در نقشه ی زیر مواضع طرفین در درگیریهای عراق و روند پاکسازی خاک این کشور از لوث وجود داعشیان به خوبی مشخص شده .

نقشه با کیفیت تر و با حجم 5 مگ ر میتونید از اینجا دانلود کنید : http://s6.uplod.ir/i/00594/2nv2zxxlaay8.jpg

نقاط هاشور مربعی ، مناطق پیشروی های ارتش و نیروهای مردمی در طی زمانهای مختلف تا به الان هست .

و اما تحلیل!

تحلیل پیشروی های داعش قبل از عزم ملی در مقابله با آنها:.

محور شمالی حمله (موصل، تکریت، سامرا، بغداد) :

همونطور که اطلاع دارید داعش در هجوم اولیه که 20 خرداد سال 93 اتفاق افتاد از شمال به موصل و سپس تکریت حمله کرد و با کمک خودفروخته های محلی تونست این دو شهر رو تسخیر کنه. پس از این پیشروی های سریع داعش در سه منطقه عمومی در محور شمالی، با مقاومت مواجه شد (سامرا، آمرلی، بعقوبه).هر چند در بعضی از موارد نیروهای داعش از این شهر ها هم گذشته و اونها رو دور زدن اما واقعیت اینکه این شهر ها باعث جذب ضربه حمله داعش شده و از پیشروی ها جلوگیری کردن..

محور غربی حمله (حدیثه، هیت، رمادی، فلوجه، بغداد) :

در این محور عملیات ورود داعش کمی دیر تر شروع شد اما با توفیق های بیشتری همراه بود. نیروهای داعش تونستن با تسخیر فلوجه و پیشروی به سمت بغداد از ابوغریب گذشته وبه 30 کیلومتری حاشیه بغداد برسن.برخلاف محور شمالی که مقاومت مناطقی همچون پالایشگاه بیجی، کمپ اسپایکر، سامرا و پادگان تاجی؛ باعث استهلاک نیروهای داعش شد، در محور غربی عدم فتح مناطقی چون حدیثه و رمادی و کمپ لشکر 8 و کمپ عین الاسد، سرعت داعش رو نگرفت و همکاری بعضی خودفروخته های بعثی باعث شد بغداد از غرب و جنوب مورد تهدید جدی قرار بگیره..

تحلیل مناطق تحت سلطه بعد از شروع پاکسازی ها تا قبل از عملیات تکریت :.

محور شمالی:

اما بعد از به خود آمدن نیروهای عراقی، عملیات پاکسازی دواعش در محور شمالی با آغاز عملیات پاکسازی آمرلی، جلولا و سعدیه شروع شد. باید قبول کنیم که تراکم داعش در این مناطق کم بود و این مناطق برای مانوری کوچک مناسب بودند.در حین پاکسازی مناطق ذکر شده، عملیات هایی به شرح زیر انجام شد:

1- رفع حصر آمرلی 2- باز پس گیری جلولا و سعدیه 3- پاکسازی حومه بعقوبه 4- تامین جنوب سامرا و عقب زدن دواعش از چند کیلومتری شهر 5- پیشروی کردها در شمال موصل و آزادسازی سد موصل

همزمان با این اقدامات البته پاکسازی دشت ها و کوهستانها و نخلستانهای این مناطق هم انجام شد.

محور غربی:

با توجه به فشارهای دواعش از این محور و نداشتن جای پای محکم برای حملات نیروهای عراقی بیشتر در مواضع به صورت دفاعی عمل کرده و از سقوط الرمادی و حدیثه و البغدادی جلوگیری کردند. البته در بعضی موارد در حومه همین شهر ها نیز پیشروی هایی در روستاها انجام شد. اما به صورت کلی شهر یا منطقه مهمی آزاد نشد..

تحلیل عملیات تکریت:.

عملیات تکریت با حضور نیروهای مردمی و ارتش، مساحتی برابر با حدفاصل شمال سامرا تا جنوب بیجی در دو طرف رودخانه رو پوشش میداد.تحلیل ها و نقشه های زیادی از این عملیات بیرون اومده برای همین دیگه وقتتون رو نمیگیرم، به صورت خلاصه این عملیات یک ماه و نیمه باعث پاکسازی شمال سامرا تا جنوب بیجی شد..

بعد از عملیات تکریت:.

محور شمالی:

در این محور تنها پیشرویهایی که بعد از عملیات تکریت داشتیم در کوه های حمرین بود که باعث کشته شدن عزت الدوری شد. هرچند در مناطق دیگه هم پیشروی هایی داشتیم اما بسیار کم بوده اند..

در محور غربی:

در این محور پس از شکست سخت داعش در تکریت، دواعش سعی داشتن که الرمادی رو تسخیر کنن که پس از دو هفته تلاش فعلا حملاتشون ادامه داره. مهمترین خبر هایی هم که از این محور میاد، عدم اجازه ورود نیروهای شیعه به منطقه برای کمک به ارتش و نیروهای مردمی اهل سنت هست..