همانطور که در مطالب قبلی پیش بینی میشد، ارتش سوریه به سمت #دیرحافر حرکت کرد و حرکت به سمت الباب را متوقف کرد.
ترکیه هم که مدعی رسیدن به دوار تادف شده بود تا مسیر را برای ارتش سوریه سد کند، با پاتک #داعش عقب نشینی کرد و به مواضعش در غرب الباب بازگشت.

به دوستانی که معتقد هستند ارتش سوریه به تقابل با ارتش ترکیه خواهد پرداخت و درگیری مختصر طرفین در خطوط تماس الغوز را به تقابل نظامی برای تصرف الباب تعبیر کردند، بررسی مواضع روس ها را یادآور می شوم. در حالی که ارتش سوریه هنوز بر تادف مسلط نشده بود ( هنوز هم نشده! )، وزارت دفاع #روسیه اعلام کرد که تادف به دست ارتش سوریه آزاد شده است و 650 نیروی داعش هم کشته شده اند!!
در ادامه هم می گوید بدین وسیله ارتش سوریه به خطوط تماس با ارتش آزاد رسیده است و با طرف ترکی هم در مورد این خطوط تماس هماهنگی شده است!

♦️ بنابراین شاهد این واقعیت بودیم که روسیه رسما در حال ترسیم مرز دو طرف است !

نه تادف آزاد شده است و نه رقم 650 کشته داعش صحت دارد! که اساسا این رقم با هیچ توجیهی قابل باور نیست.

دقیقا بعد از همین تماس ها و بیانیه جالب روسیه بود که ارتش سوریه حتی تادف را هم رها کرد و به سمت شرق پیشروی خود را ادامه داد. ارتش ترکیه هم از عجله خود کاست تا داعش هم با یک پاتک آنها را تا غرب الباب عقب بزند. و اساسا در تمام عملیات الباب هر جا داعش مقاومت نشان داد، ترکیه کاری از پیش نبرد؛ حتی قباسین هم که حالت شبه محاصره دارد، هنوز سقوط نکرده و پیشروی ترکیه برای محاصره بزاعه هم نتیجه ای در پی نداشته.

🔄🔄🔄
حدود 4 ماه پیش بود که در اولین پست های این کانال در مورد الباب نوشتم و از اهمیت آن گفتم که در رسانه های مخالف و موافق داخلی و خارجی منعکس شد. در آن روزها ارتش سوریه هنوز نزدیک ترین طرف به الباب بود و این پیشروی های امروز می توانست همان موقع و قبل از ترکیه صورت بگیرد.👇
https://t.me/pelak_44/36

اما اقدامی نشد و نهایتا سوری ها تعیین تکلیف الباب را به روسیه واگذار کردند. مدتی بعد هم در پست دیگری عرض شد که الباب توسط روسیه معامله شده است. و هیچ کدام از امتیازاتی که در مقابل آن عنوان می شود، به هیچ وجه متوازن نیست و تنها به نفع سیاست ها و برنامه های روسیه است .👇
https://t.me/pelak_44/53

و حالا هم باید گفت با تصرف الباب، محور #درع_الفرات ( ترکیه ) عمق و عقبه باثبات و قابل ملاحظه ای پیدا می کند. که اینها زمینه اقداماتی مثل "منطقه_امن" و "#پرواز_ممنوع" را به ترکیه اهدا می کند. در کنار آنکه نقش بسزایی برای ترکیه در مذاکرات سیاسی آینده به ارمغان خواهد آورد.

◀️ اما هدف از این یادآوری چه بود ؟!

همانطور که می دانید، در محور الباب محور #مقاومت حضور ندارد و احتمالا معتقد هستند با آزادی حلب و با وجود #نبل_الزهراء سد محکمی در برابر مطامع ترکیه در شمال سوریه و حلب وجود دارد.
اما مطمئنا #ایران هم در معامله الباب نقش داشت و سفر عجله ای رئیس سازمان امنیت ترکیه ( میت ) به همراه نخست وزیر ترکیه به همین منظور انجام شد. که دقیقا بعد از پایان کار حلب و قبل از حملات مجدد ترکیه به محلات الباب از جمله تپه شیخ عقیل بود.

بهر حال سیطره ترکیه بر الباب امر قریب الوقوعی است و احتمالا منتظر است تا محاصره الباب توسط ارتش سوریه تکمیل شود تا راحت تر الباب را تصرف کند. اما این نکته حتمی است که نتیجه سیاسی است، نه نظامی!

و نتیجه هرچه که باشد، خود معلول ضعفی است که سوری ها را مجبور می کند به چنین مسائلی تن داده و منافع کوچک تر را فدای اولویت های راهبردی و بلند مدت کنند.

اما ادامه این روند در تعامل با روسیه نتایج نامناسبی نه تنها برای خود سوری ها که حتی برای محور #مقاومت خواهد داشت. از جمله تکرار درع الفرات در #درعا که ان شا الله در پستی جداگانه به آن خواهم پرداخت.

جهاد رضا

دموگرافی الباب