خلاصه ای از مهم ترین سخنان سید حسن نصرالله :

⭕️در ماه‌های گذشته حوادث و قتل‌ها و انتقام‌های نگران‌کننده‌ای در منطقه‌ی بقاع و بعلبک هرمل رخ داد به گونه‌ای که اهالی منطقه برای جان، خانواده، فرزندان و دارایی خود ترسیدند و حتی شب‌ها از خانه خارج نمی‌شوند در حالی که سال‌هاست در این منطقه حتی در دوران‌های فقدان حضور امنیتی و قضایی حکومت، چنین چیزی سابقه نداشته است.
⭕️وظیفه داریم برای حل این موضوع با هم گفت و گو کنیم.
⭕️امروز کشورهای مختلف منطقه از جمله عراق، سوریه، لیبی، افغانستان، پاکستان، نیجریه و… ملتهب هستند.
⭕️این بسیار خوب است که با وجود خصومت‌های سیاسی و اختلاف نظرهای کامل درباره‌ی مسائل منطقه توانستیم کشورمان را برکنار نگه داریم و امنیت داخلی و هم‌زیستی فرقه‌ای و سیاسی‌اش را حفظ کنیم.

⭕️امنیت فارغ از نتایجش یک امر مطلوب و یکی از نعمت‌های الهی است.
✅حدیث شریف می‌گوید:
دو نعمت هستند که ناشناخته‌اند، امنیت و سلامتی.

⭕️این که فرقه‌ها، مذاهب، نیروهای سیاسی، مردم و همسایگان با آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند یک موضوع مطلوب و یک هدف شریف و مقدس دینی، ملی، انسانی و اخلاقی است.
👈امنیت شرط توسعه، توسعه‌ی انسانی، اشتغال و سرمایه‌گذاری است و مثل سلامت جسم می‌ماند.
بدون سلامت جسم تحصیل، قدرت و پیشرفت معنایی ندارد.

⭕️پیکره‌ی کشور، جامعه و مردم نیز نیازمند این نوع از سلامت است.
⭕️حوادث ماه‌های اخیر آوازه و کرامت و جایگاه این منطقه را تهدید می‌کند.
⭕️بنده برای تعریف از شما یا روحیه دادن به‌تان نیامده‌ام اما این منطقه یک منطقه‌ی معمولی نیست و از جایگاهی ملی و منطقه‌ای برخوردار است و در سال‌ها و دهه‌های گذشته در قلب حوادث و پیروزی‌ها و فداکاری‌ها حضور داشته.
⭕️این منطقه به بخشش، کرامت، نیکی، شجاعت، فداکاری، حضور گسترده برای قبول مسئولیت و مقابله با انواع اشغال مشهور است.
⭕️این منطقه بود که در دهه‌ی هفتاد میلادی امام موسی صدر را پذیرفت، او را در آغوش گرفت، یاری کرد، به کمکش شتافت و با او ایستاد.
⭕️این منطقه بود که در دوره‌ی شکل‌گیری مقاومت خانه‌ها، پادگان‌ها، کوه‌ها، دشت‌ها، جنگل‌ها و کشتزارهایش را به روی مقاومت گشود و عزیزترین علما و فرزندانش و در صدر آن‌ها دبیر کل حزب الله، شهید سید عباس موسوی را فدای مقاومت کرد.
⭕️پس اگر بنا به برخورداری از امنیت باشد، منطقه‌ای که بیش‌ترین فداکاری‌ها را داشته شایسته‌ترین منطقه برای بهره‌مندی از امنیت و آرامش است.

⭕️کسی موضوع را ساده نکند و نگوید این مسئولیت حکومت است. این که بنشینیم و همه چیز را بر عهده‌ی حکومتی بیاندازیم که صد و دویست سال است بی‌مسئولیتی می‌کند نوعی فرار از مسئولیت است.

🔴👈همه‌ی مردم و علما، وزرا، نمایندگان، آبروداران، نخبگان، فرهنگیان و اهالی رسانه مسئولیت دارند.

⭕️همچنین کسی نگوید علت همه‌ی این‌ها موضوعات معیشتی است.در هر صورت نباید در انتظار معیشت، تأمین امنیت را متوقف کنیم، چنان‌که به هیچ وجه نباید از اهمیت معیشت بکاهیم.
👈باید برای جلوگیری از قتل فرهنگ‌سازی کنیم.

⭕️همه‌ی شخصیت‌های دینی، سیاسی، عشیره‌ها، معلمان و رسانه‌ها در این باره مسئولیت دارند.
⭕️باید بر این موضوع واضح تأکید کنیم که قتل طبق همه‌ی ادیان آسمانی حرام است.
⭕️باید این فرهنگ به حدی برسد که وقتی کسی دست به چنین جنایتی می‌زند در نظر مردم رانده شود.
⭕️همه‌ی خانواده‌ها، احزاب، سازمان‌ها و دوستان قاتل باید دست از حمایت او بردارند.
⭕️همچنین نباید مسئولیتی متوجه هیچ کس غیر از شخص قاتل از جمله خانواده و عشیره‌ی او شود و کسی نباید خودسرانه اقدام به قصاص کند.

👈از این به بعد پادرمیانی و تلاش برای گرفتن بخشش برای قاتل و پرداخت دیه پیش از تحویل قاتل به حکومت پذیرفته نیست چون موجب تأمین امنیت نمی‌شود.

🔴بنده متن میثاق سال ۱۹۷۰ امام موسی صدر را با مردم این منطقه این‌جا دارم و چند بار خواندمش.

🔴👈امام صدر در این متن با محبت و خشونتی شدید و حسی پدرانه می‌گوید اگر می‌خواهید خشم خود را تخلیه کنید و بی‌قاعده انتقام بگیرید بیایید و مرا بکشید!
⭕️سپس با حضور نمایندگان عشیره‌های مختلف مذاهب مختلف این منطقه جلسه‌ای می‌گذارند و همه با ایشان پیمانی می‌بندند که ما نیز امروز اهالی منطقه را به تعهد و بازگشت به همان فرا می‌خوانیم.

🔴پیمانی که محتوای آن کاملا دینی، عقلی، بشری، وطنی و اخلاقی است.