17 معدنچی از قوم هزاره در شمال افغانستان ، توسط افراد مسلح به رگبار بسته شدند . در این حادثه 13 معدنچی کشته و 4 تن دیگر زخمی شده اند .
بعد از ظهر روز جمعه افراد مسلح ناشناس در منطقه موسوم به« پل آهنی، شهرستان تاله و برفک» از توابع استان بغلان افغانستان مسافرین یک ماشین  را پیاده نموده و همه را به رگبار بستند . فیض محمد امیری ، مسئول دولتی شهرستان تاله و برفک گفته است .  این مسافرین همه کارگران معدن ذغال سنگ در شهرستان مذکور بودند که می خواستند به خانه هایشان در استان دایکندی، در مرکز افغانستان بروند .

به گفته این مسئول محلی 13 تن از معدنچیان کشته شده و 4 تن دیگر نیز زخمی شده اند .
شهرستان تاله وبرفک از مربوطات استان بغلان است و در مرز با استان بامیان در مرکز افغانستان موقعیت دارد . این شهرستان از مدتها به اینسو محل فعالیت مخالفین مسلح دولت افغانستان بوده است . عدم دسترسی و کنترل نیروهای دولتی به محل رویداد بررسی حادثه را نیز دشوار ساخته است .
اما طالبان یا نیروی مسلح مخالف دولت افغانستان هرگونه دست داشتن در این واقعه را رد نموده و گفته اند که کارگران مذکور با  هماهنگی آنان در معادن کار میکردند .
با این حال حادثه روز گذشته خشم مردم افغانستان را بر انگیخته و سبب اعتراضات در مناطق مختلف کشور گردیده است . صبح امروز فعالین مدنی در استان بلخ ضمن تقبیح این اقدام جنایت کارانه آنرا اقدامی شوم برای  شعله ور ساختن جنگ مذهبی در افغانستان دانستند . آنان از دولت خواستند که هرچه زود تر عاملین این قضایا به میز محاکمه کشانیده شوند . مسئولین دفتر حقوق بشر افغانستان نیز این اقدام راجنایت جنگی عنوان نمودند .
کشتار قوم هزاره که اکثریت شیعیان افغانستان را تشکیل می دهند در این کشور بی پیشینه نبوده و در سال جاری چندین واقعه از این دست رخ داده است .

بروز چندین حادثه انفجاری و انتحاری در روز عاشورا در کابل و استان بلخ ، کشتار هدفمندانه علمای شیعه در هرات و انفجار در چهار راهی دهمزنگ کابل از این جمله می باشند .
بیشتر حوادث قبلی را گروه داعش که در سالهای اخیر در افغانستان فعالیت خودرا شروع کرده به عهده گرفته است . اما در مورد رویداد روز جمعه در استان بغلان هیچ گروهی تا کنون مسئولیت آنرا به عهده نگرفته است .
امیر