مردم مضایا و بقین که اهالی زبدانی رو هم در مناطقشون دارن، امروز در این دو شهرک با در دست داشتن پرچم رسمی سوریه راهپیمایی کردند و با درخواست آتش بس کامل و شکسته شدن محاصره این دو شهرک، شعارهایی در حمایت از ارتش سوریه و سید حسن نصرالله سر دادند. این در حالی هست که مسلحین از آغاز عملیات ارتش و حزب الله در دشت زبدانی تبلیغ می کردند که انها در حال کشتار مردم اهل سنت اون مناطق هستند! و چند عملیات از جمله حملات موشکی و زمینی به فوعه و کفریا رو با شعار نصرة لاهل زبدانی ترتیب دادند. حالا با این راهپیمایی کذب ادعای مسلحین بیش از پیش مشخص میشه.

اما امروز خبرهای خوبی هم از مصالحه در مناطق مختلف سوریه به گوش رسید.
در قدسیا واقع در شمال دمشق مصالحه ای منعقد شده که بر اساس اون مسلحین از قدسیا خارج میشن و شهر در اختیار دولت قرار می گیره. منابع غیر رسمی از خروج 135 فرد مسلح در مرحله اول خبر دادند و اضافه کردند فردا با خروج بقیه مسلحین اجرای مصالحه کامل می شود.
در الوعر حمص جایی که بیش از 75 هزار غیرنظامی و حدود 5900 فرد مسلح حضور دارند، برای سومین بار طی سالهای اخیر طرفین به توافق رسیدند. دفعات قبل معمولا مسلحین به اشکال مختلف آتش بس ها رو نقض می کردن اما اینبار به نظر مصالحه جدی تر از دفعات پیش هست.
به دلیل تجربه ای که دولت سوریه در زمان مصالحه حمص از خروج مسلحین و پیوستن آنها به مسلحین بقیه مناطق داره، قرار هست تخلیه افراد مسلح همراه با سلاح شخصی و در چند نوبت در مدت 60 روز زیر نظر سازمان ملل انجام بشه. افراد مسلحی که در زمان مصالحه حمص از این شهر خارج شدند اغلب تونستن خودشون رو به شمال برسونن و هسته ی جیش الفتح رو همراه با گروههای مسلح مستقر در ادلب تشکیل بدن.
مصالحه به تدریج شامل آتش بس کامل، تسهیل در ورود مواد غذایی و دارویی، آزادی زندانیان، بازسازی و ترمیم ساختمانهای آسیب دیده و بازگشت سارمانهای دولتی به الوعر هست. که پس از تکمیل مراحل مصالحه و گذشت 60 روز دولت کنترل کامل الوعر رو به دست خواهد گرفت.
در مرحله اول قرار هست 3000 فرد مسلح از الوعر خارج بشن. در مراحل بعدی به ترتیب 700 (اغلب مسلحین النصره) و 2200 فرد مسلح (مسلحین احفاد الرسول و جبهة الاسلامیة) الوعر رو ترک کنن.