بعد از انتشار اخبار غیر رسمی که در روزهای گذشته منتشر شد، نهایتا معلوم شد که توافقی بین محور مقاومت و #جیش_الفتح حاصل شده تا پرونده طولانی مدت محاصره دو شهرک شیعه نشین #فوعه #کفریا پایان یابد. در مقابل، به وضعیت مسلحین مضایا و زبدانی رسیدگی خواهد شد.

جای تعجب ندارد که نهادهای رسمی در کشور این مسأله را تاکنون علنی نکرده اند؛ و بعید هم نیست که نهادهای رسمی در کشور چنین توافقی را اساسا تأیید نکنند. این مذاکرات که با وساطت #قطر انجام گرفته، از طرف فرماندهان جبهه مقاومت و  #حزب_الله پیگیری می شود و طبیعتا خود آنها هستند که ابزار عملیاتی چنین توافقی را در میدان سوریه در اختیار دارند.

این توافق قرار است روز سه شنبه 4 آپریل  2017 ( 15 فروردین  96 ) وارد فاز اجرایی شود. جزئیاتی در راستای این توافق عنوان شده که احتمالا نمی تواند کامل باشد.

اما مواردی که تاکنون اعلام شده را در ادامه بیان خواهم کرد:


◀️ خروج کلیه ساکنین دو شهرک شیعه نشین فوعه و کفریا در حومه ادلب در مقابل خروج مسلحین و طرفداران آنها در شهرک های #مضایا #زبدانی و بقین واقع در حومه غربی دمشق
این عملیات خروج طی 60 روز و در دو مرحله انجام می گیرد.

◀️ برقراری آتش بس 9 ماهه در این شهرک ها به علاوه شهرهای #ادلب، تفتناز، بنش، طعوم، بروما، زردنا، شلخ، معرة مصرین و رام حمدان در حومه ادلب و سه محله بیبیلا، بیت سحم و یلدا در جنوب #دمشق و شمال محله سیده زینب (س).

◀️  آزادی 1500 زندانی مسلحین در زندان های دولت سوریه که در مرحله دوم توافق اجرایی خواهد شد.

◀️ ورود کمک های انسانی به شهرک های محاصره شده

🔴🔴 هنوز مشخص نیست که فوعه و کفریا کاملا تخلیه و تحویل مسلحین می شود یا اینکه زنان و کودکان و غیر نظامیان از آن خارج شده و مدافعان شهرک ها باقی می مانند. و این نکته ای مهم و اساسی است برای کشف استراتژی آینده محور مقاومت در خصوص ادلب و شمال سوریه.

 موارد فوق همه آن چیزی است که تاکنون به طور غیر رسمی عنوان شده، اما به نظر می رسد، این توافق موارد دیگری را هم شامل شود. از جمله اسرا و پیکر شهدایی که از مقاومت در اختیار مسلحین است نمی تواند مغفول مانده باشد. همچنین بعضی منابع تخلیه عرسال را بخش دیگری از این توافق می دانند که قابل تایید نیست.

چنین توافقی از آن جهت بی سابقه است که شاید جزو آخرین تسویه حساب ها و معامله ها باشد و بعد از اجرای آن، به نقشه آینده سوریه نزدیک تر خواهیم شد. که بخش مهمی از راه حل نهایی بحران سوریه، همین تغییرات و جابجایی هاست.
 
 در صورت اجرایی شدن آن، تمام مناطق مرزی #لبنان و سوریه خالی از مسلحین خواهد شد. ( به جز منطقه عرسال ) که دستاور خوبی برای محور #مقاومت خواهد بود و در مقابل، امارت ادلب هم یک دست خواهد شد که تیغ دو لبه ای ست برای معارضین. هرچند که به آنها یک عقبه مناسب ( با آتش بس 9 ماهه ) می دهد، اما تضاد و اختلافات داخلی جریان های تکفیری و اخوانی و ارتش آزاد مانع آرامش و ثبات این مناطق خواهد شد.

در روزهای آینده از این توافق بیشتر خواهیم گفت.

جهاد رضا