در سلسله بررسی روند آزادسازی عراق این بار با تحلیل این روند طی ماههای پاییز سال 94 در خدمت شما هستیم..

وضعیت عمومی :

به این دلیل تیتر نبرد در ایوان داعش رو برای گزارش عملکرد نیروهای نظامی عراق در این سه ماهه انتخاب کردم ، به دلیل که با بررسی 4 عملیات اصلی صورت گرفته طی این دوره به خوبی مشخص هست که شهرهایی به عنوان هدف عملیاتی انتخاب شدن که ویژگی اصلی اونها، شروع بحران های منطقه ای به منظور آسان سازی حضور داعش در این مناطق بوده و به اصطلاح این مناطق دعوت گاه هایی برای تحکیم حضور دواعش بودن.

این شهرها به علت های گوناگون همچون بافت اجتماعی یا موقیعت سوق الجیشی از مبداهای ورود یا تقویت کننده داعش در حضور نظامیش در عراق هستن.


بررسی جزئی:
-------------------------------------------------
عملیات پاکسازی فلوجه و کرمه:
.
تاریخ شروع عملیات در فاز اول: 15 تیر 94 (6 جولای)
نیروهای شرکت کننده: نیرویهای مردمی و ارتش عراق
در مورد فاز اول شروع این عملیات در قسمت قبلی توضیح دادم، اما برای یاد آوری به صورت خلاصه بگم که این فاز با پیشروی نیروها در هفته ابتدایی رمضان این سال شروع و تا زمان تثبیت مواضع پس از پیشروی های برای قطع ارتباط کرمه و فلوجه و البته تنگ کردن محاصره فلوجه از همه جهت ها ادامه داشت.
.
تاریخ شروع فاز دوم: 1 مهر 94 (23 سپتامبر)
نیروهای شرکت کننده:نیروهای مردمی
از فاز دوم عملیات به نام فاز تثبیت مواضع، پیشروی های مطمئن و تحلیل دشمن میشه نام برد. در این فاز نیرویهای ارتشی مستقر در فلوجه کم کم از نبرد خارج شده و به رمادی منتقل شدن و کار پدافندی به حشد سپرده شد. در این فاز البته پیشروی هایی در روستاهای جنوبی شهر صورت گرفت و نیروهای آندسته از اهدافی که در فاز اول محقق نشده بودن رو تحقق بخشیدن. از طرفی یکی دیگر از اهداف که تضیعف داعش پناه گرفته در شهر بود انجام شد و برای رسیدن به این هدف نیروی هوایی والبته توان توپخانه ای حشد بسیاری از مراکز تجمع، کارگاه های انتحاری سازی و زاغه های مهمات موجود در فلوجه رو نابود کردن.
الان دیگه میشه گفت که در اطراف فلوجه تنها روستای بزرگ الکرمه هنوز دست داعش هست و انشالله در فاز نهایی، پیشروی های شهری، تموم کننده سلطه داعش بر فلوجه خواهد بود.
-------------------------------------------------
عملیات بازپسگیری رمادی:
.
تاریخ شروع عملیات در فاز اول: 1 مرداد (23 جولای)
نیروهای عملیات کننده: ارتش عراق به همراه گروهی اندک از نیروهای مردمی.
فاز اول شروع عملیات بازپسگیری رمادی با حمله همزمان ارتش عراق به محورهای شمالی و جنوبی رمادی در اوائل تیر ماه آغاز شد؛ البته این فشارها به صورت رسمی و با تسلط نیروهای یگان طلایی بر دانشگاه الانبار در نیمه مرداد جواب داد و نیروهای ارتش جایگاهی خوب برای حملات بعدی بدست آوردند. البته طی این مدت با توجه به لزوم  پیشرویهای در محور شمالی، شاهد حملاتی در محور شمالی هم بودیم که بنا به دلایلی همچون بافت عوارض منطقه، این حملات نتایج لازم رو در بر نداشت.
فاز اولیه نبرد رمادی با تثبیت سیطره بر دانشگاه الانبار و البته پیشروی های شکننده در محور های شمالی و غربی، در 20 مرداد ماه یا 11 آگوست به پایان رسید.
