توافق شکننده در حمیمیم.

بعد از چند روز تشنج و درگیری در شهر حسکه بین نیروهای کرد و نیروهای ارتش سوریه و دفاع وطنی که به حمله ی کردها به مناطق تحت کنترل دولت و پیشروی در حسکه انجامید، نیمه شب گذشته نمایندگان دو طرف در پایگاه حمیمیم به واسطه گری روسها به توافق موقت برای آتش بس رسیدند.

اما تفسیر نتایج توافق از زبان دو طرف تفاوت زیادی داره و در جاهایی متناقض هست:

- برقراری آتش بس کامل در حسکه از ساعت ٢ نیمه شب گذشته (مورد تایید طرفین)

- تبادل بازداشت شدگان و انتقال مجروحین دو طرف (مورد تایید طرفین)

- تمام مناطقی که اخیرا به تصرف نیروهای کرد در آمده در اختیار آنها باقی خواهد ماند (مورد تایید منابع کرد به نقل از ناصر حاج منصور از مسئولین پ ی د - تصویر)

- خروج تمامی نیروهای ارتش سوریه و دفاع وطنی و باقی ماندن پلیس در مربع امنیتی حسکه (مورد تایید منابع کرد به نقل از ناصر حاج منصور از مسئولین پ ی د-تصویر)

- شکستن محاصره نیروهای ارتش سوریه و دفاع وطنی و باز شدن مسیر حسکه-قامشلی (مورد تایید منابع دولت سوریه)

- بررسی علت درگیری و برخورد با متخلفین (مورد تایید منابع دولت سوریه)

- استمرار گفتگوها به منظور حل و فصل نهایی اختلافات (مورد تایید منابع دولت سوریه)

همزمان داعش با استفاده از فرصت به دست آمده و درگیری ارتش سوریه و کردها تحرکاتی در جنوب حسکه داشته و کنترل چند روستا را از دست کردها خارج کرده است.

پ.ن:

لازم به ذکر هست این برای چندمین باره که چنین درگیریهایی در حسکه اتفاق میفته و هربار با توافق بین طرفین اوضاع آرام میشود .گفته میشه شروع درگیری طبق سناریوی تکراری قدیمی از مشاجره و درگیری بین نیروهای آسایش و نیروهای عشایر عرب متحد ارتش (زیر مجموعه دفاع وطنی) شروع شده و این بار کار به جای باریک کشیده شد تا جایی که جنگنده های ارتش سوریه به حمایت از نیروهای ارتش برای نخستین بار چند بار مواضع کردها را بمباران کردند.

به روزهایی فکر میکنم که دواعش یک به یک روستاها و شهرها را در نوردیده بودند و چطور کردهای مهربان دست در دست ارتش قهرمان در شهر حسکه برای دفع غول داعش دست و پا میزدند  .. چه روزهای خوبی و چه شهر مقاومی ..

چه اسطوره هایی ...