرگاه آزاد داده اند. در موارد متعددی گفتند : ما متحد اسراییل هستیم.
مجری: چه کسی این را گفته؟
ریان: "برادران" اسراییلیشان. گفتند که ما متحد سعودی و قطر هستیم...
من مایل نیستم که سعودی را دیدار کنم و نه کسی که از من پیروی میکند. چون سعودی عامل تخریب عراق است.

*ترجمه فارسی مصاحبه از آقای بهزاد حبیبی