.
تاریخ شروع عملیات در فاز  دوم: 25 مرداد ماه (16 آگوست)
نیروی عمل کننده: ارتش عراق
 فاز دوم عملیات رمادی رو میشه اولین تلاش های موفق برای ایجاد حلقه محاصره رمادی نامید. در این فاز که تا 10 آذر (1 دسامبر) یعنی حدود 5 ماه طول کشید، نیرویهای ارتش موفق شدند طی پیشروی های آهسته و پیوسته خود در تمامی محورهای روستایی به پیروزی رسیده و عملا شهر رو در حلقه محاصره خود بگیرن، هرچند که حرکت آهسته ارتش بنابر مصلحت جویی هایی همچون کاهش تلفات نظامی و غیر نظامی انجام شد.
.
تاریخ شروع عملیات در فاز  سوم: 10 آذر (1 دسامبر)
 نیروی عمل کننده: ارتش عراق
فاز سوم عملیات رمادی رو میشه فاز پیشرویهای برق آسای ارتش دونست، در این فاز که عملا یک هفته ای صورت گرفت، نیروهای ارتش در هجومی سنگین توانستن بر مرکز فرماندهی عملیات رمادی در شمال شهر و منطقه تامیم به عنوان جزء غربی شهر تسلط پیدا کنن. اهمیت این فاز در اونجا بود که با رسیدن نیروهای به پشت دو رودخانه شمالی و غربی شهر، خط پدافندی طبیعی برای جلوگیری از استهداف نیروهای با انتحاری به عنوان موثر ترین سلاح داعش تشکیل شد.
نیروهای محاصره کننده شهر رمادی از سه جهت شمال، جنوب و غرب شهر رسیده اند. دو گزینه پیش رو یا حمله مستقیم به شهر ویا تضیعف دواعش با حمله به مواضع شرقی شهر هست.
-------------------------------------------------
عملیات تامین امنیت شهر و شکست محاصره پالایشگاه بیجی:
.
تاریخ شروع عملیات در فاز اول: 24 مهر (16 اکتبر)
نیروی عمل کننده: نیروهای مردمی، اندکی از ارتش و پلیس عراق.
عملیات پاکسازی دواعش موجود در بیجی، شکست محاصره پالایشگاه، بازپسگیری شهر صینیه  و فرودگاه کنار اون و البته پیشروی حدودا 10 کیلومتری در قلب مواضع داعش در کوه های مکحول به نظر من مهمترین عملیات به سر انجام رسیده نیروهای عراقی تا به امروز هست. این عملیات حدودا 10 روزه با شروع حمله به مواضع داعش در سه نقطه مهم یعنی شهر بیجی، پالایشگاه و صینیه آغاز شد. وجود تعداد زیاد نیروهای آموزش دیده مردمی به فرماندهان این اجازه رو میداد که علاوه بر بکار گیری نیروهای متخصص ارتش در محورهای مهم، تمرکز دواعش برای دفاع نقطه ای رو بر هم بزنن و نتیجه این استراتژی پاکسازی 3 روزه صینیه، پاکسازی 7 روزه پالایشگاه، بیجی و آلبو جواری بود.
.
تاریخ شروع عملیات در فاز دوم: 1 آبان (23 اکتبر)
نیروی عمل کننده: نیروهای مردمی
فاز دوم  عملیات بیجی اما از تدابیری بود که تحسین من رو به عنوان رصد کننده نحوه عملیات گروه های مختلف عراقی برانگیخت. در این فاز فرماندهان که صفوف اولیه دفاعی داعش رو شکسته شده میدیدن (و البته دواعش برای جلوگیری از این شکست نیروهای خود در مناطق عقبه رو به خط اعزام کرده بودن) با رصد تحرکات دشمن در عمق عقبه، دستور به پیشرویهای عمیقی به سمت یکی از استراتژیک ترین سر پل های داعش یعنی سه راه متصل کننده منطقه بیجی-شرقاط-حویجه رو دادن و به این وسیله و با رشادت نیروهای حشد، حدود 70 درصد این مسیر پیشروی صورت گرفت (این جبهه به جبهه کوه های مکحول معروف شد).
