از سه روز پیش داعش با حمله سنگین به مواضع ارتش سوریه در اطراف شهر تدمر ( #پالمیرا ) توانسته در چند محور پیشروی کند؛ در محور شمال از حویسیس تا حقل جزل و در محور جنوب امروز توانسته بلندی های هیان را تصرف کرده و بر مثلث تدمر اشراف آتش پیدا کند.

موقعیت شهر تدمر و تمام منطقه بادیه سوریه، به دلیل صحرایی بودن و خالی از سکنه بودن آن قابلیت تثبیت و پیشروی سریع ندارد. اساسا پیشروی در صحرای بدون پوشش و نقطه تثبیت برای هر نیروی مسلحی کار سخت و مشکلی است. بخصوص زمانی که یک طرف ارتشی کلاسیک باشد و در طرف مقابل یک گروه که استاد جنگ نامنظم و دارای توانایی جابجایی سریع است.

از طرفی بهم پیوستگی مناطق تحت سلطه داعش از دیرالزور تا تدمر و طبقه و ... پیشروی از هر محوری را برای ارتش سوریه مشکل میکند. پیشروی در چنین محوری نیازمند توان عددی بسیار بالا با پشتیبانی هوایی دائمی و قطع خطوط لجستیک #داعش بین مناطق مذکور است.
طی روزهای اخیر هم اوضاع خاص جوی منطقه، بهترین فرصت را برای پیشروی داعش فراهم کرد.

بهر حال حفظ شهر تدمر بدون در دست داشتن بلندی های آن کار مشکلی است. در حال حاضر مسیر تدارکاتی تدمر به فرودگاه T4  نا امن شده. اما این بمعنای سقوط شهر نیست.

🔴🔴 اخبار مربوط به سقوط شهر تدمر صحت ندارد.
تا این لحظه، شهر تدمر و فرودگاه شهر سقوط نکرده.

همانطور که در توضیحات بالا عرض شد، موقعیت تدمر بحرانی و غیر قابل پیش بینی است، اما این دلیل نمی شود که بدون اطمینان از صحت اخبار، شایعات سقوط و شایعاتی مثل اسارت صدها نفره ارتش سوریه و یا فرار پیاده نیروهای #فاطمیون را منتشر کنیم.
در حالی که واضح است نشر چنین مطالبی فایده ای نداشته و تنها اثر سوء در جبهه خودی می گذارد.

امیدواریم ارتش سوریه و متحدانش، با کنترل اوضاع بر این شرایط بحرانی فائق آیند و زحماتی که چند ماه قبل برای آزادی تدمر متحمل شدند، از بین نرود.

#جهاد_رضا