طی روزهای گذشته شاهد خبر تصرف کامل شهر الباب توسط محور ترکیه #درع_الفرات بودیم. همانطور که در مطالب چند ماهه اخیر عرض کرده بودم، هیچ درگیری و رقابتی برای تصرف شهر واقع نشد و مساله الباب به شکل توافقی تعیین تکلیف شده بود.

در مورد چگونگی سقوط الباب هم باید گفت هر کجا که داعش بنای بر مقاومت گذاشت ارتش #ترکیه و نیروهای درع الفرات کاری از پیش نبردند.
نمونه اش قباسین و بزاعه بود که با آن شرایط شبه محاصره تا زمانی که داعش عقب نشینی نکرد، نتوانستند آن را تصرف کنند. در مورد شهر هم شاهد عقب نشینی داعش بودیم و جنگ شهری خاصی اتفاق نیفتاد. والا مقاومت و جنگ شهری آن چیزی بود که داعش در #بیجی عراق به نمایش گذاشت. که در الباب با توجه به معامله های چندجانبه و شبه محاصره توسط ارتش #سوریه توجیه چندانی برای چنین مقاومتی وجود نداشت.

📍گزینه های بعد از الباب!
طبق اظهارات مسئولان ترکیه دو گزینه #منبج و #رقه اولویت های بعدی ترکیه در شمال سوریه است. در مورد رقه بر خلاف عقیده دوستان، مسیر این مشارکت از سمت دیرحافر و طبقه نیست و در این زمینه رقابتی  با ارتش سوریه وجود ندارد. هر چند که ارتش سوریه در قالب راهبرد خود به آزادسازی این مناطق اقدام خواهد کرد.
ترکیه مولفه های اساسی برای حرکت به سمت دیرحافر و طبقه و مرکزیت سوریه را ندارد. و برخلاف الباب، این حرکت ترکیه منفعت یا توجیهی برای سوریه یا روسیه و ایران هم ندارد. همچنین ترکیب مسلحین به کارگرفته شده در درع الفرات هم ارتباطی با اهالی و عشایر این مناطق ندارد.

بنابراین عمده تلاش ترکیه از طریق سیاسی است تا با وساطت امریکا، توافقی با #کرد ها حاصل شود و امکان مشارکت در عملیات تصرف پایتخت خلافت #داعش را پیدا کند.

📍راهبرد امریکا در شمال سوریه!
به همین منظور جان #مک_کین به کردستان سوریه رفت تا با نیروهای  کرد بر سر مشارکت ترکیه در عملیات رقه گفتگو کند. از جمله گزینه های مطرح شده، ایجاد یک کریدور از سمت تل ابیض به شمال رقه برای نیروهای تحت حمایت ترکیه است تا بدین شکل در تصرف رقه نقش ایفا کنند.
مشکل اساسی ترکیه با نیروهای #YPG است که ترکیه آنها را تروریستی می داند و اتفاقا همان #ی_پ_گ نیروی اصلی نظامی SDF ( سوریه دموکراتیک ) هستند.
از طرف دیگر ژنرال وُتِل فرمانده #سنتکام امریکا هم به کردستان سوریه سفر کرده تا در مورد تحولات مربوط به رقه و شمال سوریه با فرماندهان #SDF گفتگو کند.

سخنگوی  SDF مدعی شد که در این دیدار امریکایی ها بر حمایت از کردها در برابر حمله ترکیه به منبج تاکید کرده اند. این می تواند ترسیم کننده محتمل ترین توافق ( احتمالی ) برای رقه باشد. به این صورت که:
کردها مصمم به حفظ و دفاع از منبج در برابر ترکیه هستند و امریکا هم از آنها پشتیبانی می کند و در مقابل کردها با نظارت مستقیم #امریکا یک محور برای مسلحین عرب تحت حمایت ترکیه برای مشارکت در رقه باز می کنند.

البته اختلافات عمیق بین YPG و ترکیه و مشکلات اکثر مسلحین تحت حمایت ترکیه با حضور مستقیم امریکا و حتی کردها و شاید مخالفت روسیه و سوریه از جمله عواملی باشد که حصول چنین توافقی را سخت می کند. اما هنوز ترکیه در این باره تلاش می کند.
ترکیه تمام فکر و ذکرش سرکوب کردها در شمال سوریه است و به همین منظور میخواهد با مشارکت مسلحین عرب ( ارتش آزادی ها و احرارالشام و ... ) در عملیات رقه، نقش کردها را در شمال سوریه کمرنگ کند.

مساله مهم دیگری که در راهبرد ایالات متحده دنبال می شود، اعزام نیروی مستقیم نظامی به شمال سوریه و خصوصا عملیات رقه  است. که شاید چیزی شبیه به مشارکت آنها در عملیات فعلی موصل باشد. در حال حاضر امریکا به طور بسیار محدود نیروهای ویژه خود را به کردستان سوریه فرستاده تا امر پشتیبانی و هماهنگی با کردها را انجام دهند.

جهاد رضا