با پاکسازی کامل ریف غربی #دمشق و مرز #لبنان و همچنین درگیری داخلی مسلحین در شمال سوریه، همانطور که انتظار می رفت نوبت جنگ به درعا افتاد. جایی که "مهد الثوره" خوانده میشود و از آنجا بود که داستان سوریه در 2011 آغاز و به فاز مسلحانه کشیده شد.

◀️ بعد از فراز و نشیب ها و سقوط ها پی در پی پادگان ها و مراکز ارتش سوریه، در سال 2015 شاهد فصل جدیدی از تحولات در جنوب سوریه بودیم. که عده ای آن را به ورود مستقیم #روسیه دخالت می دهند.
اما در واقع اصل و ثقل ماجرا به آن سوی مرزها یعنی کشور منحصر به فرد #اردن برمیگردد. همواره تناقض مواضع اردن در قابل چند و چون حمایت از مخالفان مسلح دمشق، اثر گذار ترین عامل در تعیین تکلیف میدانی استان درعا بوده است.

⏺ چرایی این تناقض بحث طولانی طلب میکند که صرفا اگر تیتروار بخواهم به آن اشاره کنم، ملاحظات امنیتی و ترس اردن از قدرت گرفتن جریان های تکفیری و سلفی در اردن و مرزهایش، ملاحظات و منافع متفاوت و بعضا متناقض #اسرائیل، #سعودی و امریکا، ترس از اقدامات تلافی جویانه دمشق و هم پیمانانش، ملاحظات اقتصادی قطع ارتباط زمینی با سوریه و عراق از عوامل اصلی این تناقضات و فراز و نشیب های اردن بوده است.

هر چه بوده از سال 2015 به این سو، دست برتر با ارتش سوریه است و اکثر عملیات های مسلحین راه به جایی نبرده و همیشه این سوال مطرح بوده که چرا ارتش سوریه عملیات گسترده ای انجام نمی دهد؟! طی ماه های اخیر هم که عملیات "الموت و لا مذله" آغاز شد، شاهد تحولات بخصوصی در اردن بودیم برای تفکیک و جداسازی جبهه مسلحین عمدتا ارتش آزادی و تکفیری.

◀️ به هر روی امروز، نوبت تعیین تکلیف درعا فرا رسیده. طی هفته های اخیر شاهد تزریق نیرو و آماده سازی یک عملیات بزرگ در این محور بودیم. نتیجه عملیات ارتش سوریه در این محور از قبل معلوم بود. و بهمین دلیل بود که دو هفته قبل از آغاز عملیات ارتش، همه به تکاپو افتادند و حتی در شبکه های مجازی کمپین هایی با عنوان "درعا را نجات دهید" راه اندازی کردند و همه اینها در حالی بود که هنوز عملیات ارتش سوریه آغاز نشده بود!

نهایتا روز گذشته که ارتش سوریه اولین عملیات جدی خود را با محوریت لشگر4 آغاز کرد، ظرف چند ساعت پایگاه پدافند هوایی را آزاد کرد و به طور غیر رسمی به مرز اردن رسید!

⏺ چنین پیشروی ای غیرمنتظره بود؛ اما ماجرا به اینجا ختم نشد و چند ساعتی نگذشته بود که با کمال تعجب مسلحین اعلام کردند پایگاه پدافند هوایی را پس گرفته و ارتش سوریه را تا نقطه قبل از عملیات عقب زده اند!! تصاویر تانک های T72 و سایر خودروهای زرهی که غنیمت گرفته شده بود و تصاویر شهدا و اسرای ارتش تا آخر شب همه صفحات مجازی مسلحین را فرا گرفته بود.

⏮ طبیعتا با آن هم حجم نیرو و تجهیزات و پشتیبانی هوایی مستقیم #روسیه این عقب نشینی بیشتر جای تعجب داشت تا آن پیشروی سریع اول صبح.

🔻این بارهم جنگ سوریه روی دیگرش را نشان داد. و مشخص شد که باز هم تحولات سیاسی پشت پرده بر تحولات نظامی سایه افکنده.
آن پیشروی سریع ابتدائی و عقب نشینی سریعتر بعدش، همه در راستای رسیدن به یک توافقی بود که در عمان پایتخت اردن باید حاصل شود. و امروز گمانه زنی ها و اخبار غیر رسمی از جزئیات این توافق احتمالی منتشر شده. محوریت داشتن روسیه در این توافقات مورد اتفاق همه منابع بوده.

🔻جزئیات ذکر شده قطعی نیست، اما کلیتی از آنچه عنوان شده، شامل آتش بس و در اختیار گرفتن گذرگاه #نصیب یا گذرگاه رمثا در مرز اردن توسط دولت سوریه، و تهیه یک لیست از گروه های تروریستی در درعاست که به موجب آن طرفین به مبارزه با آنها خواهند پرداخت.
موارد دیگری ذکر شده که مدعی یک واسطه گری بین منافع #امریکا و #ایران توسط روسیه است. و طی آن نیروهای #حزب_الله و مقاومت تا 30 کیلومتری مرز اردن عقب می روند و فقط یگان های ارتش سوریه در منطقه باقی می ماند. در مقابل امریکا هم پایگاه #زقف در شمال #تنف را ترک می کند. این خبر با ادعای چندی قبل روزنامه سعودی شرق الاوسط مطابقت دارد.

همچنین خبر از مذاکراتی برای مصالحه در دو شهر دیگر جنوب سوریه ( انخل و داعل ) منتشر شده است.

🔴 همانطور که عرض شد، هیچ کدام از این موارد قطعی نیست؛ اما در جریان بودن مذاکرات و مصالحات امری قطعی است.

به نظر می رسد صرف نظر از روند سیاسی، در بعد نظامی ارتش سوریه توان پیروزی و رسیدن به مرز اردن را دارد. اما اینکه چه واکنشی توسط اردن و امریکا در انتظار این پیروزی باشد، همان عاملی است که موجب پیگیری مذاکرات شده است.

آنچه که مسلم است نوبت درعا فرا رسیده ... !

جهاد_رضا

آخرین وضعیت شهر درعا ؛ ۲تیر96

نقشه با کیفیت : https://t.me/iswnews/4645