با انتشار بیانیه شورای همکاری خلیج فارس تنش های اخوانی-وهابی وارد فاز جدیدی شد.
شروط یازده گانه ای که پیش شرط عادی سازی روابط از طرف محور وهابی عنوان شده است، عملا قطر را در موقعیت نابودی قرار خواهد داد و با رد این پیش شرط ها توسط محور اخوانی (قطر-ترکیه)، عملا شاهد تقسیم بلوک قدرت در خاورمیانه خواهیم بود.
پیش از این و با نداشتن شاخصی از انتظارات طرفین دعوا از هم، شاید نمیتوانستیم عمق اختلاف عربستان و قطر را نشان دهیم، اما انتشار این 11 بند نشان داد عربستان جز به تسلیم بی چون و چرای قطر راضی نخواهد شد، حتی اگر این تسلیم نابود کننده ماهیت حکومتی-عقدیتی قطر باشد.

بلوک قدرت عربستان-ترکیه-قطر که به خصوص بعد از سال 2011 به عنوان بلوک قدرت ضد محور مقاومت شناخته میشد، اکنون در حال فروپاشی است تا از این پس شاهد سه بلوک متقابل در خاورمیانه باشیم.

در مورد شروط هم باید گفت که با نگاهی به بندها مشخص می شود که عربستان عملا به دنبال بهبود منطقی روابط با قطر نمی باشد! پرداخت مبلغ معینی پول؟! تعطیلی الجزیره؟! اینها شروطی برای مذاکره و بهبود روابط نیستند، شروطی برای تحقیر قطر هستند!
از طرف دیگر، شروط تعیین شده شباهت عجیبی به شروط اجرا نشدنی متفقین در جنگ جهانی دوم برای ایجاد بهانه اشغال ایران دارد! اخراج افراد مرتبط با سپاه پاسداران و قطع حمایت از حزب الله!!؟

عربستان به صورت بسیار بچه گانه ای خود را وارد منجلاب رسوایی یا جنگ کرد! با توجه به صفر بودن احتمال پذیرش بندها، اگر از شروط خود عقب نشینی کند رسوا خواهد شد و در صورت لزوم به اجبار قطر برای پذیرش شروط، چه راهی جز اقدام سخت و خشن برای خود متصور است؟

شروط 13گانه شورای همکاری خلیج فارس برای قطر
1- قطع روابط دیپلماتیک با ایران
2- اخراج افراد مرتبط با سپاه پاسداران حاضر در قطر
3- اجرای روابط تجاری با ایران در چارچوب تحریم‌های آمریکا
4- برچیدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر
5- قطع حمایت از حزب‌الله
6- قطع حمایت از اخوان المسلمین
7- قطع حمایت از القاعده
8- قطع حمایت از داعش
9- تعطیلی کامل شبکه الجزیره
10- تابعیت ندادن به شهروندان عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات عربی متحده
11- انتشار لیست اپوزسیون‌های حمایت شده در 4 کشور فوق
12- تحویل دادن اشخاص تحت تعقیب کشورهای فوق به اتهام اقدامات تروریستی
13- پرداخت مبلغی معین