مسئولین ارتش ملی افغانستان در شمال افغانستان می گویند: وضعیت امنیتی در این مناطق بهبود یافته و فعالیت های نظامی طالبان برای زمستان به ناکامی منجر شده است .
ژنرال مهمند کتوازی فرمانده ارتش 209 شاهین در استان شمالی بلخ به خبرنگاران گفت :دور زمستانی عملیات های ارتش برای سرکوب طالبان به مراحل پایانی خود نزدیک شده و وضعیت امنیتی در9 استان شمال و شمال شرق افغانستان بهبود یافته است . به گفته این مقام ارشد ارتش افغانستان در حال حاضر تمامی شاهراهها در این 9 استان باز بوده و رفت و آمد مردم بدون هیچ تهدید امنیتی امکان پذیر است .
آقای کتوازی می افزاید : عملیات های زمستانی طالبان بدون نتیجه باقی مانده و نیروهای ارتش در حالت تهاجمی قرار گرفته اند . وی از هماهنگی کامل میان نیروهای امنیتی افغان و مقامات محلی در استانها یاد آوری کرده و همچنان خیزش های مردمی برعلیه طالبان را ستود و گفت آنان از این خیزش ها حمایت می کنند .
این فرمانده ارتش افغانستان به مردم استانهای شمال و شمال شرق نوید می دهد که در سال پیش رو،  وضعیت امنیتی بهتری را شاهد خواهند بود . وی گفت : حتی در استان قندوز که سال قبل بیشترین تهدیدات امنیتی وجود داشت فعلا وضعیت امید وار کننده است .
گفتنی است از سه سال پیش با تغییر جغرافیای جنگ افغانستان از جنوب به شمال ، استانهای شمال و شمال شرق این کشور (شامل استانهای بدخشان ، تخار ، قندوز، بغلان ، سمنگان ، بلخ، سرپل ، جوزجان و فاریاب ) شاهد خشونت ها و نا امنی ها بوده است . سقوط دو مرحله ای و موقت  شهر قندوز ، مسدود شدن شاهراه قندوز – کابل ، مزار شریف – کابل و قطع برق شهر کابل برای بیش از یک ماه و نیز چندین مورد دستگیری ، گروگان گیری و قتل عام مسافرین در شاهراه ها از موارد خشونت در دو سال اخیر بوده است .