"امام خمینی ره" : بسیج لشگر مخلص خداست.

نیروهای مردمی عراق با فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی مرجع  شیعه در سال ٢٠١٤ و زمانی که داعش مناطق عمده ای از عراق را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده بود براى دفاع از خاک وطن متولد شد.

بسیج مردمی عراق یا حشد الشعبی (به عربی: الحشد الشعبی) که به بسیج عراق نیز معروف است، به نیروهای شبه‌نظامی عراق گفته می‌شود که با هدف مبارزه با داعش سازمان دهی شده و در کنار ارتش این کشور قرار دارند.
در روز ٢٦ نوامبر ٢٠١٦ با اکثریت آرای مجلس عراق حشد الشعبی به عنوان یک نیروی جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد و فرمانده کل آنها، فرمانده کل نیروهای نظامی عراق یعنی نخست وزیر است.

این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه‌های شیعه هستند اما گروه‌های سنی مذهب و مسیحی (گردان بابلیون) و ایزدی نیز در آن حضور دارند.

بسیاری از این گروه‌های شیعه قبلاً به طور مستقل در عراق ابتدا ضد رژیم صدام  و سپس علیه نیروهای ائتلاف فعالیت داشته‌اند.

دستاوردها:
آزاد سازی جرف النصر(جرف الصخر سابق در شمال بابل که بعدها به یُمن آزاد سازی به دست نیروهای مردمی جرف النصر نام گرفت و یکی از نخستین عملیات های موفق نیروهای مردمی به شمار می رفت)
آزاد سازی آمرلی
آزاد سازی الضلوعیه
آزاد سازی بلد
آزاد سازی دیالی
آزادسازی الدور
آزاد سازی العلم
آزاد سازی ناحیه البغدادی
آزاد سازی تکریت(یکی از پیچیده ترین عملیات های نیروهای مردمی محسوب می شود که در راستای عملیات لبیک یا رسول الله انجام گرفت.هنگامی که نیروهای مردمی با شروع عملیات به شکل برق آسایی مناطق الدور و العلم و الفتحه و بلد را آزاد کردند به ناگاه در پشت دروازه های تکریت که شبیه سرزمین بمب گذاری شده بود ماندند. تروریست ها در این شهر هر مکان و هر شی را تیر برق گرفته تا منازل و خلاصه هر چیزی را بمب گذاری کرده بودند اما نیروهای مردمی که از عزم بالایی برخوردار بودند توانستند تکریت را از تروریست ها بازپس بگیرند).
آزادسازی بیجی
آزادسازى مناطق وسیعى در عملیات آزادسازى نینوى.
و بسیاری نقاط دیگر.