به نقل از المسیره، حمزه حوثی، عضو هیئت ملی یمن در مذاکرات کویت، از ارتش و کمیته های مردمی این کشور خواست کاملا هوشیار باشند؛ زیرا دشمن طی روزهای آینده به دنبال تشدید اقدامات نظامی است.

وی خلاصه 70 روز گفتگو را اعلام کرد و گفت:

در ابتدا از ملت یمن و نیز ارتش و کمیته های مردمی تشکر می کنیم، اگر پایداری آنها نبود ما نمی توانستیم مذاکره کنیم.هیئت ملی یمن رایزنی های دشوار و سختی را در مدت هفتاد روز انجام داد که محورهای آن عبارتند از؛ بُعد سیاسی، که در آن موضوع ریاست یمن، توافق درباره دولت وحدت ملی و نیز از سرگیری مذاکرات سیاسی از نقطه ای که متوقف شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

محور دوم: موضوعات نظامی و امنیتی در سراسر یمن.

فراهم آوردن شرایط برای قوه مجریه جدید برای بسط حضور نظامی در سراسر یمن و پیشبردن مرحله سیاسی انتقالی جدید. با توجه به شرایط جنگ و اوضاع نظامی کنونی یمن، این اوضاع باید به شرایط عادی برگردد.

محور سوم: بُعد انسانی؛ موضوع بازداشت شدگان و نحوه آزادی آنها مورد رایزنی قرار گرفت.

طرف مقابل ناتوان از آزاد کردن یک اسیر است؛ زیرا آنها از حوادث میدانی به دور هستند. همچنین بازسازی یمن و دیگر جزییات مربوط به مسائل انسانی مورد بحث قرار گرفت.

حوثی در ادامه بیان کرد: هیئت ملی یمن در طول هفتاد روز گفتگو با مسئولیت بزرگ عمل کرد و از رنج های ملت یمن آگاه است و از همین رو تمام تلاش خود را برای یافتن راهکاری برای برون رفت از بحران به کار گرفت اما؛ متاسفانه طرف دیگر از ابتدا به دنبال شکست مذاکرات بود.

در واقع توان و قدرتی ندارد. طرف مقابل به دنبال ایجاد یاس و نا امیدی در میان مردم یمن است و به دنبال حل بحران یمن نیست.وی افزود: این مذاکرات با موارد قبل متفاوت بود. این تفاوت را می توان از طولانی شدن مذاکرات به مدت هفتاد روز و اهتمام بین المللی بی سابقه به آن درک کرد. ما شاهد جدی بودن جامعه بین المللی برای حل بحران یم بودیم.این مقام انصارالله تاکید کرد:

مذاکرات مستقیم تا پس از عید فطر تعطیل شده است، اما مذاکرات غیر مستقیم ادامه خواهد یافت.

نماینده سازمان ملل در امور یمن، شرایط را برای مذاکرات مهم در جده و ریاض برای بررسی موضوعات حساس و مهم فراهم خواهد کرد و تلاش ها در مسقط و ابوظبی پیگیری خواهد شد.

امیدواریم که در این دو هفته دستاوردی داشته باشیم تا به کویت برگردیم.وی از میزبانی کویت از این مذاکرات تمجید کرد و گفت: طرفین ملزم به بازگشت به کویت و رعایت آتش بس هستند.

حمزه حوثی بیان کرد: برخی به دنبال شدت بخشیدن به اقدامات نظامی برای برهم زدن دستاوردهای مذاکرات هستند. ما انتظار اوج گیری اقدامات نظامی در روزهای آتی و طی روزهای عید و پس از عید را داریم. از این روز خطاب به ملت صبور یمن و ارتش و کمیته های مردمی هشدار می دهیم که هوشیار باشند.

پایداری شما در این دو هفته، پایداری خواهد بود که آینده یمن را رقم می زند..

باشگاه خبرنگاران