هدف الحشدالشعبی حفظ وحدت و تمامیت ملی عراق است که به صورت گسترده مورد حمله واقع شده است.
وی با اشاره به صحبت از همه پرسی استقلال در کردستان عراق اظهار کرد: سعودیها با هدف تجزیه عراق در منطقه کردستان این کشور کنفرانس تشکیل می دهند.
وی نظرسنجی در کردستان را نگران کننده دانست و گفت: طرح همه پرسی، مشکلات بسیار به وجود می آورد.
المهندس افزود: دولت سعودی همراه با کشورهایی که از حزب بعث عراق حمایت می کنند به دنبال فعالیت درفضای سیاسی عراق به ویژه تهیه لیست های انتخاباتی هستند.
وی اظهار کرد: بعثی ها وسعودی ها در خارج از کشور سعی دارند از حشدالشعبی چهره غیر واقعی نشان دهند.
وی همچنین در باره آزادی موصل گفت: آزاد سازی این شهر را به صاحب فتوای جهاد، حضرت آیت الله علی سیستانی تبریک می گوئیم و همچنین از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تشکر می کنیم.
وی همچنین از سید حسن نصرالله و عملکرد شبکه های تلویزیونی و شبکه های اجتماعی در تشویق و تقویت حشدالشعبی قدردانی کرد.
المهندس افزود: الحشدالشعبی یک طرح ملی است و تشکیل آن بر اساس دستور مرجعیت است و هرگز منحل نخواهد شد.
وی اظهار کرد: برای آزادی تلعفر و دیگر بخشهای غربی کشور تا رسیدن به همه بخشهای مرز با سوریه تلاش می کنیم.
وی گفت: آمریکایی ها به دستیبابی حشدالشعبی به مسیر بغداد – دمشق معترضند اما ما این مسیر را در اختیار داشته و امنیت آن را تامین خواهیم کرد.
این فرمانده حشدالشعبی افزود: روبرو شدن با نیروهای آمریکایی در عراق بستگی به تصمیم دولت دارد اما ما حضور نیروهای آمریکایی در عراق را تامین کننده امنیت کشور نمی دانیم ولی در عین حال به تصمیم احزاب و افرادی که به نیروهای ائتلاف برای مقابله با داعش اجازه حضور در عراق را داده اند احترام می گذاریم.
وی اظهار کرد: تحرکات نیروهای ائتلاف را زیر نظر داشته و اجازه نخواهیم داد حاکمیت و خاک عراق به خطر بییفتد.
وی گفت: آمریکایی ها تلاش می کنند از تعداد و بودجه نیروهای الحشدالشعبی در عراق بکاهند و حتی به فرماندهان الحشدالشعبی عنوان تروریست نسبت داده اند، آنان و دیگر مخالفان به الحشدالشعبی حمله کرده و مدعی شده اند این گروه نظم ندارد.
المهندس گفت: آنها تهمت هایی را به بسیج مردمی و فرماندهان آن در جریان آزاد سازی فلوجه نسبت دادند که حتی نتوانستند یکی از این تهمتها را ثابت کنند.
وی افزود: حشدالشعبی با مردم در موصل برخورد انسان دوستانه داشته است و مهاجرین این شهر را به سوی مناطق امن هدایت کرده است.
این فرمانده نیروهای بسیج مردمی عراق اظهار کرد: با وجود اینکه حشدالشعبی را به طائفه گرایی متهم می کنند ما سیاست حضور همه اقشار و طوائف و مذاهب عراقی در حشدالشعبی را پیگیری می کنیم و هم اکنون ۳۵ هزار نفر از اعضای این گروه را برادران اهل سنت تشکیل می دهند.
وی گفت: حشدالشعبی در انتخابات حضور نخواهد داشت اما نمی توانیم از حضور گروههایی که با ما همکاری کرده اند در انتخابات ممانعت کنیم و بر خلاف خواست آمریکا حشدالشعبی در انتخابات آینده تاثیر گذار خواهد بود.
وی همچنین به مخالفت آمریکایی ها و برخی دیگر از جریانات داخلی و خارجی به حضور الحشدالشعبی در موصل اشاره کرد و افزود: به رغم مخالفت آمریکایی ها و برخی دیگر ما وارد موصل شدیم و اگر می توانستیم از ابتدا با وحدت به این شهر وارد شویم این شهر را زودتر از این آزاد می کردیم.
نایب رئیس الحشدالشعبی عراق اظهار کرد: بالگردهای آمریکایی بارها در مناطق تحت تسلط داعش همچون الحویجه به زمین نشسته و حضورشان به صورت مستند به وسیله دستگاههای اطلاعاتی عراق ثبت شده است و این نشان می دهد آمریکایی ها به دنبال نابودی داعش در عراق نیستند بلکه می خواهند این گروه را در عراق مدیریت کنند.
وی با اشاره به عضویت اعضای حزب بعث در گروه داعش در عراق گفت: نباید فریب شعار پایان یافتن داعش پس از پیروزی موصل را بخوریم زیرا داعش در عراق وجود دارد و این کشور هنوز هم مورد تهدید است.
وی افزود: هنوز کربلا و نجف از سوی داعش تهدید می شود و ما اجازه نمی دهیم از سوی این گروه اقدامی علیه این مناطق صورت گیرد.