دیشب در منطقه سعدیات، جوانان حامی حزب مستقبل (به رهبری سعد حریریِ فراریِ ساکن در عربستان)، به مجمّع شیعیان  حمله کردند. هفته پیش هم به حسنیه دیگر (حسینیه بالای ده) حمله کرده و با شلیک 60 گلوله به آن، فرار کرده بودند.

در لبنان مُجَمَّع (مجتمع) به محلی می گویند که شامل مسجد، حسینیه، سالن درس و کنفرانس و جلسه، و احیانا کتابخانه است و عموما فعالیتهای بسیج گونه و فرهنگی حزب الله در آنجا انجام می شود.

سنی های تندرو، بعد از نماز و افطار، پس از خروج عمده ی نمازگزاران شیعه، به این مسجد حمله کردند. تعداد کمی از جوانها آنجا بودند که به دفاع برخواسته و هفت نفرشان مجروح شدند. جوانهای مهاجم، راه بیروت به دهکده را بستند تا به خیال خودشان جلوی رسیدن نیروی کمکی حزب الله به منطقه را بگیرند. نمی دانستند اقلا سی هزار جوان شیعه در جیه، (شهری واقع در جنوب دهکده) وجود دارند.

صدای یکی از جوانان مهاجم را که از بیسیمشان ضبط شده بود شنیدم که با هیجان و ترس می گفت: بچه ها بچه ها! با حزب الله درگیر شدیم! و کمک می خواست. (باید هم بترسد. حزبی که صهیونیستها را بیچاره کرد و پوزه داعش و النصره را به خاک مالید برایش کاری ندارد چند جوان حزب مستقبل را آدم کند)

همان چند جوان داخل مسجد مقاومت کردند و نگذاشتند مهاجمین مسجد را اشغال کنند. برخلاف آنچه در رسانه ها مطرح شد، مهاجمین فقط از سلاح سبک استفاده نکردند. بلکه با آرپی جی به جان مسجد افتادند.

این اتفاق که یک آبروریزی دیگر برای حزب المستقبل است، در لبنان در سکوت رسانه ای گذشت. برخی رسانه های مستقل، تنها چند جمله نوشتند:

برخی از طرفهای حزبی با هم درگیر شدند که هفت نفر و یک ارتشی زخمی شدند! رسانه های وابسته به 14 آذار و کتائب و مستقبل همگی با داستانسرایی و دروغپردازی ادعا کردند درگیری به خاطر فعالیتهای حزب الله در منطقه و اقدامات تحریک آمیز آنها رخ داده و مردم منطقه با آنها درگیر شده اند!

یکی از رسانه های کتائب که مدعی شده این حامیان حزب الله و حرکت امل بوده اند که به مردم حمله کرده اند و حتی آن شب به یک قهوه خانه حمله و تیراندازی کرده اند!

ارتش لبنان هنگام درگیری خودش را سریعا به منطقه رساند و منطقه درگیری را محاصره کرد. اما تا کم شدن شلیکها، برای ورود به منطقه درگیری تعلل ورزید. سپس کل راه ساحلی تا صیدا را با برقراری گشت، تامین امنیت نمود.

ظاهرا طرفداران داعش در لبنان، مانند خودشان، در حمله به مساجد تبحر خاصی دارند.

/محمود علوی