با این تدبیر بود که استقرار نیروها در کوه های محکول به عنوان گلوگاه ارتباطی چند هزار داعشی در جنوب کرکوک باعث شد که فشارهای دواعش از روی چهار نقطه استراتژیک استان صلاح الدین یعنی شهر تکریت، چاه های نفت شرق تکریت، شهر بیجی و پالایشگاه بیجی برداشته شده و عملا این نقاط پس از حدود یکسال و نیم نبرد مداوم رنگ آرامش به خود بگیرن. البته دواعش برای بازپسگیری این نقاط و به خصوص کوه های مکحول ساکت ننشستن ولی موقعیت سوق الجیشی کوه ها و عدم امکان استفاده موثر از انتحاری ها این عملیات ها رو با شکست مواجه کرد.
.
هرچند که در این عملیات اهداف بیشتری از اونچه در ابتدای عملیات مشخص شده بود محقق شد اما عملیاتی برای بستن گلوگاه ارتباطی داعش در جنوب کرکوک میتونه آخرین گام این عملیات برای شروع عملیات پاکسازی جنوب کرکوک باشه انشالله.
-------------------------------------------------
عملیات بازپسگیری سنجار:
.
تاریخ شروع عملیات: 10 آبان (19 نوامبر)
نیروی عمل کننده: پیشمرگه، YPG، احتمالا گروه هایی از PKK، ایزدی ها و ترکمن های مسلح شده و گروه های دیگر موجود در منطقه.
عملیات آزادسازی سنجار بعد از مدتها چشم انتظاری، سرانجام پس از یک سال و نیم از اشغال این شهر به عنوان اولین شهر سقوط کرده به دست داعش در شمال عراق و البته به عنوان شهری که شاهد جنایات بسیاری در حق مردمش بود؛ توسط نیرویهای کرد-ایزدی-ترکمن آغاز شد. این عملیات پس از کش و قوس های زیاد در انتخاب و هماهنگی گروه های مختلف موجود در منطقه به صورت گسترده توسط نیروهای پیشمرگه  به عنوان نیروی اصلی عملیات کننده آغاز شد. در این عملیات سه محور اصلی توسط فرماندهان مورد استفاده قرار گرفت. از دو محور یکی به صورت مستقیم به شهر و دیگری با دور زدن مناطق غربی به شهر ختم میشد و محور دیگر برای بازپسگیری مناطق شرقی اختصاص داده شده بود. عملیات در اولین ساعات با بمباران های هوایی سنگین نیرویهای ائتلاف غربی شروع شد و سپس با هجوم نیرویها از مناطق مرتفع به مناطق هدف شروع شد. هرچند در ابتدا فرماندهان خبر از پیشروی ها به سمت روستاهای جنوبی و در عمق میدادن، اما عدم توانایی در هماهنگ سازی نیرویهای مختلف (که حتی بعضی گروه ها از عملیات انصراف دادن) باعث شد که عملیات تنها به بازپسگیری مناطق مهم در عمقی کم از خط تماس ختم بشه.
از بازپسگیری سنجار به عنوان هدف اصلی عملیات و از افزایش سیطره بر مناطق جنوبی کوه سنجار و بزرگراه ترانزیتی رقه-موصل به عنوان اهداف فرعی میشه نام برد.
-------------------------------------------------
در دیگر مناطق که شاهد درگیری بودیم:
غرب سامرا: با نزدیک شدن اربعین حسینی دواعش برای نا امن کردن سامرا به مواضع غربی نیرویهای حشد در محور سامرا حمله کردن و برای دو سه روز هم بعضی مواضع رو در دست داشتن که این حملات دفع شد.
جنوب غرب توزخورماتو: نیروهای پیشمرگه 8 روستای کوچک در جنوب غرب توزخورماتو را از دواعش پاکسازی کردند.
غرب حدیثه: نیروهای ارتش دو روستا در این محور رو پاکسازی کردن.
.
.
نقشه با کیفیت: http://www.mediafire.com/view/rk6a4cjnulzqrex